

Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn
49
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 49
Eerste buslijn in Dienst: 06-09-1965
Huidige status: Buslijn in dienst
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 49
Eerste buslijn in Dienst: 06-09-1965
Huidige status: Buslijn in dienst
Eerste lijn 49 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
06-09-1965 |
Ingesteld |
De Cuserstraat (Buitenveldert) - Buitenveldertselaan - Arent Janszoon Ernststraat - Europaboulevard - Europaplein - Scheldeplein - Scheldestraat - Ferdinand Bolstraat - Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan - Weteringcircuit - Korte Vijzelstraat - Vijzlegracht - Vijzelstraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - (Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade) - Stationsplein (Centraal Station) vv. (spitsuurlijn in één richting, in ochtendspits richting Centraal Station, in middagspits richting Buitenveldert) (Op deze lijn gold een uitstapverbod in Buitenveldert en een instapverbod in het centrum, in middagspits uiteraard omgekeerd) |
![]() GVB 57, Lijn 49, Damrak, 1965/1968. Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier). |
||
13-06-1968 | Gewijzigd | Standplaats vanaf Damrak komende verlegd naar Prins Hendrikkade vv. (rondje via Stationsbruggen en Stationsplein vervallen) |
![]() GVB 284, Lijn 49, Weteringlaan (Weteringcircuit), circa 1970. Fotograaf: Frans van Britsom. |
||
25-09-1972 |
Verlengd |
Arent Janszoon Ernststraat - Buitenveldertselaan - Amstelveen, Beneluxbaan - (dan via lus: Amstelveen, Saskia van Uylenburgweg - Amstelveen, Laan van Kronenburg - Amstelveen, Uilenstede) vv. (lijn reed nu in beide richtingen, in/uitstapverbod opgeheven, lijn was nu formeel een integratielijn van GVB en Maarse & Kroon(later Centraal Nederland), bediend door GVB) In de ochtendspits was het ochtendbeginpunt de Beneluxbaan(Saskia van Uylenburgweg) en reed buslijn 49 via Saskia van Uyleburgweg - Laan van Kronenburg - Uilenstede richting Amsterdam. In de middagspits was Uilenstede het beginpunt en werd vanuit de stad het bovengenoemde rondje tot Uilenstede gereden. (verlenging betrof een proef, bij de fusie van Maarse & Kroon en NBM tot Centraal Nederland op 3 juni 1973 werd dit definitief) |
![]() GVB 283, Lijn 49, Korte Vijzelstraat, 1973. Fotograaf: Henk Graalman. |
||
07-05-1973 |
Verlegd |
lus door Amstelveen verlegd : Saskia van Uylenburgweg - Laan van Kronenburg - Professor E.M. Meyerslaan - Professor J.H. Bavincklaan - Uilenstede. |
28-05-1973 | Verlegd | Rokin - Dam - (Mozes & Aäronstraat, Nieuwe Zijds Voorburgwal, Martelaarsgracht/Damrak) - Prins Hendrikkade (Centraal Station) vv. |
![]() Meering, Duivendrecht-26 (ex-GEVU Utrecht-53) (ingehuurd materieel inclusief chauffeur), Lijn 49, Rokin, 1974. Fotograaf: Ab van Donselaar. |
||
31-08-1981 | Verlegd | Scheldestraat - Ferdinand Bolstraat - Van Hillegaertstraat - Hobbemakade - Stadhouderskade - Weteringlaan (Weteringcircuit) vv. |
17-09-1984 | Tijdelijk ingekort | tijdelijk ingekort tot traject Amstelveen Kronenburg - Weteringplantsoen vv. (vanwege werkzaamheden Muntplein) |
26-11-1984 | Gewijzigd | Standplaats Amstelveen Kronenburg in ochtendspits ingesteld op Laan van Kronenburg. |
23-09-1985 | Weer verlengd | weer verlengd tot gehele traject Amstelveen Kronenburg - Prins Hendrikkade vv. |
![]() GVB 137, Lijn 49, Dam, 22 april 1986. Foto: René van Lier. |
||
![]() GVB 200, Lijn 49, Europaboulevard, 1988. Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert). |
||
02-12-1990 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 30-11-1990. (route opgenomen in grotendeels parallel rijdende verlengde tramlijn 5) |
Tweede lijn 49 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
23-09-1991 |
Ingesteld |
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Haarlemmerweg - Admiraal de Ruijterweg - Bos en Lommerweg - Bos en Lommerplein - Hoofdweg - Mercatorplein - Jan Evertsenstraat - Jan Tooropstraat - Jan Voermanstraat - Derkinderenstraat - Postjeseweg - Robert Fruinlaan - Johan Huizingalaan (Cornelis Lelylaan) vv. (spitsuurlijn, vervangt spitsverlengende ritten van lijn 36) |
24-05-1993 |
Verlengd |
Johan Huizingalaan - Sloterweg - Anderlechtlaan - Rijksweg A4 - Rijksweg A10 - Amstelveenseweg - De Boelelaan -
Buitenveldertselaan - Parnassusweg - Strawinskylaan - Zuidplein (Station Zuid) vv. |
29-05-1994 | Opgeheven | (route deels opgenomen in frequentieverdubbeling buslijn 64) |
Derde lijn 49 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
17-09-2001 |
Ingesteld |
Zaanstraat - Oostzaanstraat/Hembrugstraat - Oostzaanstraat - Spaarndammerdijk - Tasmanstraat - Van Diemenstraat - Barentzplein - Westerdoksdijk - De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang - (heen : Kamperbrug - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug) - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv. (lijn op maandag-vrijdag in de avonduren en op zaterdag-zondag de gehele dag, op de overige uren reed een lijn 48 tussen Stationsplein en Sloterdijkstation vv.) (voormalig westelijk deel van lijn 35) |
16-05-2002 |
Terugverlegd |
Westerdoksdijk - De Ruijterkade - Droogbak - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug/Kamperbrug - Stationsplein (Centraal Station) vv. (tijdelijke omleiding via Oostelijke Onderdoorgang was reeds ingesteld toen de route nog door lijn 35 werd bereden) |
28-06-2003 | Verlegd | Tasmanstraat - Spaarndammerdijk (Hempoint) vv. (niet meer naar Zaanstraat om het Tulip Inn Hotel te blijven bedienen) |
12-12-2004 | Opgeheven | (lijn 48 ging nu op alle uren tussen Stationsplein en Sloterdijkstation rijden) |
Vierde lijn 49 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
28-05-2006 |
Ingesteld |
Foppingadreef (Station Bijlmer) - Foppingadreef - Karspeldreef - Kromwijkdreef - Kromwijkdreef (Busstation Gaasperplas) - Loosdrechtdreef - Provincialeweg - Driemond, Provincialeweg - Driemond/Weesp, Weepserbrug - Weesp, Gooilandseweg - (lus door wijk Aetsveld in beide richtingen in dezelfde richting : Weesp, G.J. Wiefferingdreef - Weesp, Gooilandseweg) - Weesp, C.J. van Houtenlaan - Weesp, Prinses Irenelaan - Weesp, Plataanlaan - Weesp, Amstellandlaan - Weesp, Flevolaan - Weesp, Gemeenschapspolderweg - Weesp, Hogeweyselaan - Weesp, Leeuwenveldseweg - Weesp, Stationsweg - Weesp, Herensingel - Weesp, Stationsplein (Weesp Station) vv. (vervangt zuidelijk deel Connexxion-buslijn 177) |
10-12-2006 | Verlengd | Karspeldreef - Foppingadreef - Hoogoorddreef - Hoogoordplein (Niew Busstation Station Bijlmer) vv. |
![]() GVB 101, Lijn 49, Weesp, Stationsplein, 8 juli 2011. Foto: René van Lier. |
||
09-12-2011 |
Verlengd |
Driemond/Weesp, Weepserbrug - Weesp, Gooilandseweg - Weesp, C.J. van Houtenlaan - Weesp, Prinses Irenelaan - Weesp, Plataanlaan - Weesp, Herensingel - Weesp, Jan Tooropstraat - Weesp, M. Nijhoffstraat - Weesp, Herensingel - Weesp, Stationsplein (Weesp Station) vv. (lus door nieuwbouwwijk Aetsveld, alsmede route via Industriegebied Weesp vervalt) |
01-01-2012 | Opgeheven | Dienst opgeheven in de avonduren en in het weekend (rijdt alleen nog op maandag-vrijdag overdag) |
![]() GVB 1468, Lijn 49, Weesp, Herensingel, 22 december 2015. Foto: René van Lier. |
||
06-06-2017 |
Tijdelijk ingekort |
Tijdelijk ingekort tot
traject Station Bijlmer - Station Gaasperplas vv. (met aansluitende tijdelijke pendelbuslijn 149 naar Weesp) (vervanging brug in Driemond) |
28-08-2017 | Weer verlengd | weer in dienst op het gehele traject Station Bijlmer - Weesp Station vv. |
12-02-2018 |
Tijdelijk verlegd |
Weesp, M. Nijhoffstraat - Weesp, Herensingel - Weesp, Stationsweg - Weesp, Leeuwenveldseweg (keerlus te achterzijde Weesp Station) vv. (Stationsplein in Weesp afgesloten voor herinrichting) |
26-05-2018 | Terugverlegd | Weesp, M. Nijhoffstraat - Weesp, Herensingel - Weesp, Stationsplein (Weesp Station) vv. |
![]() GVB 4005 (gehuurd van EBS), Lijn 49, Busstation Gaasperplas, 13 juni 2018 Foto: René van Lier. |
||
![]() GVB 4004 (gehuurd van EBS), Lijn 49, Driemond, Provincialeweg, 29 juni 2018. Foto: René van Lier. |
||
23-03-2020 |
Tijdelijke Wijziging |
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst. Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 30-minuten-dienst gereden met 2 standaard bussen. (dit was al gebruikelijk op deze lijn) Per 04-05-2020 werd de dienst opgeschaald naar een zomerdienstregeling. Per 02-06-2020 werd weer de winterdienst terug ingevoerd, echter nog wel met enige beperkingen. |
Huidige route :
Hoogoordplein (Station Bijlmer) - Hoogoorddreef - Karspeldreef - Kromwijkdreef - Kromwijkdreef (Busstation Gaasperplas) -
Loosdrechtdreef - Provincialeweg - Driemond, Provincialeweg - Driemond/Weesp, Weepserbrug - Weesp, Gooilandseweg -
Weesp, C.J. van Houtenlaan - Weesp, Prinses Irenelaan - Weesp, Plataanlaan - Weesp, Herensingel -
Weesp, Jan Tooropstraat - Weesp, M. Nijhoffstraat - Weesp, Herensingel - Weesp, Stationsplein (Weesp Station) vv.