Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 29

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tram - en Buslijn:
29

Eerste buslijn in Dienst: 05-09-1965

Huidige status: Lijn niet meer in dienst




Eerste lijn 29 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 05-09-1965
 
 
Ingesteld
 
 
Kalfjeslaan - Amstelveenseweg - Stadionplein - Amstelveenseweg - Amstelveenseweg, Zeilstraat/Baarsstraat, Havenstraat - Zeilstraat -
Zeilbrug - Hoofddorpweg - Hoofddorpplein - Aalsmeerweg - Aalsmeerplein - Sloterweg - Ditlaar - Vrije Geer - Slimmeweg -
Sloterweg (Sloten) vv. (ex-lijn G/H)

GVB huurbus NZH-5366, Lijn 29, Amstelveenseweg (Haarlemmermeerstation), circa 1966.
Fotograaf: onbekend (verzameling Renι van Lier).

GVB huurbus NZH-5364, Lijn 29, Sloterweg (standplaats Sloten), 11 april 1966.
Fotograaf: onbekend (verzameling Renι van Lier).
 22-11-1970
 
 
Ingekort / Gewijzigd
 
 
Buslijn ingekort tot traject Kalfjeslaan - Amstelveenseweg (Haarlemmermeerstation) vv.
Lijngedeelte Amstelveensweg(Haarlemmermeerstation) - Sloten werd overgenomen door nieuwe lijn 69.
Uitsluitend in de spitsuren en op zondagmorgen reed lijn 29 nog door tussen Haarlemmermeerstation en Sloten.
 18-10-1971 Opgeheven Laatste inzetdag was 15-10-1971.
Tweede lijn 29 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 30-09-1973
 
 
Ingesteld
 
 
Stationsplein (Centraal Station) - Kamperbrug(terug via Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug) - Prins Hendrikkade - Kadijksplein -
Kattenburgerbrug - Kattenburgerplein - Kattenburgergracht - Wittenburgergracht - Oostenburgergracht - Czaar Peterstraat -
Parallelweg vv. (voormalige buslijn 6)
 07-04-1975
 
Verlegd
 
Stationsplein (Centraal Station) - (alleen richting Parallelweg : Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug) -
Oosterdokskade - Oosterdoksdam - Prins Hendrikkade.

GVB 320, Lijn 29, Stationsplein, circa 1977.
Foto: Jan van der Stelt.
 23-03-1977
 
Verlegd
 
Stationsplein (Centraal Station) - (alleen richting Parallelweg : Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade, Kamperbrug) -
Oosterdokskade - Oosterdoksdam - Prins Hendrikkade.
 16-05-1978
 
Verlegd
 
Stationsplein (Centraal Station) - (alleen richting Parallelweg : Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade, Kamperdam) -
Oosterdokskade - Oosterdoksdam - Prins Hendrikkade.

GVB 374, Lijn 29, Stationsplein, circa 1978.
Foto: Frans van Britsom.
 18-02-1980 Verlegd verlegd via Kamperbrug ipv. Kamperdam.
 13-03-1980 Verlegd lus Stationsplein verlegd via Kamperbrug, Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug.
 16-04-1980 Verlegd richting Stationsplein via Prins Hendrikkade ipv. Oosterdoksdam/-kade en Kamperbrug.
 06-05-1980 Verlegd standplaats Centraal Station verlegd naar Prins Hendrikkade bij de Sint Nicolaaskerk.
 14-07-1980 Verlegd Prins Hendrikkade - Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug/Oosterdokskade, Oosterdoksdam - Stationsplein (Centraal Station) vv.
 13-10-1980
 
Verlegd
 
Parallelweg - "bestaande route" - Kattenburgerplein - Kattenburgerstraat - Piet Heinkade - De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang -
(heen via Kamperbrug, Prins Hendrikkade, Kamperdam) - Stationsplein (Centraal Station) vv.
 18-09-1981
 
Verlegd
 
Parallelweg - "bestaande route" - Kattenburgerplein - Kattenburgerstraat - Piet Heinkade - De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang -
(heen via Kamperbrug, Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug) - Stationsplein (Centraal Station) vv.

GVB 45, Lijn 29, Czaar Peterstraat, 10 februari 1983.
Foto: Renι van Lier.
 29-05-1983 Opgeheven (route opgenomen in verlegde lijn 28)
Derde lijn 29 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 18-09-1989
 
 
 
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
 
 
 
Cornelis Karel Eloutstraat (Osdorperhof) – Pieter Calandlaan – Meer en Vaart – Osdorpplein – Tussen Meer – Wolbrandtskerkweg –
Koos Vorrinkweg - Pieter Calandlaan – Baden Powellweg – Tussen Meer – Dijkgraafplein – Noorderakerweg - Hoogheemraadsweg –
Osdorper Ban - Ookmeerweg – verlengde Ookmeerweg – Akersingel – (keren bij eindpunt lijn 23) – Akersingel –
verlengde Ookmeerweg – Ookmeerweg - Osdorper Ban - Hoogheemraadsweg – Waterschapstraat – Ingelandenweg –
Dijkgraafplein – Tussen Meer – Baden Powellweg – Ookmeerweg – Reimerswaalstraat – Osdorper Ban – Hoekenes – Tussen Meer –
Osdorpplein – Meer en Vaart – Pieter Calandlaan – Cornelis Karel Eloutstraat (Osdorperhof).
Vanaf 14:30 uur werd de route verlengd via Osdorperhof – Pieter Calandlaan – Johan Huizingalaan – Louwesweg – Slotervaartziekenhuis v.v.
      (servicelijn Osdorp, ringlijn ; officiλle ingebruikname op 08-09-1989 met ιιn rit).

GVB 579, Servicelijn 29, Tussen Meer, 28 september 1989.
Fotograaf: onbekend (verzameling Renι van Lier).

GVB 584, Servicelijn 29, Dijkgraafplein, 4 november 1989.
Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert).

GVB 584, Servicelijn 29, Osdorpplein, 16 november 1989.
Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert).
 13-12-1989 Gewijzigd standplaats verlegd van Osdorperhof naar Akersingel (Jacob Paffstraat - MAP).
 05-02-1990
 
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
 
Akersingel (Jacob Paffstraat) - verlengde Ookmeerweg - Ookmeerweg - Osdorper Ban - Hoogheemraadsweg - Waterschapstraat,
Ingelandenweg/Noorderakerweg, Hoogheemraadsweg - Dijkgraafplein - Tussen Meer - Baden Powellweg - Ookmeerweg -
Reimerswaalstraat - Osdorper Ban - Hoekenes - Tussen Meer - Osdorpplein - Meer en Vaart - Pieter Calandlaan -
Tourniarestraat/Van Ollefenstraat - Louis Chrispijnstraat (Bejaardencentrum De Drie Hoven) vv.
(trajectdeel via Koos Vorrinkweg, alsmede trajectdeel naar Slotervaartziekenhuis vervallen)
 01-07-1990 Opgeheven wegens gebrek aan belangstelling opgeheven, laatste rit was op 29-06-1990.
Vierde lijn 29 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 01-10-1990
 
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
 
Stellingweg (oostzijde) (Molenwijk) - Zuideinde - Adriaan Loosjesstraat - Stentorstraat - Kadoelenweg - Landsmeerderdijk -
Buiksloterdijk – Metaalbewerkersweg – Draaierweg, Slijperweg/Vuurwerkerweg - Floraweg - Kamperfoelieweg –
Banne Buikslootlaan – Westerlengte – Noorderbreedte – Oosterlengte – IJdoornlaan - Zuiderzeeweg –
Rijksweg A10(via Zeeburgertunnel en Zeeburgerbrug) – Rijksweg A1 – Diemen, Weteringweg – Diemen, Muiderstraatweg –
Diemen, Provincialeweg – Elsrijkdreef – Daalwijkdreef – Dolingadreef – Bijlmerdreef – Busstation Station Bijlmer – Hoogoorddreef –
Hondsrugweg – Laarderhoogtweg – Muntbergweg – Meibergdreef - lus Meibergdreef (A.M.C. = Academisch Medisch Centrum).
(spitslijn in ιιn richting, in de ochtendspits richting AMC en in de middagspits richting Molenwijk)

GVB 388, Lijn 29, Hondsrugweg, 15 oktober 1990.
Foto: Johan Waaijer.

GVB 414, Lijn 29, Meibergdreef (Busstation Holendrecht), 24 september 1991.
Foto: Frans van Britsom.
 20-01-1992
 
 
 
 
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
 
 
 
 
Lijn 29 in Amsterdam Noord opgesplitst in twee routes, die om en om wordt bereden:
Route 1 : Molenwijk - "bestaande route" - Stentorstraat - Vorticellaweg - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein -
                   Theodorus Weeversweg - IJdoornlaan - Zuiderzeeweg - "bestaande route" - Muntbergweg -
                   Meibergdreef (Busstation Holendrecht)
Route 2 : Landsmeer, Noordeinde - Landsmeer, Varenstraat/Landsmeer, Lisstraat - Landsmeer, Fuutstraat -
                   Landsmeer, Tormentilstraat - Landsmeer, Aalscholverstraat - Landsmeer, Raadhuisstraat - Landsmeer, Dorpsstraat -
                   Landsmeer, Zuideinde - Vorticellaweg - IJdoornlaan - Waddenweg - Buikslotermeerplein - Theodorus Weeversweg -
                   IJdoornlaan - Zuiderzeeweg - "bestaande route" - Muntbergweg - Meibergdreef (Busstation Holendrecht)
 21-09-1992 Gewijzigd Lijngedeelte Landsmeer - Holendrecht nu ook als daglijn(maandag-vrijdag) ingesteld.
 05-10-1992
 
Gewijzigd
 
Lijngedeelte Landsmeer - Holendrecht als daglijn vervallen en vervangen door lijngedeelte Molenwijk - Holendrecht als daglijn.
(vanwege geen vergunning door procedurefout niet meer overdag naar Landsmeer, in de spits wel van/naar Landsmeer).
      -12-1992
 
Gewijzigd
 
Alsnog lijngedeelte Landsmeer - Holendrecht nu ook als daglijn(maandag-vrijdag) ingesteld.
      (Tijdelijke verlegging van deze dienst naar Molenwijk verviel hiermee).
 22-09-1997
 
Verlegd
 
Rijksweg A1 - (nieuwe op-/afrit Diemen Noord) - Diemen, Landlust, Diemen, Diemerpolderweg (alleen heen) -
Diemen, Diemerpolderweg - Diemen, Weteringweg vv.
 28-05-2000
 
Gewijzigd
 
gewijzigd tot daglijn op maandag-zondag op traject Landsmeer-Holendrecht.
Vanwege werkzaamheden in Landsmeer voorlopig op traject Molenwijk-Holendrecht.
 21-08-2000
 
 
Verlegd
 
 
Route naar Landsmeer eindelijk in gebruik genomen met aangepaste route in Landsmeer.
Landsmeer, Burgemeester Postweg - Landsmeer, Kerkebreek/Landsmeer, Dorpsstraat - Landsmeer, Zuideinde - Kadoelenweg -
Vorticellaweg.
 05-01-2001
 
Verlegd
 
verlegd via Foppingadreef (voorlopig Busstation Bijlmer).
      (het oude Busstation Station Bijlmer (busstrook) moest wijken voor de uitbouw van NS-Station Amsterdam Bijlmer).
 06-01-2002 Verlegd Ringweg A10 - Diemen, Hartveldseweg - Diemen, Muiderstraatweg - Diemen, Provincialeweg vv. (ipv. via Rijksweg A1)
 15-12-2002
 
 
Verlegd
 
 
AMC-terrein (Holendrecht) - "bestaande route" - Flierbosdreef (Busstation Station Bijlmer) - Bijlmerdreef- Elsrijkdreef -
Diemen, Provinciale Weg - "bestaande route " - Landsmeer, Burgemeester Postweg vv.
      (verlaagde deel Bijlmerdreef gereedgekomen, waarmee route via Daalwijkdreef en Dolingadreef werd verlaten).

GVB 118, Lijn 29, Diemen, Busbaan Aalscholverpad, 21 mei 2005.
Tijdens een kortstondige omleidingsperiode.

Foto: Arthur Akkermans.
 11-12-2005 Ingekort ingekort tot traject Holendrecht (AMC) - Buikslotermeerplein.      (traject naar Landsmeer overgenomen door Arriva-lijn 93/173)
 28-05-2006 Opgeheven
 
Vijfde lijn 29 (pendelbuslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 16-03-2018
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Julianaplein (Busplatform Amstelstation) - Overzichtweg - Hugo de Vrieslaan - Middenweg - Diemen, Hartveldseweg -
Diemen, Muiderstraatweg - Diemen, Muiderstraatweg (Diemen, De Sniep) vv.
(Daarvandaan leeg door Diemen via Muiderstraatweg - Provincialeweg naar de Hoofdwerkplaats Railvoertuigen vv.).
      (ombouw van de trameindlus Diemen De Sniep naar de nieuwe situatie, vervangende pendelbus voor tramlijn 9, die driehoekte aan
        het Voorlandpad bij "Betondorp").

GVB 1118, Lijn 29, Diemen, Hartveldseweg, 18 maart 2018.
Foto: Mitchel van Lier.
 19-03-2018 Opgeheven Laatste inzetdag was 18-03-2018.
 
 20-10-2018
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
Julianaplein (Busplatform Amstelstation) - Overzichtweg - Hugo de Vrieslaan - Middenweg - Diemen, Hartveldseweg -
Diemen, Muiderstraatweg (keren bij Diemen, De Sniep) - Diemen, Prins Bernhardlaan - Diemen, Prinses Beatrixlaan -
Diemen, Wilhelminaplantsoen - Diemen, Burgmeester Bickerstraat - Diemen, Hartveldseweg - Middenweg -
Hugo de Vrieslaan - Overzichtweg - Julianaplein (Busplatform Amstelstation).
      (bouw van een rotonde op de Muiderstraatweg in Diemen ter hoogte van de Prins Bernhardlaan; tramlijn 19 reed tot de
        keerdriehoek Voorlandpad).
 24-10-2018 Opgeheven Laatste inzetdag was 23-10-2018.
 
 29-04-2019
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Julianaplein (Busplatform Amstelstation) - Overzichtweg - Hugo de Vrieslaan - Middenweg - Diemen, Hartveldseweg -
Diemen, Arent Krijtstraat - Diemen, Wilhelminaplantsoen - Diemen, Prinses Beatrixlaan - Diemen, Prins Bernhardlaan -
Diemen, Muiderstraatweg (keren bij Diemen De Sniep) vv.
      (grootschalige werkzaamheden op de Hartveldseweg en Muiderstraatweg in Diemen; tramlijn 19 reed tot de
        keerdriehoek Voorlandpad).
 17-05-2019 Opgeheven Laatste inzetdag was 16-05-2019.
 
 
Zesde lijn 29 (pendeltramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 08-11-2021
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
Sarphatistraat (Alexanderplein) - Dageraadbrug - Czaar Peterstraat - Fred Petterbaan - Johannes Fredericus van Hengelstraat -
Verbindingsdam - Azartplein vv.
      (railvernieuwing kruising Sarphatistraat/Korte 's-Gravensandestraat; aansluitende pendeltramlijn 29 naar Azartplein
        ten behoeve van ingekorte lijn 7)

GVB 2203, Lijn 29, Sarphatistraat, 12 november 2021.
Foto: Renι van Lier.

GVB 2204, Lijn 29, Sarphatistraat, 12 november 2021.
Foto: Renι van Lier.

GVB 2203, Lijn 29, Czaar Peterstraat, 12 november 2021.
Foto: Renι van Lier.

GVB 2204,en 2203, Lijn 29, Czaar Peterstraat, 12 november 2021.
Foto: Renι van Lier.
 24-11-2021 Opgeheven
 









                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links