

Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn
36
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 36
Buslijn in Dienst: 27-06-1966
Huidige status: Buslijn in dienst
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 36
Buslijn in Dienst: 27-06-1966
Huidige status: Buslijn in dienst
Buslijn 36 : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
27-06-1966 |
Ingesteld |
Kometensingel Meteorenweg - Plejadenplein Kometensingel Oostzanerdijk Molenaarsweg -toerit/afrit Coentunnelcircuit - Coentunnelweg (Coentunnel Rijksweg) Transformatorweg Kabelweg Sloterdijkerweg - Velserweg - Molenwerf (Sloterdijkstation) Admiraal de Ruijterweg Bos en Lommerweg Bos en Lommerplein (bij de Tijl Uilenspiegelstraat) vv. |
09-12-1968 | Verlegd | Bos en Lommerplein - "bestaande route" - Molenaarsweg - Stellingweg (westzijde) (Molenwijk) vv. |
16-02-1969 |
Verlengd |
Bos en Lommerplein - "bestaande route" - Molenaarsweg - Stellingweg (westzijde) (Molenwijk) - Stellingweg (zuidzijde) Appelweg Pomonastraat Stenendokweg - Klaprozenweg Papaverweg/Kamperfoelieweg, Ribesstraat - Mosplein Hagedoornweg Hagedoornplein - Kraaienplein - Havikslaan Meeuwenlaan Waddenweg Waddendijk - Oude Leeuwarderweg IJdoornlaan - Hendrik Cleyndertweg Jan Herman van Heekweg Beemsterstraat IJdoornlaan Zuiderzeeweg - Flevoweg Insulindeweg (Station Muiderpoort) vv. |
09-05-1969 | Verlegd | verlegd via noordelijk deel Waddenweg naar Hendrik Cleijndertweg. (ipv. via Waddendijk - Oude Leeuwarderweg) |
19-05-1969 | Verlegd | Jan Herman van Heekweg - Jan Drijverweg - IJdoornlaan. (ipv. Beemsterstraat) |
![]() GVB 111, Lijn 36, Bos en Lommerplein, 7 mei 1970. Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert). |
||
12-10-1971 |
Verlegd |
Klaprozenweg - verlengde Floraweg - Floraweg - Sneeuwbalweg - Sneeuwbalstraat - Kamperfoelieweg - Ribesstraat, Papaverweg/Kamperfoelieweg - Mosplein. |
24-09-1972 |
Gewijzigd |
Invoering van gesplitste exploitatie buiten de spitsuren met twee lijnen 36: Insulindeweg - Stellingweg en Stellingweg - Bos en Lommerplein. Versterkingsdiensten Insulindeweg - Jan Herman van Heekweg, uitgevoerd als lijn 31, werden nu ook als lijn 36 uitgevoerd. |
25-02-1973 |
Gewijzigd |
weer doorgaande exploitatie op gehele traject Bos en Lommerplein - Insulindeweg vv. (vanwege verwarring voor passagiers weer teruggedraaid) |
28-05-1973 |
Gewijzigd |
spitsuurdiensten Insulindeweg - Jan Herman van Heekweg weer uitgevoerd onder lijnnummer 31. korte ritten Molenwijk - Insulindeweg vernummerd in lijn 38. |
06-10-1974 |
Verlengd |
Hoofddorpplein - Heemstedestraat - Delflandlaan - Schipluidenlaan - Nachtwachtlaan - Staalmeesterslaan - Admiraal Helfirchstraat - Jan Evertsenstraat - Jan Tooropstraat - Jan van Galenstraat - Hoofdweg - Bos en Lommerplein - Bos en Lommerweg - Admiraal de Ruijterweg - Molenwerf (Sloterdijkstation) - Velserweg - Sloterdijkerweg - Kabelweg - Transformatorweg - Coentunnelweg - Coentunnel - toerit/afrit Coentunnelcircuit - Molenaarsweg - Stellingweg (westzijde) - Stellingweg (zuidzijde) - Appelweg - Pomonastraat - Stenendokweg - Klaprozenweg - Floraweg - Kamperfoelieweg - Schepenlaan - Statenjachtstraat - Banne Buikslootlaan - Kamperfoelieweg - Floraweg - Sneeuwbalweg - Sneeuwbalstraat - Kamperfoelieweg = Mosplein - Hagedoornweg - Hagedoornplein - Kraaienplein - Havikslaan - Meeuwenlaan - Waddenweg - Hendrik Cleijndertweg - Jan Herman van Heekweg - Jan Drijverweg - IJdoornlaan - Zuiderzeeweg - Flevoweg - Insulindeweg (Muiderpoortstation) vv. (Hiermee werd lijn 36 de langste stadsbuslijn van Nederland en een rit van begin tot eindpunt duurde toen meer dan anderhalf uur, was zo'n 34 km lang en telde 70 haltes. Door het toen nog bestaande eenheidstarief was het mogelijk de gehele rit voor de prijs van slechts ιιn rit te rijden, en men daarmee even duur uit was indien men slechts ιιn halte mee ging. Door het toen ook nog bestaande uitrijdrecht was het zelfs mogelijk om kort voor het verstrijken van de geldigheidsduur van 45 minuten overstaprecht bij het eindpunt in te stappen en dan de gehele rit van anderhalf uur nog uit te zitten. Hierdoor kon de overstaptijd voor ιιn ritje oplopen tot bijna 2 uur en 15 minuten. Daar er langs de route van de lijn vele bejaardentehuizen gevestigd waren was het voor de bewoners daarvan een geliefd en goedkoop ritje van anderhalfuur om wat van de stad te zien. |
06-01-1975 | Gewijzigd | Versterkingsdiensten Insulindeweg - Jan Herman van Heekweg, uitgevoerd als lijn 31, werden nu wederom ook als lijn 36 uitgevoerd. |
16-10-1977 | Verlegd | Delflandlaan - Derkinderenstraat - Jan Voermanstraat - Jan Tooropstraat. (ipv. Nachtwachtlaan - Staalmeesterslaan) |
![]() GVB 504, Lijn 36, Hoofdweg/Bos en Lommerplein, 2 januari 1979. Fotograaf: Jan Jaap Carels (verzameling Renι van Lier). |
||
![]() GVB 2, Lijn 36, Hoofddorpplein, 14 januari 1979. Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert). |
||
15-01-1982 | Verlegd | Sloterdijkerweg - Verbindingsweg - Contactweg - Transformatorweg. |
20-09-1982 |
Ingesteld |
Speciale lijn 36S ingesteld op maandag-vrijdag tussen de spitsuren : Statenjachtstraat (Schepenlaan) Oosterlengte Noorderbreedte Westerlengte Banne Buikslootlaan Kamperfoelieweg Mosplein Johan van Hasseltweg Nieuwe Leeuwarderweg Nieuwe Purmerweg Waddenweg Buikslotermeerplein Werengouw Beverwijkstraat (Waterlandplein) vv. |
29-05-1983 |
Verlegd / Ingekort |
Hoofddorpplein - "bestaande route" - Molenwerf (Station Sloterdijk Zuid) - Velserweg - Sloterdijkerweg - Spaarnwouderweg - Station Sloterdijk Noord) - Radarweg - Basisweg - Coentunnelweg - "bestaande route" - Schepenlaan - Statenjachtstraat (Schepenlaan) vv. (het resterende traject naar Muiderpoortstation werd nu alleen door lijn 38 bediend) |
19-09-1983 |
Verlegd |
Speciale lijn 36S verlegd : Waddenweg (Buikslotermeerplein) - IJdoornlaan - Bannebrug - Oosterlengte - Noorderbreedte - "bestaande route" - Werengouw - Beverwijkstraat (Waterlandplein) vv. |
26-09-1983 | Opgeheven | Speciale lijn 36S opgeheven. |
26-09-1983 |
Verlegd / Verlengd |
Floraweg - Kamperfoelieweg - Banne Buikslootlaan - Westerlengte = Noorderbreedte - Oosterlengte - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein vv. (niet meer naar Schepenlaan) |
11-03-1985 | Verlegd | de ritten naar en van Hoofddorpplein uitgebreid via traject Pomonastraat Werktuigstraat Cilinderstraat Werktuigstraat Pomonastraat. |
02-06-1985 | Verlegd | Hoofdweg - Bos en Lommerplein - Einsteinweg - Haarlemmerweg - Molenwerf. |
07-07-1985 | Verlegd | Einsteinweg - Haarlemmerweg - Radarweg - Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg - Basisweg. |
01-06-1986 |
Ingekort |
ingekort tot trajekt Buikslotermeerplein - Coentunnel - Einsteinweg - (heen: Nieuwe Hemweg) - Kabelweg - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg - Orlyplein (Stations Sloterdijk) vv. |
20-07-1987 | Ingekort | verlegd via Kabelweg, Vlothavenweg (terug: Centrale Hemweg, Nieuwe Hemweg, Kabelweg). |
21-09-1987 | Verlegd | Banne Buikslootlaan Statenjachtstraat Boven-IJ-Ziekenhuis IJdoornlaan Westerlengte. |
21-09-1987 |
Verlengd |
Orlyplein (Station Sloterdijk) - Radarweg Haarlemmerweg Einsteinweg Bos en Lommerplein Hoofdweg Mercatorplein - Jan Evertsenstraat Jan Tooropstraat Jan Voermanstraat Derkinderenstraat Delflandlaan Schipluidenlaan Willem Frogerplein (Station Lelylaan) vv. (alleen in de spitsuren, buiten de spits tot Sloterdijkstation) |
03-04-1989 |
Tijdelijk verlegd |
richting Sloterdijk/Buikslotermeerplein tijdelijk via Jan Evertsenstraat Admiraal Helfrichstraat Jan van Galenstraat Hoofdweg. (ipv. Mercatorplein vanwege aanleg trambaan lijn 13; geldt alleen voor se spitsverlenging). |
03-06-1989 | Terugverlegd | richting Sloterdijk/Noord weer via Jan Evertsenstraat Mercatorplein Hoofdweg. |
11-06-1990 | Verlegd | Pomonastraat - Werktuigstraat - Scheepsbouwweg - Strekkerweg - Atatόrk - Klaprozenweg. |
21-05-1991 | Tijdelijk verlegd | Jan Tooropstraat - Postjesweg - Derkinderenstraat. (werkzaamheden Derkinderenstraat tussen Postjesweg en Jan Voermanstraat) |
half-09-1991 | Terugverlegd | Jan Tooropstraat - Jan Voermanstraat - Derkinderenstraat. |
23-09-1991 | Ingekort | spitsritten naar Lelylaan overgenomen door nieuwe lijn 49. Lijn 36 rijdt hele dag Buikslotermeerplein - Orlyplein vv. |
25-05-1992 |
Verlegd / Verlengd |
Orlyplein (Sloterdijkstation) - "bestaande route" - Stellingweg (westzijde) - Stellingweg (zuidzijde) - Stellingweg (oostzijde) - Zuideinde Adriaan Loosjesstraat Stentorstraat Vorticelliweg IJdoornlaan Waddenweg (Buikslotermeerplein) Nieuwe Purmerweg Nieuwe Leeuwarderweg IJtunnel Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug/Kamperbrug Stationsplein (Centraal Station) vv. In de avonduren werd de route geheel gewijzigd (verving daarmee de buslijnen 32 en 39) : Orlyplein (Sloterdijkstation) - "bestaande route" - Stellingweg (westzijde) - Stellingweg (zuidzijde) - Stellingweg (oostzijde) - Zuideinde Adriaan Loosjesstraat Stentorstraat Vorticelliweg IJdoornlaan Waddenweg Buikslotermeerplein Werengouw Volendammerweg Purmerweg Purmerplein Purmerweg Nieuwe Purmerweg - Waddenweg Meeuwenlaan Valkenweg Spreeuwenpark Sperwerlaan Kraaienplein Hagedoornplein - Meidoornweg van der Pekplein van der Pekstraat Mosplein Johan van Hasseltweg IJtunnel (Nieuwe Leeuwarderweg) Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug/Kamperbrug Stationsplein (Centraal Station) vv. |
21-09-1992 | Verlegd | IJdoornlaan - Banne Buikslootlaan Statenjachtstraat (Boven-IJ-Ziekenhuis) IJdoonlaan. |
23-05-1993 |
Verlegd |
Dagroute verlegd: Waddenweg (Buikslotermeerplein) - Waddenweg - Meeuwenlaan - Johan van Hasseltweg - Meeuwenei - Nieuwe Leeuwardersweg - IJtunnel vv. |
13-09-1993 |
Verlegd |
Buslijn 32 gaat ook weer in de avonduren rijden, waarmee de avondroute van lijn 36 kon verdwijnen. Buslijn 36 rijdt nu de gehele dag de route van 21-09-1992 overdag(dus niet via Meeuwenlaan en Johan van Hasseltweg). Standplaats Centraal Station verlegd van Stationsplein naar de Kamperbrug. |
11-10-1993 | Verlegd | Standplaats Centraal Station weer terugverlegd naar Stationsplein. |
20-12-1993 |
Verlegd |
Waddenweg (Buikslotermeerplein) Waddenweg - Meeuwenlaan - Johan van Hasseltweg - Meeuwenei - Nieuwe Leeuwarderweg - IJtunnel vv. |
03-10-1994 | Verlegd | Coentunnelweg - Coentunnel - nieuwe busbaan Coentunnelcircuit - Molenaarsweg - Stellingweg (westzijde) vv. |
13-09-2004 |
Verlegd |
In de wijk Kadoelen verlegd naar nieuwe busbaan : Zuideinde - busbaan Lange Vonder - busbaan Gerardus van der Groeplaan - busbaan Johannes J. Glasweg - Adrianus van Waertweg - Vorticellaweg. (ipv. Adriaan Loosjesstraat - Stentorstraat) |
28-05-2006 |
Verlegd / Ingekort |
Sloterdijkstation - "bestaande route" - Vorticellaweg - IJdoornlaan - Westerlengte - Noorderbreedte - Oosterlengte - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein vv. |
10-12-2006 |
Wijziging |
In de ochtend- en middagspits rijden alle ritten vanaf Sloterdijkstation tot de Waddenweg en daarvandaan door en terug als lijn 336 via de Waddenweg naar de Meeuwenlaan (Scholengemeenschap) vv. |
09-12-2007 | Wijziging | In de middagspits vervallen de schoolritten van lijn 336 en is het Buikslotermeerplein weer het eindpunt. |
![]() GVB 005, Lijn 36, Orlyplein (Sloterdijkstation), 22 oktober 2009. Fotograaf: Renι van Lier. |
||
![]() GVB 171, Lijn 36, Viaduct Waddenweg (Buikslotermeerplein), 26 maart 2010. Fotograaf: Renι van Lier. |
||
12-12-2010 |
Verlegd |
Carrascoplein (Nieuwe Busstation Sloterdijkstation) - Arlandaweg - Radarweg - Orlyplein - Radarweg - "bestaande route" - Oosterlengte - Statenjachtstraat - Schepenlaan - Kamperfoelieweg - Floraweg - Sneeuwbalweg - Sneeuwbalstraat - Kamperfoelieweg - Mosplein - Johan van Hasseltweg - Meeuwenlaan (Merelstraat) vv. (hiermee vervielen tevens de ritten op lijn 336) |
![]() GVB 1112, Lijn 36, Sneeuwbalweg, 5 november 2011. Fotograaf: Renι van Lier. |
||
01-01-2012 | Ingekort | ingekort tot trajekt Sloterdijkstation - Statenjachtstraat (Boven-IJ-Ziekenhuis) vv. |
15-12-2013 | Wijziging | Buslijn 36 reed op zaterdag, zon- en feestdagen niet meer na 20 uur, alsmede reed lijn 36 op zondagen pas vanaf 11 uur. |
14-12-2014 | Wijziging | Buslijn 36 reed alleen nog op maandag-zaterdag tot 20 uur. en reed op zondagen geheel niet meer. |
13-12-2015 | Verlegd / Verlengd | Noorderbreedte - Oosterlengte - IJdoornlaan - Waddenweg (Buikslotermeerplein) vv. |
04-04-2016 |
Tijdelijk verlegd |
Molenaarsweg - Busbaan Lange Vonder vv. (groot onderhoud Stellingweg, rondje via Stellingweg Westzijde, Zuidzijde en Oostzijde tijdelijk vervallen) (Buslijn 35, 37 en 38 reden in die periode slechts kortstondige omleidingen, vanwege verschuiving van de werkplek op de Stellingweg) |
16-07-2016 | Terugverlegd | Molenaarsweg - Stellingweg (Westzijde) - Stellingweg (Zuidzijde) - Stellingweg (Oostzijde) - Zuideinde - Busbaan Lange Vonder vv. |
22-07-2018 |
Gewijzigde route |
Carrascoplein (Station Sloterdijk) - Arlandaweg - Radarweg - Orlyplein - Radarweg - Basisweg - Transformatorweg - Kabelweg - op/afrit Coentunnelweg - Coentunnel - Busbaan Coentunnelcircuit - Molenaarsweg - Stellingweg (westzijde) - Stellingweg (zuidzijde) - Stellingweg (oostzijde) - (keren bij standplaats Molenwijk) - Stellingweg (oostzijde) - Appelweg - Pomonastraat - Werktuigstraat - Scheepsbouwweg - Strekkerweg - Atatόrk - Klaprozenweg - Kamperfoelieweg - Schepenlaan - Statenjachtstraat - IJdoornlaan - IJdoornlaan (Metrostation Noord) - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein (Olof Palmeplein) vv. (Nieuw lijnennet door de ingebruikname van de NoordZuid-metrolijn 52, samenvoeging voormalige routes buslijnen 36, 37 en 38) (exploitatie op maandag t/m zondag van aanvang dienst tot 20 uur) |
07-04-2019 |
Verlegd |
IJdoornlaan (Metrostation Noord) - IJdoornlaan - (en daarvandaan een lus : IJdoornlaan (standplaats Buikslotermeerplein) - Jan Drijverweg - Jan Herman van Heekweg - Hendrik Cleyndertweg) vv. (buslijn reed weer tijdens de gehele exploitatie-uren, dus ook weer de gehele avond; route naar Olof Palmeplein vervallen) |
08-04-2019 |
Tijdelijke verlenging |
IJdoornlaan (Metrostation Noord) - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein - Theodorus Weeversweg - IJdoornlaan - Zuiderzeeweg - Schellingwouderbrug - Zuiderzeeweg (keren bij Eef Kamenbeekstraat) (standplaats IJburglaan) vv. (kruising IJburglaan/Zuiderzeeweg opgebroken vanwege reconstructie tramsporen; lijn 37 reed hierdoor tot Zuiderzeeweg, lijn 36 nam het traject naar Noord over) |
19-04-2019 |
Terug Ingekort |
weer normale route van IJdoornlaan (Metrostation Noord) - IJdoornlaan - (en daarvandaan een lus : IJdoornlaan (standplaats Buikslotermeerplein) - Jan Drijverweg - Jan Herman van Heekweg - Hendrik Cleyndertweg) vv. |
23-03-2020 |
Tijdelijke Wijziging |
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst. Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 30-minuten-dienst gereden met 3 standaardbussen. Per 06-05-2020 werd de dienst opgeschaald naar een zomerdienstregeling met een 15-minutendienst in de ochtendspits en daarbuiten de starre 30-minuten-dienst. Vanaf 8 mei werd in principe op werkdagen met gelede bussen gereden. Per 02-06-2020 werd weer de winterdienst terug ingevoerd, echter nog wel met enige beperkingen. Alleen op zaterdagen werd nog met gelede bussen gereden, daarbuiten met standaardbussen. Later in het jaar werd de bediening weer geheel met standaardbussen. |
12-12-2021 |
Verlegd |
Orlyplein - Radarweg - Basisweg - op/afrit Coentunnelweg (Einsteinweg) - Coentunnel - Busbaan Coentunnelcircuit vv. Tevens ingekort tot IJdoornlaan (Metrostation Noord) (lus via Jan Drijverweg vervallen). (traject via de Kabelweg vervallen, waardoor de inzet van elektrische bussen kon worden gestart: spooronderdoorgang Kabelweg was te laag) |
Speciale buslijn 36F : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
04-10-1982 |
Ingesteld |
Surinameplein - Cornelis Lelylaan - Einsteinweg (Rijksweg A10) - Coentunnel (Rijksweg A10) - af/toerit Oostzanerwerf - Verlengde Stellingweg - Stellingweg (westzijde) (Molenwijk) vv. (Deze dienst werd als spitslijn uitgevoerd door de ENHABO als speciale Fietspendelbuslijn) In 1982 werden de 105, 106, 110, 114 en de 118 voorzien van trekhaken voor dienst op de nieuwe GVB-lijn 36F tussen Molenwijk en Surinameplein. Vier fietsaanhangers waren gebouwd door de DAM te Appingedam, zelf ook een voormalig busbedrijf. De fietsbus werd echter geen succes en binnen de kortste keren werd lijn 36F opgeheven. |
![]() GVB 118+Fietsaanhenger 17, Lijn 36F, Surinameplein, 11 oktober 1982. Foto: Johan Waaijer. |
||
![]() GVB Fietsaanhanger 16+reeks 105-136, Lijn 36F, Sneeuwbalweg, 10 november 1982. Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert). |
||
03-01-1983 | Opgeheven | Laatste inzet was op 31-12-1982. |
Huidige route :
Carrascoplein (Station Sloterdijk) - Arlandaweg - Radarweg - Orlyplein - Radarweg - Basisweg - op/afrit Coentunnelweg - Coentunnel -
Busbaan Coentunnelcircuit - Molenaarsweg - Stellingweg (westzijde) - Stellingweg (zuidzijde) - Stellingweg (oostzijde) - (keren bij standplaats Molenwijk) -
Stellingweg (oostzijde) - Appelweg - Pomonastraat - Werktuigstraat - Scheepsbouwweg - Strekkerweg - Atatόrk - Klaprozenweg - Kamperfoelieweg -
Schepenlaan - Statenjachtstraat - IJdoornlaan - IJdoornlaan (Metrostation Noord) vv.