Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 40

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Buslijn:
40

Eerste buslijn in Dienst: 01-04-1961

Huidige status: Buslijn in dienst




Eerste buslijn 40 :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 01-04-1961
 
Ingesteld
 
Molenwerf (Station Sloterdijk) – Spaarndammerdijk – Kabelweg – Westhavenweg – Hemweg – Hempontplein – Nieuwe Hemweg –
Spaarndammerdijk – Oostzaanstraat (terug: Hembrugstraat) (alleen op werkdagen)
 26-06-1961 Ingekort ingekort tot Spaarndammerdijk (Sloterdijk). (ipv. Molenwerf)
 25-01-1965 Verlegd tijdens de spitsuren verlegd via Transformatorweg.
 22-02-1965 Verlegd niet meer via Transformatorweg.
 05-12-1968 Verlengd Nieuwe Hemweg - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat - Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv.
 

GVB 219, Lijn 40 (spitsvervoer van Centraal Station naar Fordfabriek), Westelijke Onderdoorgang, 1970.
Fotograaf: Jan van der Stelt.
 
 01-06-1970 Verlegd Kabelweg – Transformatorweg - Basisweg – Radarweg – Gyroscoopweg – Westhavenweg.
 07-10-1970 Ingekort ingekort tot Kabelweg (Sloterdijk) – Zaanstraat vv.
 

GVB 557, Lijn 40 (spitsvervoer van Centraal Station naar Fordfabriek), Stationsplein (standplaats Centraal Station-ENTOSSPOOR), 26 maart 1974.
Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert).
 
 02-01-1979 Verlegd Westhavenweg - voorterrein Fordfabriek - Hemweg - Hempontplein.
 15-01-1982 Verlegd Kabelweg - Verbindingsweg – Contactweg – Transformatorweg - Basisweg.
 20-09-1982 Verlegd rijdt niet meer via voorterrein Fordfabriek.
 20-09-1982
 
 
Gewijzigd
 
 
Kabelweg (Sloterdijk) - Verbindingsweg - Contactweg - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg -
(afwisselend via Gyroscoopweg - Deccaweg of Radarweg) - Westhavenweg - Hemweg - Hempontplein - Nieuwe Hemweg -
Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat - Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv.
 

GVB 170, Lijn 40, Kabelweg (standplaats Sloterdijkstation), 14 december 1982.
Fotograaf: Renι van Lier.
 

GVB 217, Lijn 40, Hemweg (met de spoorbrug "Hembrug"), 1983.
Fotograaf: Jan van der Stelt.
 

GVB 301, Lijn 40, Kabelweg (standplaats Sloterdijkstation), circa 1983.
Fotograaf: Johan Waaijer.
 
 30-05-1983
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
Molenwerf (Station Sloterdijk Zuid) - Velserweg - Sloterdijkerweg - Contactweg - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg -
keren Spaarnwouderweg (Station Sloterdijk Noord) - Radarweg - (afwisselend via Gyroscoopweg - Deccaweg of Radarweg) -
Westhavenweg - Hemweg - Hempontplein - Nieuwe Hemweg - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat -
Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv.
 28-05-1984 Gewijzigd rijdt ’s avonds nog slechts op telefonische aanvraag (telefoondienst).
 02-06-1985
 
Ingekort
 
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Spaarnwouderweg - Sloterdijkerweg - Contactweg - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg -
(afwisselend via Gyroscoopweg - Deccaweg of Radarweg) - "bestaande route" - Zaanstraat vv.
 01-06-1986
 
 
Gewijzigd
 
 
Orlyplein (Station Sloterdijk), Spaarnwouderweg, Sloterdijkerweg, Contactweg, Transformatorweg, Basisweg, Radarweg,
Westhavenweg, Hempontplein, Nieuwe Hemweg, Kabelweg, Transformatorweg, Contactweg, Sloterdijkerweg, Spaarnwouderweg,
Orlyplein (Station Sloterdijk). (ringlijn)
 01-06-1987 Gewijzigd vrijwel alle ritten vanaf Radarweg verlegd via Gyroscoopweg - Deccaweg naar Westhavenweg.
 20-07-1987 Verlegd verlegd vanaf Nieuwe Hemweg via Vlothavenweg, Coenhavenweg, Vlothavenweg, Kabelweg.
 21-09-1987
 
 
Gewijzigd
 
 
Orlyplein (Station Sloterdijk), Radarweg, Basisweg, Transformatorweg, Nieuwe Hemweg, Vlothavenweg, Coenhavenweg, Fosfaatweg,
Coenhavenweg, Vlothavenweg, Nieuwe Hemweg, Transformatorweg, Basisweg, Radarweg, Orlyplein (Station Sloterdijk).
In de spitsuren via Kabelweg ipv. Nieuwe Hemweg. ’s Avonds en in het weekend: telefoonbus.
 11-01-1988 Dienstuitvoering Buslijn overdag vervangen door een telefoonbus.
 25-07-1988 Gewijzigd toegevoegd telefoondienst: Station Sloterdijk – Radarweg – Taagweg (Seineweg).
 18-09-1989
 
Gewijzigd
 
Orlyplein (Station Sloterdijk) – Radarweg – Gyroscoopweg – Deccaweg – Westhavenweg – Kabelweg – Vlothavenweg –
Coenhavenweg – Fosfaatweg – Noorderhoofd v.v.
 

Labeto 37, GVB-Lijn 40, Radarweg - Orlyplein, 18 september 1990.
Touringcarfirms's ingehuurd om ritten uit te voeren voor het GVB.

Foto: Renι van Lier.
 
 29-05-1994
 
 
 
 
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
 
 
 
 
verdeeld in 2 spitslijnen, daarbuiten rijdt de Westpoorttaxi :
Route 1 : (ringlijn, 4x per uur, 1x per uur doorgaand via onderstaande route 2)
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Gyroscoopweg - Deccaweg - Westhavenweg - Kabelweg - Transformatorweg - Basisweg -
Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk).
Route 2 : (ringlijn, 1x per uur)
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Gyroscoopweg - Deccaweg - Westhavenweg - Vlothavenweg - Coenhavenweg - Fosfaatweg -
(keren) - Fosfaatweg - Coenhavenweg - Vlothavenweg - Kabelweg - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg -
Orlyplein (Station Sloterdijk).
 14-09-1998 Verlegd verlegd in de Coenhaven van de Fosfaatweg naar de Papierweg met een nieuw eindpunt aan de rotonde Fosfaatweg.
 

GVB 465, Lijn 40, Radarweg (Busbuffer Sloterdijkstation), 1998/1999.
Fotograaf: Jan van der Stelt.
 
 14-12-2003 Opgeheven Laatste inzetdag was op 12-12-2003. (vernummerd in buslijn 238 en 239)
 
Tweede buslijn 40 :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 28-05-2006
 
 
Ingesteld
 
 
Julianaplein (Amstelstation) - Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan - Sciencepark - (keren bij Oosterringdijk :
Wetenschappelijk Centrum Watergraafsmeer) - Sciencepark - Carolina MacGillavrylaan - Molukkenstraat -
Insulindeweg (Muiderpoortstation) vv.      (verving de voormalige buslijn 67)
 08-04-2009
 
Verlegd
 
Kruislaan - Rondweg Sciencepark (Wetenschappelijk Centrum Watergraafsmeer) - Carolina MacGillavrylaan.
(rondweg wordt in beide richtingen in dezelfde richting (rechtsom) bereden)
 22-07-2010
 
Verlegd
 
Kruislaan - Rondweg Sciencepark (Wetenschappelijk Centrum Watergraafsmeer) - Carolina MacGillavrylaan.
(rondweg wordt in beide richtingen in dezelfde richting nu in tegengestelde richting(dus linksom) bereden)
 12-12-2010
 
Verlegd
 
Kruislaan - Rondweg Sciencepark (Wetenschappelijk Centrum Watergraafsmeer) - Carolina MacGillavrylaan.
(rondweg wordt nu in beide richtingen bereden, richting Amstelstation rechtsom, richting Muiderpoortstation linksom)
 

GVB 213, Lijn 40, Molukkenstraat/Insulindeweg, 18 februari 2011.
Fotograaf: Renι van Lier.
 

GVB 194, Lijn 40, Kruislaan, 5 november 2011.
Fotograaf: Mitchel van Lier.
 
 19-10-2015 Gewijzigd Tijdelijke standplaats Julianaplein (Amstelstation) in de tramlus in gebruik genomen.
 

GVB 1126, Lijn 40, Kruislaan, 19 november 2011.
Fotograaf: Renι van Lier.
 
 04-04-2018 Verlegd Hugo de Vrieslaan - Overzichtweg - Julianaplein (Nieuwe Busplatform Amstelstation) vv.
 23-03-2020
 
 
 
Tijdelijke Wijziging
 
 
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 30-minuten-dienst gereden met 2 standaardbussen.
Per 04-05-2020 werd de dienst opgeschaald naar een zomerdienstregeling.
Per 02-06-2020 werd weer de winterdienst terug ingevoerd, echter in eerste instantie nog wel met enige beperkingen.
 01-11-2021
 
Tijdelijk verlegd
 
rondje Sciencepark (rechtsom) in beide richtingen.
      (werkzaamheden rijbaan Science Park)
 19-03-2022 Terugverlegd weer rondje Siencepark in beide richtingen vv.
 



Huidige route :
Julianaplein (Busplatform Amstelstation) - Overzichtweg - Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan - Sciencepark (linksom) -
Carolina MacGillavrylaan - Molukkenstraat - Insulindeweg (Muiderpoortstation) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2022 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links