

Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn
42
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 42
Eerste buslijn in Dienst: 11-09-1967
Huidige status: Buslijn is niet meer in dienst
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 42
Eerste buslijn in Dienst: 11-09-1967
Huidige status: Buslijn is niet meer in dienst
Eerste lijn 42 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
11-09-1967 |
Ingesteld |
Oostzaanstraat - (heen :Hembrugstraat) - Spaarndammerdijk – Transformatorweg – Basisweg – Hornweg (Noordzeekanaal) vv. (spitsuurlijn) |
04-03-1968 | Verlengd | verlengd naar Hornweg (Mobil Oil) vv. |
30-09-1968 | Verlegd | Transformatorweg - Kabelweg - Sloterdijkerweg (Sloterdijk) - (keren) - Sloterdijkerweg - Kabelweg - Transformatorweg. |
05-12-1968 |
Verlengd |
Transformatorweg - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat - Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv. (tevens opgewaardeerd tot daglijn op werkdagen) |
06-10-1975 | Ingekort | overdag ingekort tot Hornweg (Mobil Oil) - Sloterdijkerweg (Station Sloterdijk) vv. |
![]() GVB 395, Lijn 42, Kabelweg (standplaats Sloterdijkstation), 17 maart 1981. Foto: Johan Waaijer. |
||
![]() GVB 367, Lijn 42, Hornweg, 13 april 1981. Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert). |
||
31-05-1981 |
Gewijzigd |
Hornweg (Mobil Oil) - Hornweg - Basisweg - Rhoneweg, Orbaweg, parallelweg Basisweg/parallelweg Basisweg - Basisweg - Transformatorweg - Kabelweg - Sloterdijkerweg - Velserweg - Molenwerf (Station Sloterdijk) - Admiraal de Ruijterweg - Bos en Lommerweg - Bos en Lommerplein - Hoofdweg - Mercatorplein vv. (een aantal diensten rijdt slechts tot Corsicaweg, via lus Hornweg - Maltaweg - Corsicaweg - Kretaweg - Hornweg) |
![]() GVB 439, Lijn 42, Mercatorplein, 27 augustus 1981. Foto: René van Lier. |
||
15-01-1982 | Verlegd | Transformatorweg - Contactweg - Verbindingsweg – Sloterdijkerweg. (ipv. Kabelweg) |
30-05-1983 | Verlegd | Basisweg - Radarweg - Spaarnwouderweg (Station Sloterdijk Noord) - Sloterdijkerweg. (ipv. Transformatorweg - Corsicaweg) |
26-09-1983 | Ingekort | ingekort tot Mercatorplein - Corsicaweg (Sardiniëweg) (via Hornweg, Kretaweg naar Corsicaweg) (slechts enkele ritten rijden door via Corsicaweg - Maltaweg - Hornweg naar Australiëhavenweg vv.) |
28-05-1984 | Gewijzigd | rijdt ’s avonds slechts op telefonische aanvraag (telefoondienst). |
![]() GVB 272, Lijn 42, Hornweg (standplaats Mobil Oil), 16 augustus 1984. Foto: Jan Jaap Carels (verzameling René van Lier). |
||
02-06-1985 | Ingekort | ingekort tot traject Corsicaweg (Sardiniëweg) resp. Australiëhavenweg - "bestaande route" - Radarweg - Orlyplein (nieuw Station Sloterdijk) vv. |
01-06-1986 |
Gewijzigd |
De Sarvonin Lohmanstraat (Geuzenveld) – Dr. Herman Colijnstraat – Burgemeester Röellstraat - Lambertus Zijlplein - Abraham Kuyperlaan – Australiëhavenweg - Noordzeeweg – Dortmuiden - Abberdaan – Jarmuiden - Noordzeeweg - Hornweg - Maltaweg - Corsicaweg - Sardiniëweg - Corsicaweg - Kretaweg - Hornweg - Basisweg - Rhoneweg, Orbaweg, parallelweg Basisweg/ parallelweg Basisweg - Basisweg - Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) vv. |
![]() GVB 59, 221, 92; Lijn 21, 21, 42; De Sarvonin Lohmanstraat (standplaats Geuzenveld), 1987. Fotograaf: Frans van Britsom. |
||
21-09-1987 |
Gewijzigd |
weer ingekort tot traject Corsicaweg (Sardiniëweg) resp. Australiëhavenweg (via Corsicaweg, Maltaweg, Hornweg) - "bestaande route" - Radarweg - Orlyplein (nieuw Station Sloterdijk) vv. (traject naar Geuzenveld overdag vervallen en in de spits overgenomen door lijn 44) |
11-01-1988 | Dienstuitvoering | Buslijn overdag beperkt tot een telefoonbus-dienst. |
![]() GVB 345, Lijn 42, Kretaweg, 4 maart 1988. Foto: René van Lier. |
||
18-09-1989 |
Gewijzigd |
De normale route naar CTA (Combined Terminals Amsterdam) en in de spitsuren naar Australiëhavenweg (Mobil Oil) bleef
gelijk. Toegevoegd werd een extra gedeelte Basisweg - Noordzeeweg - Abberdaan - Noordzeeweg - Abberdaan (alleen in de spitsuren) |
![]() GVB 404, Lijn 42, Noordzeeweg/Aberdaan, 2 oktober 1990. Tijdelijke ingehuurde CSA1-bus 51 van het GVB te Groningen. Foto: René van Lier. |
||
11-01-1993 | Verlegd | richting Sloterdijkstation verlegd via Aberdaan - Jarmuiden - Australiëhavenweg. |
13-09-1993 |
Verlegd |
route in de wijk Abberdaan verlegd via de lus: Noordzeeweg - Australiëhavenweg - Aziehavenweg - Dortmuiden - Abberdaan - Jarmuiden - Australiehavenweg - Noordzeeweg. (lijn reed in de spits naar Abberdaan, CTA en/of Mobil Oil) |
18-10-1993 |
Verlegd |
Route verloopt niet meer via terrein CTA, lijn 42 reed nu direkt door naar de Sardiniëweg. (de weg op het CTA-terrein werd van de openbareweg afgescheiden) |
29-05-1994 |
Gewijzigd |
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Basisweg - parallelweg Basisweg - Basisweg - Hornweg - Maltaweg - Corsicaweg - Kretaweg - Hornweg - Basisweg - Rhôneweg - Oderweg - parallelweg Basisweg - Basisweg - Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) vv. (spitslijn Westpoort, ringlijn) |
![]() GVB 435, Lijn 42, Basisweg, 13 juli 1994. Foto: René van Lier. |
||
14-12-2003 | Opgeheven | Laatste inzetdag was op 12-12-2003. (vernummerd in lijn 232) |
Tweede lijn 42 (buslijn) : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
14-12-2004 |
Ingesteld |
Stationsplein (Centraal Station) - Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade - Kattenburgerbrug - Kattenburgerplein - Kattenburgerstraat - Jan Schaeferbrug - Sumatrakade - Azartplein - KNSM-Laan vv. |
09-01-2008 | Verlegd | Standplaats verlegd van Stationsplein naar de Kamperbrug. |
17-03-2008 | Verlegd | verlegd via een verbindingsdam tegenover Sint Nicolaaskerk. (definitieve afsluiting Middentoegangsbrug) |
![]() GVB 1104, Lijn 42, KNSM-Laan, 10 september 2011. Fotograaf: René van Lier. |
||
01-01-2012 | Opgeheven | (route opgenomen in lijn 48) |