GVB 1314, Dam, 13 april 1999
Foto: René Gerhards

Home > Tram > Electrische tram > Serie > Serie 33 (1314)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Motorrijtuig 1314

Motorrijtuig:
1314
Type: Gelede Lagevloer-motorwagen
Model: NGT8D
Bouwjaar: 1995
Fabrikant mechanische uitrusting:
LHB, Salzgitter, Duitsland &
Waggonbau Dessau, Dessau, Duitsland
Fabrikant elektrische uitrusting:
ABB Henschel Waggonunion GmbH, Mannheim, Duitsland
Aantal: 1 stuks
Uitvoering: éénrichtingtram
Truckstellen: 4 truckstellen
Wagenbakken:
3 wagenbakken
Motoren:
Voith 4 x 95 KW
(Voorste truckstel 2 Stuks & Achterste truckstel 2 Stuks)
Elektrische remmen:
op alle truckstellen telkens 2 stuks
Besturingssysteem:
Chopperbesturing
Maximale snelheid:
70 km/uur
Aandeel lagevloer:
70 %
Asvolgorde:
Bo'+2'2'+Bo'
Breedte:
2300 mm
Lengte:
29300 mm
Hoogte:
3440 mm
Radstand truckstellen:
1800 mm
Instaphoogte:
300 mm
Vloerhoogte bij truckstellen:
585 mm
Vloerhoogte bij lagevloergedeelte:
350 mm
Gewicht:
34.000 kg
Motorvermogen:
380 kW(4 x 95 kW = 127 pk)
Hart op hart afstand truckstellen:
tussen loopstel en motordraaistel: 8150 mm
Hart op hart afstand truckstellen:
tussen beide looptruckstellen: 5250 mm
Hart op hart afstand truckstellen:
tussen loopstel en geleding: 2325 mm
Hart op hart afstand truckstellen:
tussen motordraaistel en geleding: 5825 mm
Hart op hart afstand truckstellen:
tussen motordraaistel en kop: 3725 mm
Lengte Kopbakken:
9550 mm
Lengte tussenbak:
9900 mm
Wieldiameter Loopwiel:
410 mm
Wieldiameter Motordraaistelwiel:
590 mm
Breedte enkelvoudige deur(hogevloergedeelte):
650 mm
Breedte dubbele deuren(lagevloergedeelte):
1300 mm
Passagiersindeling:
71-90


Kort na "der Wende" en de samenvoeging van de DDR met de BRD tot één Duitsland startte de Magdeburger Verkehrsbetriebe in Magdeburg onderhandelingen met als doel een deel van het verouderde wagenpark te gaan vervangen. Na enkele proeftrams(waaronder de Bremer lagevloertram 801, die ook in 1993 in Amsterdam reed) werd besloten om te kiezen voor een lagevloertram, die aangepast was aan de Magdeburger omstandigheden. De opdracht werd gegund aan het consortium LHB, Dessau en Brown-Boveri, waarbij de wagenbakken werden vervaardigd door Waggonbau Dessau, de electrische uitrusting kwam van ABB Henschel Waggonunion GmbH(het voormalige Asea-Brown-Boveri) in Mannheim en de onderstellen en de eindmontage werd uitgevoerd door en bij Linke-Hofmann-Busch in Salzgitter. Het lag in de bedoeling om 120 wagens te laten vervaardigen, maar door financiële oorzaken zijn het uiteindelijk 72 wagens geworden, waarvan de laatste in 2003 geleverd werd. De eerste serie omvatte
25 exemplaren, waarbij het eerste voertuig werd afgeleverd op 15-12-1994, waarmee gelijk omvangrijke proefritten werd gereden.
Op 01-04-1995 startte de inzet in de reizigersdienst, welke vanaf aanvang af zonder enige problemen kon worden uitgevoerd. Hiermee bleek dat LHB een gedegen produkt had geleverd en dit tramtype werd later ook door Leipzig, Darmstadt en Braunschweig aangeschaft.

Bij dit nieuwe wagentype betreft het een driedelige lagevloertram. De buitenste draaistellen zijn aangedreven conventionele draaistellen, zodat deze de normale grootte hebben en wendbaar zijn, hetgeen de wagens een natuurlijke loop door de bogen geven. Op die punten, het voorste gedeelte van de voorbak en het achterste gedeelte van de achterbak, is de vloer op normale hoogte geplaatst, zodat er halverwege die bakken een trappetje in de wagenbak is om het hogevloer gedeelte te verbinden met het lagvloer gedeelte. Het verdere gedeelte(restant voorbakken en de middenbak) zijn laag uitgevoerd en derhalve voor mindervaliden en invaliden gemakkelijk toegankelijk. De voor- en achterbak rustten op de geledingen en zijn alleen aan voor- resp. achterzijde voorzien van een motordraaistel. De middenbak is voorzien van 2 looptruckstellen, die geplaatst zijn vlak na de eerste geleding en vlak voor de tweede geleding. De tram is voorzien van een enkelvoudige voor- en achterdeur en dubbelvoudige deuren halverwege alle drie de wagenbakken.

In navolging van de proef-Combino kwam in maart 1999 een volgende wagen op proef naar Amsterdam. Het betrof een éénrichtingwagen van het LHB/DWA-consortium, welke tegenwoordig onder de naam Alsthom voortbestaat. Op 13-03-1999 werd de Magdeburger 1314, in totaalreclame-uitmonstering, afgeleverd aan de HWT in Diemen. In de nachten van 16 op 17 maart én
17 op 18 maart werden profielmeetritten en proefritten gemaakt, waarna hij op 18 maart in het kader van het Ouderenbeleid overdag op de Dam ter bezichtiging stond. Ook op 20 maart was de wagen op de Dam te bezichtigen. Hierna ging de wagen naar de remise Lekstraat.

Vervolgens werd de wagen volgens hetzelfde stramien ingezet als extra wagen in de lijndienst, waarbij dan zowel de passagiers hun ervaringen konden meedelen middels een enquette, als ook de bestuurder, die dan met de wagen mocht proefrijden, waarbij een reserve-bestuurder de gewone dienstwagen reed.

Op 23 en 24-03-1999 reed de wagen op lijn 12 én op 25 en 26-03-1999 reed hij op lijn 14. Hierna ging de wagen naar de remise Havenstraat. Op zondag 28-03-1999 werd voor de hobbyïsten weer een traditionele rondrit met de wagen gereden door de stad.

Op 29 en 30-03-1999 was de 1314 te bewonderen op lijn 1 en op 31 maart en 1 april werd de wagen beproefd in de reizigersdienst op
lijn 2.

Op 6 en 7 april reed de wagen vervolgens nog een dag op resp. lijn 16 én 24, waarna de wagen werd teruggestuurd naar de HWT ter bate van uitbouw van de Amsterdamse attributen, zoals de mobilofoon. Op 16-04-1999 ging de wagen vanaf de HWT naar Rotterdam, waar de wagen uitsluitend enkele nachtelijke proefritten maakte en niet in de reizigersdienst werd getest. Op 30-04-1999 was de wagen weer terug in Magdeburg en gereedgemaakt voor de lijndienst aldaar.

Alhoewel de wagen zijn sporen heeft nagelaten en vanaf de eerste dag van inzet in Magdeburg een inzetgarantie had van 98% en de wagen qua. rijeigenschappen, vooral in bogen, werd toch later gekozen voor de Combino van Siemens, omdat deze een 100% lagevloer had. Dat deze keuze niet de slimste was, zou later blijken tijdens de beruchte Combino-Crisis.


      Aflevering Afleveringsdatum Wagen uit de Serie gebouwd     In Dienst Laatste Inzet
Wagennr.         bij GVB         bij MVB     MVB-serie           in       bij GVB Op Lijn       bij GVB Op Lijn Afvoer bij GVB Afvoer naar
1314       13-03-1999      05-09-1995     1301-1325   1994-1996   23-03-1999     12   07-04-1999     24 16-04-1999 Doorgestuurd naar de RET, Rotterdam









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links