

Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn
34
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 34
Buslijn in Dienst: 27-03-1966
Huidige status: Buslijn in dienst
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet
Buslijn: 34
Buslijn in Dienst: 27-03-1966
Huidige status: Buslijn in dienst
Buslijn 34 : | ||
Datum | Wijziging | Beschrijving route(wijziging) |
27-03-1966 |
Ingesteld |
Buiksloterweg (Buiksloterweg IJveer) - Ranonkelkade - van der Pekplein - van der Pekstraat - Mosplein - Kamperfoelieweg - Floraweg - tijdelijke verbindingsweg - Koopvaardersplantsoen - Statenjachtstraat(Schepenlaan) vv. (voormalige lijn A) |
04-06-1967 | Verlegd | Floraweg - Schepenlaan - Statenjachtstraat(Banne Buikslootlaan) vv. |
31-10-1968 |
Verlegd / Verlengd |
Statenjachtstraat (Banne Buikslootlaan) - Schepenlaan - Floraweg - Kamperfoelieweg - Mosplein - Mosveld traverse - IJtunnel - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug/Kamperbrug - Stationsplein (Centraal Station) vv. |
14-01-1969 | Verlegd | richting Stationsplein verlegd vanaf Kamperfoelieweg via Ribesstraat - Klaprozenweg naar Mosplein. |
22-09-1969 | Verlegd | Kamperfoelieweg - verlengde Kamperfoelieweg - Banne Buikslootlaan - Statenjachtstraat (Schepenlaan) vv. |
22-11-1970 |
Verlegd |
Kamperfoelieweg - verlengde Kamperfoelieweg - Schepenlaan - Statenjachtstraat - Banne Buikslootlaan vv. (exploitatie uitbesteed aan de firma ENHABO in Landsmeer met inzet van eigen bussen(ex-GVB-reeks 200) in de gele ENHABO-kleustelling) |
![]() ENHABO 222, GVB-Lijn 34, Prins Hendrikkade, 1971. Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert). |
||
16-05-1971 | Verlegd | Prins Hendrikkade - Kamperbrug/Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (Centraal Station) vv. |
17-10-1971 | Gewijzigd | (exploitatie weer uitgevoerd door het GVB zelf) |
![]() GVB 181, Lijn 34, Stationsplein, winter 1972/1973. Fotograaf: Jos Mascini. |
||
- -1973 | Verlegd | traject Kamperfoelieweg - Mosplein weer in beide richtingen. (niet meer via Ribesstraat) |
07-04-1975 |
Verlegd |
Prins Hendrikkade - Oosterdoksdam - Oosterdokskade - (richting Stationsplein : Kamperdam, Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug) - Stationsplein. |
30-05-1976 |
Verlegd / Verlengd |
Kamperfoelieweg - verlengde Kamperfoelieweg - Banne Buikslootlaan - Westerlengte - Noorderbreedte - Oosterlengte - Statenjachtstraat (Schepenlaan) vv. |
![]() GVB 257, Lijn 34, Banne Buikslootlaan, 197x/8x. Fotograaf: Johan Waaijer. |
||
18-02-1980 | Verlegd | verlegd via Kamperbrug ipv. Kamperdam. |
13-03-1980 | Verlegd | Prins Hendrikkade - Oosterdoksdam - Oosterdokskade - Kamperbrug, Prins Hendrikkade/Stationsplein - Kamperdam (Centraal Station). |
16-04-1980 | Verlegd | Prins Hendrikkade - Prins Hendrikkade/Stationsplein, Oosterdokskade, Oosterdoksdam - Kamperdam (Centraal Station). |
14-07-1980 | Verlegd | Prins Hendrikkade - Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug/Oosterdokskade, Oosterdoksdam - Stationsplein (Centraal Station). |
![]() GVB 253, Lijn 34, Kamperfoelieweg, 22 november 1981. Foto: René van Lier. |
||
![]() GVB 258, Lijn 34, Kamperfoelieweg, 14 december 1981. Foto: Johan Waaijer. |
||
![]() GVB 253, Lijn 34, Jan Thomeepad (standplaats Banne Buiksloot), 1982. Fotograaf: Frans van Britsom. |
||
24-06-1983 | Verlegd | Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug/Kamperbrug - Stationsplein. |
23-09-1991 |
Gewijzigd |
dienstregeling in de spitsuren aangepast met dubbele frequentie in spitsrichting en leegritten in de tegenrichting. In de ochtendspits leegritten richting Banne Buiksloot en in de middagspits leegritten richting Stationsplein. |
25-05-1992 | Gewijzigd | dienstregeling in de spitsuren terug aangepast, waarbij leegritten vervallen en weer als passagiersritten terugrijden. |
05-11-1992 | Verlegd | standplaats Centraal Station verlegd naar Kamperbrug ipv. Stationsplein. |
13-09-1993 | Verlegd | standplaats Centraal Station terugverlegd naar Stationsplein ipv. Kamperbrug. |
15-09-1994 | Verlegd / Ingekort | standplaats Banne Buiksloot terugverlegd naar Statenjachtstraat (Boven-IJ-Ziekenhuis) ipv. om de hoek bij Schepenlaan. |
15-05-2003 |
Tijdelijk verlegd |
richting Banne Buiksloot: Mosplein - Kamperfoelieweg - Sneeuwbalstraat - Sneeuwbalweg - Floraweg - Kamperfoelieweg. richting Centraal Station: Kamperfoelieweg - Floraweg - Klaprozenweg - Papaverweg - Mosplein. (aanleg van een diepriool op de Kamperfoelieweg tussen de Floraweg en de Ribesstraat) |
18-08-2003 | Omleiding aangepast | richting Banne Buiksloot: Mosplein - Kamperfoelieweg - Ribesstraat - Klaprozenweg - Floraweg - Kamperfoelieweg, |
13-12-2003 | Terugverlegd | richting Banne Buiksloot weer normale route van Mosplein via Kamperfoelieweg. Richting Stationsplein nog omleiding van kracht. |
29-03-2004 | Terugverlegd | in beide richtingen weer normale route van Mosplein via Kamperfoelieweg vv. |
17-03-2008 | Verlegd | verlegd via een verbindingsdam tegenover Sint Nicolaaskerk. (definitieve afsluiting Middentoegangsbrug) |
![]() GVB 347, Lijn 34, Stationsplein, 26 maart 2010. Fotograaf: René van Lier. |
||
12-12-2010 |
Verlegd / Verlengd |
Noorderbreedte - Oosterlengte - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein - Olof Palmeplein (Buikslotermeerplein) vv. (trajectdeel naar Statenjachtstraat (Boven-IJ-Ziekenhuis) vervalt) |
![]() GVB 454, Lijn 34, Banne Buikslootlaan, 29 maart 2014. Fotograaf: René van Lier. |
||
![]() GVB 454, Lijn 34, Kamperfoelieweg, 29 maart 2014. Fotograaf: René van Lier. |
||
14-08-2014 |
Gewijzigd |
dienstregeling in de spitsuren aangepast met hogere frequentie in spitsrichting en enkele leegritten in de tegenrichting. In de ochtendspits leegritten richting Banne Buiksloot en in de middagspits leegritten richting Stationsplein. |
14-12-2014 |
Verlegd |
IJtunnel - Prins Hendrikkade - Kamperbrug, Stationsplein, Oostelijke Onderdoorgang/Oosterdokskade, Odebrug - De Ruijterkade (Centraal Station Busstation IJZijde) vv. |
08-01-2018 | Verlegd | IJtunnel - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Oostelijke Onderdoorgang - De Ruijterkade (Centraal Station Busstation IJZijde) vv. |
22-07-2018 |
Gewijzigde route |
Buikslotermeerplein (Olof Palmeplein) - Theodorus Weeversweg - IJdoornlaan - IJdoornlaan (Busstation Metrostation Noord) - IJdoornlaan - Oosterlengte - Noorderbreedte - Westerlengte - Banne Buikslootlaan - Kamperfoelieweg - Mosplein - Johan van Hasseltweg - Meeuwenei (Busstation Noorderpark) - Johan van Hasseltweg - (keren bij circuit Meeuwenlaan) vv. (Nieuw lijnennet door de ingebruikname van de NoordZuid-metrolijn 52) |
23-03-2020 |
Tijdelijke Wijziging |
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst. Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 4 gelede bussen (in het weekend in eerste instantie met standaardbussen). Per 02-06-2020 werd weer de winterdienst terug ingevoerd, echter nog wel met enige beperkingen. Later verder de dienst uitgebreid. |
![]() GVB 1410, Lijn 34, Johan van Hasseltweg (standplaats Meeuwenlaan), 18 december 2020. Fotograaf: René van Lier. |
||
03-01-2021 | Ingekort | Buikslotermeerplein (Olof Palmeplein) - "bestaande route" - Meeuwenei (Busstation Noorderpark) vv. |
Huidige route :
Buikslotermeerplein (Olof Palmeplein) - Theodorus Weeversweg - IJdoornlaan - IJdoornlaan (Busstation Metrostation Noord) -
IJdoornlaan - Oosterlengte - Noorderbreedte - Westerlengte - Banne Buikslootlaan - Kamperfoelieweg - Mosplein -
Johan van Hasseltweg - Meeuwenei (Busstation Noorderpark) vv.