Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 47

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Buslijn:
47

Eerste buslijn in Dienst: 18-10-1965

Huidige status: Buslijn in dienst




Eerste lijn 47 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 18-10-1965
 
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
 
Aalbersestraat (Ruys de Beerenbrouckstraat) – De Sarvonin Lohmanstraat - Burgemeester van Leeuwenlaan –
Burgemeester Röellstraat – Jan van Galenstraat - Jan Tooropstraat – Jan Evertsenstraat – Mercatorplein - Jan Evertsenstraat -
Admiraal de Ruijterweg – Wiegbrug - De Clercqstraat – Rozengracht – Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal -
(ochtendspits : Martelaarsgracht - Middentoegangsbrug - Stationsplein (Centraal Station) ;
  middagspits Stationsplein (vanaf ENTOSSPOOR) en afrijden via Westelijke Toegangsbrug)
(spitsuurlijn in één richting, in de ochtendspits richting Stationsplein, in de middagspits richting Geuzenveld) (voormalige lijn 20)
(In de ochtendspits gold een uitstapverbod tot Mercatorplein en een instapverbod vanaf het Mercatorplein; in de middagspits andersom)
 

GVB 475, Lijn 47, Nieuwe Zijds Voorburgwal, 24 maart 1971.
Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert).
 
 27-05-1974
 
 
 
 
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
 
 
 
 
De Sarvonin Lohmanstraat - Aalbersestraat - Ruys de Beerenbrouckstraat - Doctor Herman Colijnstraat - De Sarvonin Lohmanstraat -
Burgemeester van Leeuwenlaan - Burgemeester Röellstraat - Jan van Galenstraat - Tweede Hugo de Grootstraat - Nassaukade -
Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht -
(ochtendspits: Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug - Stationsplein ;
  middagspits : Stationsplein (ENTOSSPOOR) - Westelijke Toegangsbrug).
(spitsuurlijn in één richting, in de ochtendspits richting Stationsplein, in de middagspits richting Geuzenveld)
(In de ochtendspits gold een uitstapverbod tot Burgemeester Cramergacht en een instapverbod vanaf het Hugo de Grootplein;
  in de middagspits uiteraard weer andersom)
 07-10-1974
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
Sam van Houtenstraat – Aalbersestraat – Ruys de Beerenbrouckstraat – Antony Moddermanstraat – Burgemeester de Vlugtlaan -
Slotermeerlaan - Burgemeester Röellstraat - "bestaande route" - Stationsplein.
(laatste instaphalte (ochtendspits) cq. eerste uitstaphalte (middagspits) : Burgemeester Cramergracht);
  eerste uitstaphalte (ochtendspits) cq. laatste instaphalte (middagspits) : Hugo de Grootplein).
 11-12-1975 Verlegd Standplaats Sam van Houtenstraat verlegd naar Aalbersestraat.
 

GVB 554, Lijn 47, Jan van Galenstraat, 12 februari 1976.
Foto: Jan van der Stelt.
 
 02-06-1980 Verlegd richting Stationsplein via Marnixstraat. (ipv. Nassaukade)
 

GVB 443, Lijn 47, Stationsplein (standplaats Centraal Station-ENTOSSPOOR), 29 mei 1981.
Foto: René van Lier.
 
      -      -1983 Gewijzigd In- en uitstapverbod langs de route vervallen.
 17-09-1984
 
Gewijzigd
 
Lege retourritten in de spitstegenrichting worden nu gereden als lijn 22A tussen Centraal Station en Aberdaan(ochtendspits) en
andersom(middagspits).
 21-09-1987
 
Verlengd / Verlegd
 
Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Prins Hendrikkade - Oosterdoksdam.
(terug: Oosterdoksdam - Oosterdokskade - Kamperbrug - Prins Hendrikkade - Martelaarsgracht - Nieuwe Zijds Voorburgwal)
 

GVB 5275 (Huurbus 275 van Vermaat, Hellevoetsluis), Lijn 47, Burgemeester De Vlugtlaan, 15 april 1988.
Foto: Johan Waaijer.
 
 18-09-1989 Opgeheven  Laatste inzetdag was op 15-09-1989. (route overgenomen door verlegde tramlijn 13 via de 3 Jannen)
 
 
Tweede lijn 47 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 18-09-1989
 
 
Ingesteld
 
 
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Basisweg - Transformatorweg - Nieuwe Hemweg - Vlothavenweg - Coenhavenweg -
Fosfaatweg - Noorderhoofd vv.
    (daglijn op maandag - vrijdag tussen de spitsen; middagspits reden andere lijnen en in de avonduren en het weekend een telefoonbus)
 

GVB 391, Lijn 47, Radarweg-Orlyplein, 7 november 1989.
Foto: Johan Waaijer.
 

GVB 106, Lijn 47, Orlyplein (standplaats Sloterdijkstation, 2 oktober 1990.
Voormalige GVU Utrecht-310, overgenomen om materieelnood op te vangen tot de komst van de Amstelveenlijn.

Foto: René van Lier.
 
 13-09-1993 Opgeheven (vervangen door een telefoonbus)
 
 
Derde lijn 47 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 29-05-1994
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Westhavenweg - Hemweg - Hempontplein - Nieuwe Hemweg - Vlothavenweg -
Coenhavenweg - Fosfaatweg - (keren) - Fosfaatweg - Coenhavenweg - Vlothavenweg - Kabelweg - Transformatorweg - Basisweg -
Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Basisweg - parallelweg Basisweg - Basisweg - Noordzeeweg - Australiëhavenweg -
Hornweg - Maltaweg - Corsicaweg - Kretaweg - Hornweg - Basisweg - Rhôneweg - Oderweg - parallelweg Basisweg - Basisweg -
Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk). (spitsuurlijn, ringlijn)
 11-07-1994 Verlengd Lijn 47 rijdt weer door naar Mobil Oil vanaf Hornweg vv.
 02-06-1996 Ingekort Dienst naar Mobil Oil vervallen en ingekort tot de Hornweg.
 19-09-1996 Verlengd Lijn 47 rijdt weer door naar Mobil Oil vanaf Hornweg vv.
 

GVB 433, Lijn 47, Radarweg - Orlyplein, 20 februari 1988.
Foto: René van Lier.
 
 14-09-1998 Verlegd In de Coenhaven verlegd van de Fosfaatweg naar de Papierweg met een nieuw keerpunt aan de rotonde Fosfaatweg.
 21-01-2002
 
 
 
Verlegd
 
 
 
Route noordtak omgedraaid : (vanwege verkeersdrukte rond de Coentunnel)
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Basisweg - Transformatorweg - Kabelweg - Vlothavenweg - Coenhavenweg - Papierweg -
(keren rotonde Fosfaatweg) - Papierweg - Coenhavenweg - Nieuwe Hemweg - Hemweg - Westhavenweg - Radarweg -
Orlyplein (Station Sloterdijk). Het gedeelte naar Mobil Oil bleef ongewijzigd.
 14-12-2003 Opgeheven Laatste inzetdag was op 12-12-2003. (route opgenomen in nieuwe buslijnen 233, 237 en 238)
 
 
Vierde lijn 47 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 28-05-2006
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Meibergdreef (terrein A.M.C. = Academisch Medisch Centrum) - Meibergdreef (Station Holendrecht) - Holendrechtdreef -
Meerkerkdreef - Reigersbosdreef - Schoonhovendreef - Wageningendreef - Valburgdreef - Langbroekdreef -
Kromwijkdreef(Busstation Gaasperplas) - Kromwijkdreef - Karspeldreef - Groesbeekdreef - Bijlmerdreef -
Foppingadreef (Station Bijlmer) vv.
      (op zondagochtend werd dubbele frequentie gereden ten gerieve van de vele kerkbezoekers op verschillende locaties in Zuidoost)
 10-12-2006 Verlengd Foppingadreef - Hoogoorddreef - Hoogoordplein (Nieuw Busstation Station Bijlmer) vv.
 12-07-2010 Ingekort ingekort tot Meibergdreef (Station Holendrecht). Lus via AMC-terrein vervallen.
 

GVB 146, Lijn 47, Hoogoordplein (Busstation Station Bijlmer), 13 oktober 2011.
Foto: René van Lier.
 

GVB 145, Lijn 47, Wageningendreef, 22 november 2011.
Foto: René van Lier.
 
 01-01-2012 Dienstuitvoering Verhoogde frequentie op zondagmorgen vervallen.
 

GVB 1162, Lijn 47, Reigersbosdreef, 5 april 2019.
Foto: René van Lier.
 
 23-03-2020
 
 
 
 
Tijdelijke Wijziging
 
 
 
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 8 standaard bussen
      (lijn 44 en 47 was een gecombineerde lijn).
Per 04-05-2020 werd de dienst opgeschaald naar een zomerdienstregeling.
Per 02-06-2020 werd weer de winterdienst terug ingevoerd, echter in eerste instantie nog wel met enige beperkingen.
 



Huidige route :

Meibergdreef (Station Holendrecht) - Holendrechtdreef - Meerkerkdreef - Reigersbosdreef - Schoonhovendreef - Wageningendreef - Valburgdreef -
Langbroekdreef - Kromwijkdreef(Busstation Gaasperplas) - Kromwijkdreef - Karspeldreef - Groesbeekdreef - Bijlmerdreef - Foppingadreef -
Hoogoorddreef - Hoogoordplein (Station Bijlmer) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links