GVB 3001 (nog zonder R-Net-opdrukken), Testrit, Cornelis Lelylaan, 6 november 2019
Foto: Mitchel van Lier

Home > Tram > Electrische tram > Serie > Serie 40 (3001-3063)

GVB Activa BV. - Serie 3001-3072

Serie:
3001-3072
Type: Gelede Lagevloer Motorrijtuig
GVB-typenummer: 15G
Model: Urbos 100
Fabrikant: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF),
                            Zaragoza, Spanje (wagens 3001-3021)
                       Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF),
                            Beasain (Guipúzcoa), Spanje (wagens 3022-3072)
Kleustelling: 3001-3025, 3070-3072 : grijs (R-Net-kleurstelling)
                           3026-3069 : wit-blauw (stadsnet)
Aantal: 72 stuks
Uitvoering: Tweerichting-tram
Truckstellen: 3 stuks
Wagenbakken: 5 modules (Mc-S-T-S-Mc)
Motoren: CAF Power & Automation
(Voorste truckstel 2 Stuks & Achterste truckstel 2 Stuks)
Electrische remmen:
op voorste, middelste en achterste truckstel telkens 2 stuks
Minimale boogradius:
Maximale snelheid: 70 km/uur
Aandeel lage vloer:: 100 %
Asvolgorde: Bo'2'Bo
Breedte: 2,40 meter
Lengte: 30.00 meter
Hoogte: 3,405 meter (met pantograaf 3,60 meter)
Instaphoogte: 310 mm
Gewicht:
Gewicht bezet (max):
Motorvermogen:
Hart op hart afstand truckstellen: tussen 1 en 2: 10,12 meter
Hart op hart afstand truckstellen: tussen 2 en 3: 10,12 meter
Radstand truckstellen(gemotoriseerd truckstellen): 1,80 meter
Radstand truckstellen(middelste loopdraaistel): 1,85 meter
Overhang vanaf de kop tot het voorste truckstel: 4988 mm
Passagiersindeling kopbakken: 10-22
Passagiersindeling zwevende bakken: 8-33
Passagiersindeling middelste bak: 12-15
Totale Passagiersindeling: 48-125 + 2 klapstoelen of plekken voor een rolstoel (gebaseerd op 4 passagiers/m2)
Lengte Kopbakken(voor en achter): 7238 mm (front-cabine : 2288 mm)
Lengte zwevende tussenbakken: 5512 mm
Lengte middenbak: 4500 mm
Deuropening enkele deur(deur 1A & 1B): 700 mm
Deuropening dubbele deur(deuren 2 & 3 : A & B): 1300 mm
Breedte doorloop in het interieur: 605 mm tot 882 mm
Breedte zitplaatsen: 450 mm
Breedte versmalde zitplaatsen bij gangpad: 420 mm
Breedte twinseats: 750 mm
Breedte vouwbalgen bij geleding: 675 mm
Afstand tussen deur 1 en deur 2/3: 8312,50 mm (berekend vanaf het hart van de deuropeningen)
Afstand tussen deur 2 en 3: 7595 mm (berekend vanaf het hart van de deuropeningen)
Afstand tussen front en hart voorste deur (deur 1): 2890 mm
Aanschafprijs:€ 209.100.000 (voor 63 trams, dus € 3.319.048 per stuk)

In 2015 startte GVB een aanbestedingsprocedure voor de bouw en levering van 63 lagevloer tramrijtuigen, bedoeld voor de te renoveren en tot lagevloertramlijn om te bouwen metrosneltramlijn 51 naar Amstelveen Westwijk , de vervanging van het inmiddels bijna 30 jaar oude materieel van tramlijn 5 en ter uitbreiding van het rollend tramwagenpark. Uiteindelijk maakte GVB op 12 september 2016 bekend dat de Spaanse spoorwegfabrikant CAF geselecteerd is als leverancier van de nieuwe trams. De trams waren van het type Urbos 100.
Op 11 november 2016 tekende GVB een contract met leverancier CAF over de levering van 63 tramrijtuigen, waarbij tevens een optie voor een nalevering van nogmaals maximaal 60 trams is ingevoegd in het contract. Later werd van deze optie een nalevering van 9 wagens geactiveerd, zodat er nu 72 geleverd zouden worden.
De aflevering van de eerste tram was voorzien in de tweede helft van 2019 en de aflevering van de laatste wagen zou dan voor 2022 gepland zijn.
De optie voor nogmaals 60 trams was met name bedoeld voor de op handen staande verlenging van lijn 26 naar IJburg Fase II(13 trams), de al sinds jaren "60 aangekondigde en nog steeds actuele optionele vertramming van buslijn 15(11 trams), een nieuwe tramlijn van Centraal Station naar Slotermeer en Geuzenveld via Haarlemmer Houttuinen en Haarlemmerweg(grotendeels de route van buslijn 21), de verlenging van de Amstellijn(lijn 25 naar Westwijk) naar Uithoorn, een tramlijn tussen Amstelstation en Science Park en de algemene behoefte aan extra trams bij de verwachte reizigersgroei. Uiteraard waren dit optionele mogelijkheden en ook de inzet op lijn 26 betekende niet dat deze reks 15G hier zou worden ingezet, maar dat dan Combino's zouden doorschuiven naar lijn 26 en deze plaats dan zou worden ingenomen door de nieuwe nalevering van dit 15G-model, die overigens vermoedelijk dan als éénrichtingtrams geleverd zouden kunnen worden.

Om alvast een indruk te kunnen krijgen van hoe de nieuwe trams eruit zouden zien, werd er vanaf 18 juli 2017 in de remise Lekstraat een houten mock-up gepresenteerd in de kleurcombinatie van R-Net: grijs en zwart met rode deuren. De levering van de eerste 25 trams was voorzien in de grijs/zwarte kleuren voor het R-Net(de nieuwe Amstelveenlijn, die het lijnnummer 25 kreeg) en de resterende 38 trams zouden dan in de blauw-witte GVB-huisstijlkleuren worden geleverd. In de remise Lekstraat mochten GVB-personeel en publiek, na inschrijving en uitnodiging, de CAF-mock-up bekijken en hun oordeel uitbrengen over de gewenste stangenhoogten en de zitplaatsbekleding. In september werd deze kennismakingsperiode afgerond, waarna de mock-up eind 2017 in mootjes werd gehakt en werd afgevoerd naar de afvalverwerking.
CAF leverde overigens ook varianten van dit tramtype aan de vervoerbedrijven van onder meer Belgrado, Boedapest, Freiburg im Breisgau, Nantes, Sydney en Zaragoza. Ook voor de toekomstige Uithoflijn en de tramlijn Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein werd tussen 2016 en 2020 een variant van dit type geleverd. Amsterdam had al ervaring met producten van CAF: dit bedrijf leverde in 1996-1997 de 37 treinstellen van het metro-/sneltrammaterieel M4/S3.


  
    Mock-up 15G, Remise Lekstraat, 28 juli 2017.
    Foto: René van Lier.


De tramrijtuigen waren bij aflevering voorzien van een digitale lijn- en richtingaanduiding met digitale lijnkleuraanduiding. Verder hadden de trams in het interieur stoelen met blauwe bekleding met daarin verwerkt het GVB-logo, waarbij de stoelen bestemd voor slecht-ter-been-zijnden een rode bekleding hadden met daarop een afbeelding van een oudere man met een wandelstok. Het interieur is wisselend voorzien van losse stoeltjes en twee stoeltjes naast elkaar en deze bevinden zich zowel in rijrichting als in tegengestelde rijrichting én in dwarsrichting. Verder zijn een aantal bredere bankjes aanwezig waarop men in principe met twee personen naast elkaar zou kunnen zitten, hetgeen in de rpraktijk echter weinig gedaan zal worden. In de zitplaatstelling zijn deze bredere bankjes, die uitsluitend in rij- of tegenrichting gesitueerd staan opgenomen als zijnde stoelen voor 1 persoon.
De tramwagens waren verder voorzien van het nieuwe Generieke ICT Voertuig Architektuur systeem, afgekort (GIVA), een black-box voor controle bij bijvoorbeeld aanrijdingen, een video-beveilingssysteem met meerdere camera's, een informatiescherm voor de bestuurder, waarop tevens kaartverkoop middels pintransacties verricht kan worden, in- en uitcheckpaaltjes voor de chipkaarten, infoschermen voor de passagiers, een uitschuifbare plank voor rolstoelpassagiers, airconditioning in de gehele tramwagen, heldere en energiezuinige LED-verlichting en kop- en sluitlichten, een intercom voor communicatie tussen passagier en bestuurder. De tram had geen buitenspiegels meer, maar was voorzien van camera's om het zicht langs de wagen te garanderen en tevens werd het eerder in de Combino-wagens 2001-2007 geteste meldingsapparatuur voor gevaardetectie, de cabine was zodanig geconstrueerd dat dit ergonomisch verantwoord was voor de bediening van de diverse panelen en knoppen op en rond het dashboard. De tram was zo veel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en was daarmee voor 92 % recyclebaar. Tevens ging de tram zuinig om met energie, onder meer door middel van een airconditioning die was voorzien van een warmtepomp en een aandrijflijn, die standaard was voorzien van de mogelijkheid om rem-energie terug te voeden aan het net.

Op 18 april 2019 ging vanuit één van de fabrieken in Spanje de eerste 15G-tram op transport per trailer van huistransporteur van der Vlist en na een ingewikkelde rit, die deels vanwege de hoogte voerde via kleine dorpjes in Frankrijk, kwam het konvooi in de nacht van 25 op 26 april om 2.45 uur aan in de HWR in Diemen, waarna de wagen op 26 april 2019 werd afgeladen.
Nadat op het terrein van de HWR de 3001 steeds proefrondjes reed werd in de nacht van 29 op 30 mei 2019 voor het eerst proefgereden door de stad. Buiten de normale exploitatietijd werden veel trajecten bereden. Vooral stukken als het Singel, de Leidsestraat en Roetersstraat waren daarbij belangrijke ijkpunten die met de nieuweling werden bereden. Tevens werd gekeken of de wagen binnen profiel rijdt. In eerste instantie werd 's nachts met lage snelheid gereden. Later werd de snelheid verhoogd.
In de week van 11 juni 2019 reed de 3001 in de nachtelijke uren met zandzakken om zo een bezetting met passagiers na te bootsen. Ook in de weken erna werden nachtelijke proefritten gereden met en zonder zandzakken.

Na aflevering van de 3003 in de nacht van 3 op 4 juli 2019 werd de 3003 ook gereedgemaakt voor testritten en reden de 3001 en 3003 gezamenlijk en ook afwisselend van elkaar nachtelijke proefritten over het tramnet. Hierbij werd vanaf eind augustus ook regelmatig in gekoppelde samenstelling gereden.
Vanaf donderdag 19 september 2019 werd ook overdag ritten gereden over het stadsnet, veelal met de 3003, waarbij in eerste instantie per dag op bepaalde lijnen werd gereden, maar al snel verwaterde dit en reden de wagens op de meest uiteenlopende tijden op diverse trajecten door de stad, waarbij het leek alsof een willekeurige route werd gereden. Na de instroom van wederom nieuwe 15G-wagens gingen deze ook op testrit het Amsterdamse tramnet op. Veelal reed er echter slechts één of twee van de wagens in deze testdienst.

Op 6 juli 2019 ging de 3002 naar de Klimakammer (klimaatkamer) van Deutsche Bahn Systemtechnik in Minden (Duitsland), waar de wagen getest werd bij extreem warme en koude temperaturen. In september 2019 ging de wagen aansluitend weer terug naar Spanje om daar nog te worden gecompleteerd voor aflevering.

Op 13 oktober 2019 ging de 3001, die als prototype fungeerde, terug naar Spanje om daar aangepast te worden aan de wagens van de serielevering. De 3003, die ook nog enige aanpassingen behoefde werd in Amsterdam aangepast.

De R-Net-wagens werden allen geleverd in de grijze kleurstelling en de 3003 werd begin december 2019 in twee etappen voorzien van de R-Net-bestickering. In eerste instantie de beide koppen en één instapzijde en een week later werd ook de andere instapzijde hiervan voorzien.

De verspreiding van het Corona-griepvirus COVID-19 betekende een pandemie in de wereld en een ramp in de gezondheid van mensen. Hierdoor werden door alle landen acute maatregelen genomen om dit virus de kop in te drukken. In Nederland betekende dit een intelligente lock-down, waarbij alle horeca en diverse winkels werden gesloten, maar in Spanje(waar het COVID-19 veel drastischer toesloeg) en Frankrijk betekende dit een volledige lock-down, waarbij bedrijven stil kwamen te liggen en mensen geheel niet meer de straat op mochten, behoudens de gang naar de dokter of een supermarkt ed.. Dit had dus ook tot gevolg dat vervoer van goederen vrijwel geheel kwam stil te liggen en dus ook de transporten van nieuwe 15G-wagens niet meer mogelijk was. Tot nader order werd voorlopig de aflevering van de nieuwe 15G-trams hiermee stilgelegd.

Het Corona-virus betekende voor het GVB ook een forse beperking van de dienstuitvoering, waarbij tevens het testrijden met de 15G-wagens kwam stil te liggen. Tevens werd door de Corona-pandemie in Spanje en daaruit voortvloeiende lock-down in Spanje de aflevering enige tijd stilgelegd. Op 1 mei 2020 stonden de 3002(in R-Net-kleurstelling) en 3003(in R-Net-kleurstelling) opgeslagen in de remise Lekstraat, terwijl de 3006 zonder enige opdrukken en zelfs geen parknummers in de remise Havenstraat stond opgeslagen. De 3005, 3007 en 3008 waren ook inmiddels voorzien van R-Net-opdrukken en wagennummers en de 3004 was net als de 3006 nog geheel kaal.

De testritten met de 15G's vonden vanaf juni ook weer voortgang. Hierbij werd de 3008 op 16 juni 2020 een rit ingezet als 19-3. De wagen testte hierbij de werking van mobilofoon, EBS etc. als gewone dienstwagen. De wagen was echter niet toegankelijk voor passagiers en reed een slag Diemen De Sniep-Sloterdijkstation vv. De echte 19-3 reed met een tijdelijke lijn 19 code daar achteraan voor de passagiers. Dit herhaalde zich een week later nogmaals en op 30 juni reed de wagen volgens dezelfde condities een slag Amstelstation-Centraal Station vv. als 12-3.

Op 13 juli 2020 ontving GVB de indienststellingsvergunning voor het rijden met het nieuwe materieel, dat op 05-11-2020 werd gevolgd door de vergunning van het rijden in koppelstelformatie(specifiek voor lijn 25).

Op 15 juli 2020 vonden voor het eerst testritten plaats op de Amstelveenlij, waarbij de combinatie 3008+3004 meerdere ritten reed tussen Ouderkerkerlaan en Westwijk. Hierna werd langzamerhand een testprogramma in werking gesteld, waarbij steeds vaker en steeds meer trams op de toekomstige tramlijn naar Amstelveen waren aan te treffen voor testritten.

Op 21-07-2020 keerde de 3001 na vele aanpassingen terug uit Spanje en werd dus voor de tweede keer afgeleverd.

Vanaf de 3023 werden de wagens die in Beasain werden vervaardigd per trailer naar de haven in het Spaanse Santander gebracht, waar de tram dan(net als de nieuwe trams voor de Kusttram van exploitant De Lijn in België) per schip naar het Belgische Zeebrugge werd overgebracht. Hier nam transporteur Van der Vlist dan het transport per trailer over en bracht de tram naar Nederland. De resterende trams, die in Zaragoza werden vervaardigd kwamen gewoon over de weg naar Nederland, hetgeen ongeveer een week in beslag nam, omdat de trailer in Frankrijk alleen in de nachtelijke uren mocht rijden.

Vanaf september 2020 startte de instructie van het rijdend personeel op de nieuwe 15G-wagens.

Op 25-09-2020 werd de eerste blauwwitte wagen, bestemd voor de stadslijnen, de 3026. afgeleverd. Overigens werden vanaf de eerste wagen, 3001, alle wagens zonder opdrukken geleverd en werden nummers en emblemen pas later na de eerste proefritten in de stad aangebracht.

Op 04-11-2020 begon het proeftestbedrijf op de route van lijn 25, waarbij onder andere de stellen 3004+3008, 3001+3002 en 3005+3024 werden gebruikt. Vanaf 9 november 2020 werden ook instructieritten voor het rijdend personeel met de nieuwe 15G-combinaties gerden op de nieuwe Amstelveenlijn.

Het echte proefbedrijf op de nieuwe Amstelveenlijn, lijn 25, ging op 30-11-2020 van start. In eerste instantie werd een proefbedrijf gereden zonder passagiers. Vanaf 9 december mochten de passagiers ook meerijden. In tegenstelling tot eerdere berichten, die aangaven dat passagiers tijdens het proefbedrijf gratis mee mochten reizen, werd dit teruggedraaid en moesten de passagiers gewoon inchecken. Nadat het Stadsgewestelijk Regionaal Orgaan Amsterdam, de SRA, in eerste instantie had aangegeven, dat lijn 25 zonder conducteur zou gaan rijden, werd dit toch weer gewijzigd en rijdt er alsnog een conducteur mee op de tram. Op de koppelstellen zit de conducteur dan in de tweede wagen in de voorste bestuurderscabine(vanwege het vooralsnog ontbreken van een servicebalie) en indien er een losse wagen reed zat de conducteur in de achtercabine. De conducteur had een mobiel pinapparaat bij zich om kaartverkoop te verrichten, wat door de bestuurders niet werd uitgevoerd. Echter dit apparaat werkte in 9 van de 10 gevallen niet, zodat er in wezen dus geen kaartverkoop was en passagiers konden dus alleen vervoersbewijzen verkrijgen via de kaartverkoopautomaten op de halten. Per 13 december 2020 startte de officiële passagiersdienst op lijn 25(Deze datum wordt in de onderstaande lijst gehanteerd als eerste inzet in de lijndienst.). Vooral de eerste dagen was het dramatisch qua. dienstuitvoering, waarbij wisselend sein- en wisselstoringen en defecte 15G-trams voor veel stagnaties op lijn 5 en 25 zorgden. Medio januari 2021 werd deze situatie iets beter, maar nog regelmatig waren problemen veelvuldig aanwezig. Theoretisch zou de inzet op de 8 dienstwagens worden uitgevoerd met 8 koppelstellen, waarbij telkens een opvolgende combinatie werd ingezet, zoals 3001+3002 t/m 3023-3024. In de eerste weken ontbraken nog een aantal wagens(3019-3021), zodat in de eerste weken ook de combinaties 3022+3023 en 3024+3025 waren aan te treffen in de dienst. Vooral veel storing aan het materieel zorgde ervoor dat regelmatig trams uitgeruild moesten worden en diverse dienstwagens(bij voorkeur de spitsdienstjes) met losse wagens werd bediend. Het koppelen en ontkoppelen van de 15G-trams werd in de eerste periode uitsluitend uitgevoerd door CAF-medewerkers.

De start van het testbedrijf en de aansluitende dienst op lijn 25 betekende dat de instructie van het rijdend personeel vanaf november 2020 inmiddels veelvuldig werd uitgevoerd met de witte wagens 3026 en hoger.

Op 23 maart 2021 ging de inzet van de eerste witte wagen van start op lijn 5, waarbij de 3033 het spits mocht afbijten. Later in de ochtend werd hij vervangen door de 3034, vanwege een defect aan de 3034. De inzet vond in de eerste week plaats met één wagen, die elke dag op een andere dienstwagen werd ingezet. Hierbij werd een instructeur meegestuurd op de wagen om nog wat extra informatie te geven, dan wel weer even te helpen bij de bediening van de wagen, omdat vele bestuurders al maanden eerder een half dagje hadden instructie gereden en enige begeleiding vaak wel gewenst was. Na een week werd een tweede wagen toegevoegd aan de dienst, volgens hetzelfde principe. En weer een week later volgde af en toe een derde wagen, waarbij deze dan met instructeur en al één of meerdere ritten van een dienstwagen overnam met de reguliere bestuurder en waarbij de normale dienstwagen dan tijdelijk in Amstelveen opzij werd gezet en nadien weer terug werd vervangen.


  
   GVB Amsterdam-909 en 3032, Lijn 5, Amstelveen, Handelsplein (standplaats Amstelveen Stadshart), 25 maart 2021.
    Foto: René van Lier.


Op 30-03-2021 stond de 3035 ingedeeld om zijn eerste ritten te rijden als 5-7. Echter de wagen raakte al bij de indienstname in de remise defect, zodat de wagen niet uitreed en werd vervangen. Hierdoor reed de wagen pas de volgende dag zijn echte eerste ritten in de lijndienst.

Op 16-04-2021 bereed het stel 3001+3002 van lijn 25 in de ochtendspits bij de standplaats Westwijk in Amstelveen en liep daarbij, zoals gebruikelijk, over naar het nevenspoor. Doordat de wagen al langere tijd last had van aaneldproblemen, hebben deze problemen er vermoedelijk toe geleid dat er een storing in het wisselsysteem ontstond en daarbij tijdens het overlopen een wisselsturing heeft plaatsgevonden, waardoor de 3001 het en spoor opreed en de 3002 het andere spoor opwilde, waardoor het tramsetje ontspoorde en daarbij forse schade opliep, waarbij de beide koppelingen opzij werden geslagen en hierbij tevens een flink stuk van de frontbeplating ontwrichtte. Het tramstel werd in afwachting van herstel voorlopig terzijde gesteld in de remise Havenstraat na de hersporing die tot diep in de middag duurde. De voorspoilers van de 3001 en 3002 werden gebruikt om zoek geraakte of anderszins beschadigde spoilers van de 3025 en 3011 tijdelijk te vervangen. De 3011 reed aan één kant, net als de 3025, met een spoiler(afsluitkap voor de koppeling) van de 3001. Omdat in tegenstelling tot de witte wagens, waar het nummer onder de voorruit staat, de kopwagennummers bij de RNet-wagens op die spoiler staan, werd het nummer met een zwarte bestickering doorkruist en zo ongeldig gemaakt, hetgeen de wagens niet bepaald een professionele uitstraling gaf. De andere kant van de 3011 kreeg de spoiler van de 3002, waarop met bestickering en viltstift profisorisch het nummer 11 werd overgesplakt, hetgeen evenmin een fraaie look aan de wagen gaf. Op deze wijze hebben de 3011 en 3025 geruimere tijd in de dienst gereden.

De instroom van de nieuwe 15G-trams op lijn 5 werd in principe afgerond op 7 juni 2021. Per die datum werd de reguliere inzet van de reeks 11G beëindigd en moest lijn 5 geheel met 15G-trams gaan rijden. De hoge defectenschaal bij het 15G-materieel betekende echter dat op dat moment al een paar weken amper tot geen koppelstellen meer werden ingezet op lijn 25 en zelfs de inzet van 8 dienstwagens, waarvoor een bestand van 25 trams beschikbaar was, soms miet gehaald werd. Ook de inzet van de wagens op lijn 5 bleek door de hoge defectenstand vooralsnog niet haalbaar, zodat dagelijks toch diverse 11G-wagens moesten bijspringen.

Vanaf aanvang dienst op 07-06-2021 zou de inzet op een tweede lijn gestart worden met 2 15G-wagens op vaste diensten op werkdagen, waarbij dan wederom een instructeur voor ondersteuning aanwezig was. Alhoewel in eerste instantie lijn 2 gepland stond, werd dit uiteindelijk toch lijn 19. In de ochtend reden echter toch een Combino en 11G-wagen 917 op deze twee diensten, de 19-5 en 19-8, en uiteindelijk in de voormiddag werden die beide wagens alsnog uitgeruild voor de 3035 en 3040, die daarmee de primeur hadden op lijn 19.

De indienststelling verliep nogal met horten en stoten. Zo reden de 3039, 3046, 3048 en 3049 een eerste rit in de dienst en werden in de loop van die eerste inzetdag vaak weer uitgeruild, of omdat de wagen defect raakte of gewoon uitgeruild omdat de wagen eigenlijk nog niet in de passagiersdienst mocht rijden of beider redenen..

Nadat de inzet op lijn 19 was uitgebreid naar maximaal 6 wagens met 15G-materieel en de resterenden nog met Combino-materieel, werd op doinsdag 3 augustus 2021 de 3040 als eerste wagen voor het eerst ingezet op lijn 24. De wagen reed de hele ochtend als 24-1 en werd rond 14 uur met spoed uitgeruild, toen bleek dat lijn 24 nog niet was vrijgegevn voor de inzet van 15G-trams.

Eveneens in juni/juli werd na een proef met een dikke blauwe band op de middenbak van de 3027, aan slechts één zijde, besloten om alsnog alle wagens te voorzien van een blauwe GVB-band, net als bij de Combino-trams, en blauwe deuren ipv. de gebruikelijke zwarte deuren. Deze blauwe omturning werd met plakstickers uitgevoerd, waarbij de deuren geheel blauw ipv. zwart werden geplakt en de band onder de daklijn werd ook geplakt, maar daarbij ging het mis. De stickers werden, gezien vanaf de voorkant blinde zijde, in de juiste baan aangebracht, met een GVB-logo dat omhoog wijst en dat als vervolg hierop van onderafaan begint en de band lans de dakrand verder volgt. Echter op de achterbak(dus deurzijde voorbak) werd een fout gemaakt, waarbij de de embleem-baan weer afloopt naar beneden en niet naar boven en het logo in wezen in spiegelbeeld werd aangebracht. Pas na enkele wagens werd deze fout geconstateerd, zodat terstond dit proces tijdelijk werd gestaakt en er tijdelijk vijf varianten ontstonden, tw:
       - Uitvoering 1 : Dakrand met embleem op de voorbak in de juiste vormrichting en op de achterbak contra.
       - Uitvoering 2 : Dakrand met embleem op de voorbak in de juiste vormrichting en op de achterbak geen blauwe band.
       - Uitvoering 3 : Dakrand met embleem op de voorbak in de juiste vormrichting en op de achterbak wel een blauwe band, die omhoog loopt, maar het resterende
                                     aansluitende stukje ontbrekend.
       - Uitvoering 4 : Dakrand met embleem op de voorbak in de juiste vormrichting en op de achterbak ook de blauwe band in de juiste richting (dus zoals het zou
                                     moeten).
       - Uitvoering 5 : Wagen nog onbehandeld, zonder blauwe band en met zwarte ipv. blauwe deuren.
Uiteindelijk ontstond er een overgansfase, waarbij de volgende wagens de volgende uiterlijk tijdelijk kregen:
    - Uitvoering 1 : 3027, 3029, 3030, 3039, 3040, 3042, 3046, 3048
    - Uitvoering 2 : 3031, 3032
    - Uitvoering 3 : 3033, 3034
    - Uitvoering 4 : in eerste instantie geen trams
    - Uitvoering 5 : 3026, 3028, 3035, 3036, 3037, 3038, 3041, 3043, 3044, 3045, 3047
Toen de nieuwe stickers binnen waren gekomen werden uiteindelijk in etappen de wagens 3027-3031, 3033, 3035-3039, 3041, 3043-3045, 3046 en 3048 niet op nummervolgorde in twee á drie weken tijd aangepast, zodat in de eerste week van augustus 2021 de wagens 3026-3031, 3033, 3035-3039, 3041, 3043, 3045, 3046 en 3048 nu in de juiste uitvoering op straat waren aan te treffen. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de 3042 de eerste dag in dienst nog met zwarte deuren reed en na een dag stilstand op dag 3 dus met blauwe, op dat moment nog verkeerde, blauwe banen in de dienst verscheen. Deze wagen bleef een buitenbeente, want toen de andere wagens werden aangepast, werd juist bj deze 3042 de baan op de bewuste fout geplakte bak verwijderd en nam dus in weze uitvoering 2 aan.
Overigens werden alle nog in aflevering zijnde wagens nog steeds afgeleverd zonder blauwe band en met zwarte deuren, zodat de nieuw in te stromen wagens eerst nog van deze blauwe band en blauwe deuren moesten worden voorzien. De 3027 reed nog steeds op één middenbak-zijde met een dikkere band(de proefband) en was daardoor vanaf een afstand herkenbaar.

Op 03-08-2021 reed de 3040 voor het eerst uit op lijn 24 als 24-1. Nadat de hoge heren hiervan lucht hadden gekregen, werd de wagen rond 14.00 uur terstond uitgeruild voor een Combino, omdat de 15G nog niet bleek te zijn toegelaten op lijn 24.

Nadat de laatste 11G-wagens, die in opslag stonden in de remise Legmeerpolder naar de remise Lekstraat waren overgebracht voor afvoer, werden de 3049, 3050 en 3052 in de week van 9 augustus 2021 voorlopig opgeslagen in de remise legmeerpolder in afwachting van hun definitieve inzet.

De 3047 kwam op 06-10-2021 in dienst als 5-13, maar ging gelijk bij uitrijden defect, waarna de wagen als vervanger van de 19-7 op 07-10-2021 zijn echt eerste rit in de passagiersdienst reed.

Nadat de wagens 3001 en 3002 een tijd buiten dienst hadden gestaan in de remise Havenstraat, werden deze wagens in september eindelijk naar de HWR gehaald voor herstel. De 3002 kwam op 15-10-2021 weer in dienst op lijn 25 en de 3001 volgde op 27-10-2021.

Op 18-10-2021 ging het setje 3017+3018 naar de remise Havenstraat voor een onderhoudsbeurt. Na het afronden hiervan reed het stel, met de 3018 voorop, in tegengestelde richting vanaf de werkplekken 2 en 1 in de werkplaats van de remise Havenstraat richting het achterterrein. Hierbij ontspoorde de 3017, die achterop liep, bij de slinger van werkplek 2(spoor 74) naar het hoofdspoor 75 en boorde zich daarbij met zijn kop in de loopbrug-stellage langs spoor 75. Hierbij werd de kop van de 3017 zwaar beschadigd, doordat de loopbrug (voor de monteurs om bovenop de trams te kunnen werken) zich daarbij boorde in de bovenkant van de kop van de 3017. De complete dakconstructie vanaf de voorruit tot het dak, inclusief de filmkast-unit, van de 3017 werd hierbij zwaar beschadigd. De 3018 liep geen noemenswaardige schade op en kon later terugkeren in de dienst. De 3017 werd voorlopig terzijde gesteld in afwachting van herstel. In januari 2022 ging de 3017 voor herstel naar de HWR.

De 3052 werd als eerste wagen voorzien van een klein schuifruitje in de bestuurderscabine's aan de linker zijden ter natuurlijke ventilatie voor de bestuurders. Nadat deze werd goedgekeurd werd in oktober 2021 gestart met het aanbrengen van deze schuifruitjes in de overige 15G-wagens. Een projekt dat pas medio 2022 werd afgerond.

Op 09-12-2021 reed op de kruising van Baerlesstraat/Frans van Mierisstraat een vrachtwagencombinatie achteruit en greep daarbij de net richting Jordaan passerende 3033/5-2 in de kop en trok deze met de trailer uit de rails. Hierbij werd een complete hap uit de rechter voorzijde van de kop genomen, waardoor de 3033 hierbij zware schade opliep. Na hersporen werd de wagen naar de remise Havenstraat overgebracht en opgeslagen in afwachting van herstel. Medio januari 2022 werd de wagen in de HWR binnengenomen voor herstel en kon op 03-02-2022 na hrstel de HWR weer verlaten. Op 07-02-2022 kwam de 3033 weer in dienst als 5-1.

In 2021 werden de wagens 3039, 3046, 3049 in dienst gesteld, terwijl er nog geen vergunning voor inzet was verleend. Veelal werden die wagens al na enkele ritten op de dienst uitgeruild en kwamen pas op een latere datum met vergunning terug in de dienst. De datum van eerste inzet in de onderstaande lijst betreft dus de datum van de echte eerste inzet(zonder vergunning).
De 3051 werd na aflevering aan de remise Havenstraat in etappen geplukt om de overige 15G-wagens in de dienst te kunnen houden en was half februari 2022 nog steeds niet in dienst gesteld.
Nadat de omstickering tot blauwe deuren en blauwe band langs de dakrand bij de aanwezige wagens was voltooid, werd dit na aflevering door de HWR van de nieuw geleverde wagens in de remise Lekstraat binnen één of enkele dagen bij de nieuwe wagens uitgevoerd. Door de koude weersomstandigheden werd in november 2021 dit tijdelijk stilgelegd tot in het voorjaar 2022, waardoor de 3058-3060 en 3065-3069 in eerste instantie zonder blauwe band en zwarte deuren in dienst werden gesteld.

De eerste inzetten van nieuwe wagens ging veelal gepaard met defecten en veelal haalde de tram slechts 1 of 2 ritten en moest dan weer defect naar de remise. Pas op later tijdstip hield de tram het langer vol in de dienst. Zo raakte de 3064 op 07-01-2022 al bij indienstname in de remise defect en had pas de volgende dag zijn eerste inzet in de lijndienst. De 3066 reed wel uit op 14-02-2022, maar raakte nog voordat hij het beginpunt Sloterdijkstation bereikte alweer defect. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de inzetperikelen, waarmee de reeks 15G te kampen had.

Op 07-03-2022 ging volgens planning de dienst met 15G-trams op lijn 24 van start. Die dag stonden de 3033 en 3049 ingedeeld als 24-6 resp. 24-8. Uiteindelijk is alleen de 3049/24-8 uitgereden en heeft zijn dienst uitgereden. Nog dezelfde dag werd weer besloten om de inzet op lijn 24 wederom op te schorten en deze nu per 14 maart 2022 te laten aanvangen.




Wagennr. Aflevering In Dienst in de Lijndienst Op Dienst Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
3001 26-04-2019 + 21-07-2020     13-12-2020     25-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3002 06-01-2020     13-12-2020     25-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3003 04-07-2019     23-12-2020     25-10 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3004 26-11-2019     13-12-2020     25-04 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3005 03-12-2019     15-12-2020     25-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3006 09-12-2019     15-12-2020     25-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3007 30-01-2020     13-12-2020     25-04 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3008 20-02-2020     13-12-2020     25-04 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3009 25-05-2020     13-12-2020     25-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3010 16-06-2020     13-12-2020     25-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3011 02-07-2020     13-12-2020     25-06 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3012 14-07-2020     13-12-2020     25-06 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3013 23-07-2020     14-12-2020     25-10 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3014 05-08-2020     14-12-2020     25-10 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3015 28-09-2020     18-12-2020     25-06 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3016 12-10-2020     15-12-2020     25-07 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3017 21-10-2020     13-12-2020     25-03 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3018 03-11-2020     13-12-2020     25-03 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3019 30-11-2020     12-01-2021     25-07 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3020 18-01-2021     30-03-2021     25-07 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3021 04-03-2021     06-07-2021     25-09 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3022 09-07-2020     13-12-2020     25-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3023 07-08-2020     14-12-2020     25-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3024 03-08-2020     13-12-2020     25-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3025 14-09-2020     14-12-2020     25-09 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3026 25-09-2020     16-04-2021     05-04 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3027 12-10-2020     17-06-2021     05-04 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3028 20-10-2020     09-04-2021     05-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3029 03-11-2020     08-06-2021     05-06 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3030 12-11-2020     14-05-2021     05-08 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3031 16-11-2020     02-06-2021     05-03 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3032 23-11-2020     25-03-2021     05-13 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3033 07-12-2020     23-03-2021     05-08 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3034 17-12-2020     23-03-2021     05-08 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3035 29-12-2020     30-03-2021     05-07 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3036 13-01-2021     28-04-2021     05-08 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3037 18-01-2021     30-04-2021     05-11 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3038 29-01-2021     29-04-2021     05-11 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3039 10-02-2021     30-06-2021     05-10 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3040 15-02-2021     12-05-2021     05-11 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3041 23-02-2021     30-08-2021     05-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3042 08-03-2021     08-06-2021     19-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3043 15-03-2021     11-06-2021     19-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3044 24-03-2021     20-06-2021     05-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3045 02-04-2021     19-06-2021     05-09 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3046 21-04-2021     17-07-2021     05-04 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3047 30-04-2021     06-10-2021     05-13 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3048 12-05-2021     10-07-2021     05-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3049 21-05-2021     03-08-2021     19-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3050 31-05-2021     11-10-2021     05-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3051 10-06-2021 "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"
3052 17-06-2021     17-11-2021     19-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3053 05-07-2021     30-12-2021     19-06 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3054 12-07-2021     15-12-2021     05-02 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3055 26-07-2021     05-11-2021     05-09 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3056 02-08-2021     03-11-2021     05-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3057 06-09-2021     06-11-2021     19-03 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3058 16-09-2021     09-12-2021     19-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3059 27-09-2021     03-12-2021     05-12 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3060 04-10-2021     14-01-2022     19-07 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3061 18-10-2021 "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"
3062 26-10-2021     24-01-2022     05-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3063 15-11-2021     07-01-2022     19-05 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3064 15-11-2021     08-01-2022     19-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3065 24-11-2021     22-12-2021     05-09 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3066 01-12-2021     14-02-2022     19-01 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3067 13-12-2021     12-02-2022     19-08 "Tram rijdt nog gewoon in dienst"
3068 20-12-2021 "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"
3069 09-02-2022 "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"
3070 01-03-2022 "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"
3071 "Nog niet afgeleverd" "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"
3072 "Nog niet afgeleverd" "Tram rijdt nog niet in dienst" "Tram rijdt nog niet in dienst"









                 






Traminfo.nl © 2003-2022 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links