

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Tram- en Buslijn: 8
Eerste tramlijn in dienst: 01-04-1905
Buslijn in dienst: 04-06-1967
Huidige status: Lijn niet meer in dienst
Eerste lijn 8 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
01-04-1905 |
Ingesteld |
Weesperzijde - Professor Tulpplein - Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Middenlaan - Muiderstraat - Markenplein - Jodenbreestraat/Zwanenburgwal, Waterlooplein - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Gelderschekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein(Centraal Station) vv. (voormalige lijn 7) vv. |
![]() GTr. 64, Lijn 8, Sint Antoniesbreestraat, rond 1906. Prentbriefkaart. |
||
01-05-1908 | Verlegd | Professor Tulpplein - Weesperzijde - Nieuwe Amstelbrug - Ceintuurbaan - Van Woustraat(Tolstraat) vv. |
![]() GTr. 54, Lijn 8, met Decoraties ter gelegenheid van het Koninklijk bezoek, Nieuwe Amstelbrug, 26 mei 1910. Foto: J.L. Scherpenisse (verzameling René van Lier). |
||
![]() GTr. 53, Lijn 8, Weesperzijde, jaren 1910. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
![]() GTr. 20, Lijn 8, Stationsplein, jaren 1920. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
13-12-1923 | Verlengd | Van Woustraat - Rijnstraat(Amstellaan) vv. |
22-10-1925 |
Gewijzigd |
Verlengd van Rijnstraat naar Trompenburgerstraat. Lijn 8 gesplitst in lijn 8A en 8W: 8A : heen via Rijnstraat, Van Woustraat, Ceintuurbaan naar Nieuwe Ammstelbrug, terug via Amsteldijk. 8W : heen via Amsteldijk naar Nieuwe Amstelbrug, terug via Ceintuurbaan, Van Woustraat, Rijnstraat. |
21-12-1925 |
Gewijzigd |
Lekstraat - Rijnstraat - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Nieuwe Amstelbrug - "bestaande route" - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein(terug via Westelijke Toegangsbrug - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug) vv. (exploitatie weer als één lijn 8). |
![]() GTr. 26, Lijn 8, Weesperstraat/Nieuwe Keizersgracht, 1928. Nieuw veiligheidspaaltje in gebruik genomen voor de lijnwerkers. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
13-06-1929 | Verlegd | Van Woustraat - Rijnstraat - Amstellaan - Daniël Willinkplein vv. |
![]() GTr 269, 261, 267, Lijn 8, Daniël Willinkplein, 1934. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
01-07-1936 | Verlengd | Daniël Willinkplein - Zuider Amstellaan - Westerscheldeplein vv. |
08-02-1937 | Tijdelijk verlegd | Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Kerklaan - Plantage Middenlaan - Muiderstraat - Markenplein. |
![]() GTr. 323, Lijn 8, Westerscheldeplein, circa 1937. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
![]() GTr. 331, Lijn 8, Stationsplein, 1938. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
25-01-1938 | Terugverlegd | Sarphatistraat - Weesperstraat - Jonas Daniël Meijerplein - Markenplein. |
![]() GTr 11+833, Lijn 8, Stationsplein, 1942. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
09-07-1942 | Opgeheven | |
Tweede lijn 8 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
04-06-1967 |
Ingesteld |
Van Boshuizenstraat(Europaboulevard) - Buitenveldertselaan - Arent Janszoon Ernststraat - Europaboulevard - President Kennedylaan - Waalstraat - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein - Julianaplein(Amstelstation) - Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan - Linneausparkweg - Galileïplantsoen - Archimedesweg - Molukkenstraat - Insulindeweg(Station Muiderpoort) vv. |
![]() GVB 271, Lijn 8, Julianaplein, 1968. Foto: Frans van Britsom. |
||
![]() GVB 256, Lijn 8, Julianaplein, jaren "60/"70. Foto: Marius de Kock. |
||
14-05-1972 |
Ingesteld |
Versterkingslijn 8F : Julianaplein(Amstelstation) - Prins Bernhardplein - Mr. Treublaan - Berlagebrug - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Waalstraat - President Kennedylaan - Europaplein vv. |
24-09-1972 | Opgeheven | Versterkingslijn 8F opgeheven. |
30-09-1973 | Verlegd | Arent Janszoon Ernststraat - Buitenveldertselaan - De Cuserstraat vv. |
![]() GVB 474, Lijn 8, Insulindeweg, 20 juni 1982. Foto: onbekend (verzameling Tim Castricum). |
||
![]() GVB 8, Lijn 8, Arent Janszoon Ernststraat, 8 mei 1984. Foto: René van Lier. |
||
![]() GVB 263, Lijn 8, Julianaplein (Amstelstation), 7 oktober 1985. Foto: René van Lier. |
||
![]() GVB 26523, Lijn 8, Molukkenstraat, 1987/1990. Foto: Johan Waaijer. |
||
30-11-1990 |
Verlegd |
Europaboulevard - Arent Janszoon Ernststraat - van der Boechorststraat - Van Nijenrodeweg - Amstelveenseweg - De Cuserstraat vv. (combi-lijn met CN-lijn 173, die via Amstelveen verder reed naar Schiphol vv.) |
02-12-1990 | Opgeheven | Lijn 8 / 173 vernummerd in lijn 69 / 169. |
Derde lijn 8 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
17-02-1991 |
Ingesteld |
Heenrit : Prins Hendrikkade (Centraal Station) - Damrak - Dam (via spoor voor het Koninklijk Paleis) - Rokin - Muntplein -
Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Amstelstraat - Blauwbrug - Waterlooplein - Mr. Visserplein - Muiderstraat - Hortusbrug - Plantage Middenlaan - Plantage Kerklaan - Roetersstraat - Sarphatistraat - Hoge Sluis - Sarphatistraat - Frederiksplein - Weteringschans - Weteringschans (keren rond het Weteringcircuit) - Weteringschans - Westeinde - van Woustraat - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan (Waalstraat - Verzetsmuseum). Vervolgrit (leeg) : Rooseveltlaan (Waalstraat) - Europaplein (keren via de RAI-lus) - Rooseveltlaan (Waalstraat). Terugrit : Rooseveltlaan (Waalstraat) - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Sarphatistraat - Alexanderplein - Mauritskade (keren bij circuit Tropenmuseum) - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Muiderstraat - Mr. Visserplein - Waterlooplein - Blauwbrug - Amstelstraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Mozes & Aäronstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Prins Hendrikkade (Centraal Station). De dienst werd 3 keer per dag gereden (om 13, 14 en 15 uur) als "Verzetstram" met een historisch tweeasserstel van de Stichting AOM. |
![]() AOM-museumstel 464+721, Lijn 8, Alexanderplein, 24 februari 1991. Foto: René van Lier. |
||
![]() AOM-museumstel 464+721, Lijn 8, Rooseveltlaan (Halte Waalstraat : Verzetsmuseum), 24 februari 1991. Foto: René van Lier. |
||
26-02-1991 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op 25-02-1991. |
20-02-1993 |
Ingesteld |
Stationsplein(Centraal Station) - Middentoegangsbrug/Prins hendrikkade, Kamperbrug - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Amstelstraat - Blauwbrug - Waterlooplein - Mr. Visserplein - Muiderstraat - Plantage Middenlaan - Plantage Kerklaan - Roetersstraat - Sarphatistraat - Frederiksplein - Westeinde - Van Woustraat - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein. (terugrit via route lijn 4 : Europaplein - "bovengenoemde route "- Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - "bovengenoemde route"- Stationsplein). De dienst werd enkele malen per dag gereden als "Verzetstram" met het historische tweeasserstel van de Stichting AOM, het stel 468+807. |
01-03-1993 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op 28-02-1993. |
Vierde lijn 8 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
12-09-1994 |
Ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv. (speciale IBC-tramlijn in ochtendspits en late middagspits/vooravond, geëxploiteerd met AOM-museumtrams en GVB-trams). |
17-09-1994 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op 16-09-1994 (einde IBC-congres in het RAI-congrescentrum). |
14-09-1995 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv. (speciale IBC-tramlijn in ochtendspits en late middagspits/vooravond, geëxploiteerd met AOM-museumtrams en GVB-trams). AOM zette tweeassers, drieassers ex-GVB Amsterdam, PCC-stellen ex-HTM Den Haag, gelede 303 van de KVG Kassel en op 16-09-1995 zelfs tweeasserstel 218+511 van de KVG uit Kassel in op deze lijn 8. |
19-09-1995 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op 16-09-1994 (einde IBC-congres in het RAI-congrescentrum). |
19-08-1996 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv. (speciale congres-tramlijn in ochtendspits en late middagspits/vooravond, geëxploiteerd met AOM-museumtrams en GVB-trams). |
24-08-1996 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op 23-08-1996 (einde congres in het RAI-congrescentrum). |
12-09-1996 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv. (speciale congres-tramlijn in ochtendspits en late middagspits/vooravond, geëxploiteerd met AOM-museumtrams en GVB-trams). |
![]() GVB 725 en 730, Lijn 20 en 8, Europaplein, 13 september 1996. Foto: Tim Castricum. |
||
17-09-1996 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op 16-09-1996 (einde IBC-congres in het RAI-congrescentrum). |
-11-1996 |
Weer ingesteld |
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv. (speciale congres-tramlijn in ochtendspits en late middagspits/vooravond, geëxploiteerd met AOM-museumtrams en GVB-trams). |
![]() AOM-museumtram SWB Bonn-437, Lijn 8, Europaplein, 14 november 1996. Foto: René van Lier. |
||
![]() AOM-museumtram HTM Den Haag-1180+1193, Lijn 8, Europaboulevard, 14 november 1996. Foto: René van Lier. |
||
![]() AOM-museumtram RET Rotterdam-608 en GVB 664, Lijn 8 en 4, Europaboulevard (standplaats Station RAI), 14 november 1996. Foto: René van Lier. |
||
-11-1996 | Opgeheven | Laatste dag van inzet was op -11-1996 (einde congres in het RAI-congrescentrum). |
Vijfde lijn 8 (tramlijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
14-10-1996 |
Promotielijn |
Stationsplein (Centraal Station westzijde) - Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade - Martelaarsgracht - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Raadhuisstraat - Westermarkt - Rozengracht - Marnixstraat - Leidseplein - Leidsebosje - Stadhouderskade - Hobbemastraat - Paulus Potterstraat - van Baerlesstraat - Roelof Hartplein - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Sarphatistraat - Hoge Sluis - Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Kerklaan - Plantage Doklaan - Plantage Parklaan - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Muiderstraat - Mr. Visserplein - Waterlooplein - Blauwbrug - Amstelstraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - (Vanwege de perikelen op de Muntplein-brug niet terug via Rokin - Dam - Mozes & Aäronstraat, maar via : Vijzelstraat - Vijzelgracht - Korte Vijzelstraat - Weteringlaan (rondje Weteringcircuit) - Weteringschans - Kleine Gartmanplantsoen - Leidseplein - Marnixstraat - Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat) - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug - Stationsplein (Centraal Station westzijde). (ringlijn) (Deze promotielijn voor de toekomstige Circle-tramlijn reed deze dag een drietal ritten. Uiteindelijk kwam de lijn in 1997 als lijn 20 in dienst) |
![]() GVB 781, Promotielijn 8, Vijzelstraat, 14 oktober 1996. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
Huidige status van de lijn :
Op last van de Ondernemingsraad van het GVB, die suggereerde dat Joods trampersoneel problemen heeft met dit lijnnummer 8 omdat familieleden gedeporteerd
zijn uit de Jodenbuurt waar de vroegere lijn 8 reed en tevens de Jodendeportaties naar het CS reden.
Feit was dat deze lijn toen al lang was opgeheven, maar toch heeft de leiding van het trambedrijf besloten, om een eind te maken aan deze discussie met onjuiste en
overtrokken beweringen, het lijnnummer van de Circlelijn naar 20 te wijzigen.
Doordat nadien ook in de media deze onjuiste weergave van de geschiedenis van de lijn nogmaals uitgebreid werd uitgemeten in de persbladen, besloot het GVB om
lijn 8 voor altijd te verbannen van het Amsterdamse Openbaar Vervoernet.
Ondanks het feit dat deze conclusies geheel op onwaarheden zijn gestaafd en het GVB dit niet wilde of kon weerleggen, mede door onwetendheid over hun eigen
juiste geschiedenis, lijkt deze beslissing wel een verstandige te zijn, waarmee de discussie simpelweg tot een einde werd gebracht.