Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 26

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tramlijn:
26

Eerste tramlijn in dienst: 03-12-1945

Buslijn in dienst: 31-05-1959

Huidige tramlijn in dienst: 30-05-2005

Huidige status: Tramlijn in dienst




Eerste lijn 26 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 03-12-1945
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Eerste Van Swindenstraat (terug via krinsspoor Dapperstraat, Tweede Van Swindenstraat, Pontanusstraat) - Linneausstraat -
Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Muiderstraat - Markenplein - Jodenbreestraat/Zwanenburgwal,
Waterlooplein - Sint Antoniesbrestraat - Nieuwmarkt - Geldersekade - Prins Hendrikkade - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv.
(keren via Stationsplein (Centraal Station Westzijde) - Westelijke Toegangsbrug - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug)
(alleen op werkdagen : maandag-zaterdag)

GVB 30, Lijn 26, Prins Hendrikkade, 1946.
Prentbriefkaart.

GVB 337, Lijn 26, Nieuwmarkt, circa 1946.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 335 en onbekende emr., Lijn 26, Eerste van Swindenstraat, jaren "40.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 229, Lijn 26, Stationsplein, 26 juni 1947.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 492, Lijn 26, Eerste van Swindenstraat, 10 april 1948.
Foto: Jan Voerman.
 12-12-1948 Wijziging Dienst ook ingevoerd op zondagen.
 20-12-1948 Opgeheven (traject grotendeels opgenomen in nieuwe lijn 11)
Tweede lijn 26 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 31-05-1959
 
Ingesteld
 
Amstelveenseweg (Station Haarlemmermeer) – Bernard Kochstraat – Marathonweg – Olympiaplein - Parnassusweg –
Buitenveldertselaan – Van Boshuizenstraat (Buitenveldert thv. Europaboulevard) vv.
 07-02-1960 Verlengd Van Boshuizenstraat - Europaboulevard - Europaplein vv.

GVB 178, Lijn 26, Van Boshuizenstraat, 21 februari 1960.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 03-12-1961 Verlegd richting Europaplein verlegd via Amstelveenseweg - Stadionweg - Olympiaplein (ipv. Bernard Kochstraat - Marathonweg).
 19-08-1964
 
Verlegd
 
Buitenveldertselaan - Arent Janszoon Ernststraat – Van Heenvlietlaan – Van Nijenrodeweg – Noordbrabantstraat -
Van Boshuizenstraat.
 19-08-1964 Verlegd Europaplein - "bestaande route" - Parnassusweg - Olympiaplein - Stadionweg - Stadionplein - Amstelveenseweg (Stadiongracht) vv.

GVB 5360 (huurbus van de NZH), Lijn 26, Europaplein, 25 september 1966.
Fotograaf: onbekend (verzameling Jos van der Klundert).
 04-06-1967
 
 
 
Gewijzigd
 
 
 
De Cuserstraat – Buitenveldertselaan - Van Boshuizenstraat – Van Heenvlietlaan – Arent Janszoon Ernststraat –
Buitenveldertselaan – Parnassusweg - Prinses Irenestraat – Beethovenstraat – Johan M. Coenenstraat - Roelof Hartplein -
Van Baerlesstraat – Museumplein - Museumstraat – Hobbemastraat, Stadhouderskade, Leidsebosje, Leidseplein/Weteringschans,
Museumbrug, Stadhouderskade, Hobbemakade, Hobbemastraat – Kleine Gartmanplantsoen (Leidseplein) vv.

GVB 207, Lijn 26, Van Heenvlietlaan, 1968.
Foto: Ab van Donselaar.
 04-05-1969 Verlegd Parnassusweg - Olympiaplein - Stadionweg - Minervaplein - Stadionweg – Beethovenstraat.

GVB 534, Lijn 26, Kleine Gartmanplantsoen (standplaats Leidseplein), 24 april 1974.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 494, Lijn 26, Arent Janszoon Ernststraat, 5 december 1975.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 429, Lijn 26, Arent Janszoon Ernststraat, 1976.
Foto: Jan van der Stelt (verzameling René van Lier).
 03-07-1981
 
Verlegd/ Verlengd
 
De Cuserstraat - "bestaande route" - Museumstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Marnixstraat (Busstation Marnixstraat) vv.
 02-12-1990 Opgeheven (route opgenomen in grotendeels parallel rijdende verlengde tramlijn 5)
Derde lijn 26 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 30-05-2005
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) (heen via Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade, Kamperbrug) -
Oostelijke Onderdoorgang - De Ruijterkade - Piet Heinkade - Rietlandpark - Piet Heintunnel (aparte tramtunnel) - IJburglaan -
Enneüs Heermabrug - IJburglaan(IJburg Lumièrestraat) vv.
(keren via de toen nog vrijliggende keerlus via huidige Pampuslaan, Eva Besnyöstraat, Julius Pergerstraat)
      (eerste proefrit over het gehele traject werd uitgevoerd met Combino-wagen 2203 op 02-02-2005).
      (Op 28 mei 2006 werd de lijn geopend met publieksritten tussen 13.30 en 16.30 uur, op 30 mei 2006 startte de reguliere dienst).
 diverse data
 
 
 
Wijziging
 
 
 
Bij diverse evenementen, zoals de Dam-tot-Dam-loop en Koninginnendag(eerste keer op 18-09-2005)reed lijn 26 geheel niet en reed een
vervangende pendelbuslijn 326 (zie aldaar).
Bij evenementen, zoals Dam-tot-Dam-loop werd lijn 26 ingekort geëxploiteerd tussen IJburg en de Keerlus Zuiderzeeweg (naast de
remise Zeeburg) met aansluitende vervangende pendelbuslijn 326 tussen Centraal Station en Zeeburg.
 08-03-2006
 
 
Tijdelijke wijziging
 
 
Vanwege een technische storing aan het wissel naar de IPTA werden alle wissels op de route vastgelegd, zo ook die naar de
remise Zeeburg (TIJS). Hierdoor moesten de wagens van lijn 26 voorlopig overnachten aan de standplaats IJburg.
      (Lijn 16 werd ingekort tot Centraal Station).
 28-04-2006 Tijdelijke wijziging beëindigd Wisselproblemen opgelost. Bij einde dienst konden de wagens van lijn 26 weer inrukken naar de remise Zeeburg.
 01-01-2007 Wijziging Standplaats verlegd naar Pampuslaan (IJburg).

GVB 2135, Lijn 26, IJburglaan, 26 maart 2010.
Foto: René van Lier.
 01-01-2012 Wijziging In de spitsuren (7.00-9.00 en 16.00-18.30 uur) is het niet meer toegestaan om fietsen mee te nemen in lijn 26.
 30-04-2012 Wijziging Vanaf Koninginnedag 2012 op 30 april 2012 reed lijn 26 ook bij evenementdagen gewoon de normale dienst.
 09-06-2013 Eéndags-wijziging Vanwege spoorwerkzaamheden op de Prins Hendrikkade werd lijn 26 de gehele dag vervangen door pendelbuslijn 326.
 26-04-2014
 
Wijziging
 
Eerste Koningsdag werd lijn 26 toch weer geheel vervangen door pendelbuslijn 326 op de gehele route.
      (Op Koningsdag 2015, 27-04-2015, reed lijn 26 weer zelf de gehele route).
 25-03-2018
 
Eéndags-wijziging
 
Vanwege de werkzaamheden voor de aansluiting van de nieuwe inkortingslus De Ruijterkade, dat gelegen is onder het
Busstation Centraal Station IJzijde, werd lijn 26 weer voor één dag vervangen door pendelbuslijn 326.
 29-04-2018
 
Eéndags-wijziging
 
Vanwege de werkzaamheden voor de aansluiting van de nieuwe inkortingslus De Ruijterkade, dat gelegen is onder het
Busstation Centraal Station IJzijde, werd lijn 26 wederom voor één dag vervangen door pendelbuslijn 326.
 25-11-2018 Eéndags-wijziging Vanwege werkzaamheden in de Piet Heintunnel reed lijn 26 tot 9.30 uur niet en werd vervangen door pendelbuslijn 326
 21-10-2019
 
Tijdelijk ingekort
 
IJburg - "bestaande route" - Piet Heinkade - De Ruijterkade (inkortingslus Centraal Station IJzijde vv.
      (werkzaamheden Stationsplein)
 31-10-2019 Weer verlengd weer normale route IJburg - Centraal Station vv.
 02-03-2020
 
Tijdelijk ingekort
 
IJburg - "bestaande route" - Piet Heinkade - De Ruijterkade (inkortingslus Centraal Station IJzijde vv.
      (reconstructie Stationsplein met verlegging andere tramlijnen; omleiding gepland tot augustus 2020)
 23-03-2020
 
 
 
 
 
 
Tijdelijke Wijziging
 
 
 
 
 
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 werd de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Per 24-03-2020 werd de inzet van de conducteur beperkt tot de periode tussen 07.00 en 19.00 uur.
Per 26-03-2020 fietsvervoer in lijn 26 voorlopig gestaakt.
Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 3 wagens.
Per 12-04-2020 werd de dienst weer opgeschaald naar een 12-minutendienst met 4 wagens en een 10-minutendienst in de spits met 5 wagens. Per 29-04-2020 werd verder opgeschaald naar een 8-minutendienst met 6 wagens. Per 11-05-2020 werd de conducteurbediening weer opgeschaald naar de gehele dienst en tevens werd de frequentie opgevoerd. Tevens weer fietsvervoer hervat.
 23-03-2020
 
 
Tijdelijke wijziging
 
 
Vanwege de uitbouw van de remise Zeeburg (TIJS) door de komst van gekoppelde Combino-tramstellen werd lijn 26 vanaf einde dienst
tijdelijk gestald in de remise Lekstraat.
      (vanaf 09-05-2020 einde dienst kon lijn 26 terugkeren naar de remise Zeeburg (TIJS)).
 10-04-2020
 
Tijdelijke stillegging
 
Vanwege werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe aansluiting naar de (verlengde) remise Zeeburg (TIJS) reed lijn 26 vijf dagen
geheel niet en werd vervangen door pendelbuslijn 76.
 15-04-2020 Weer ingesteld weer normale route IJburg - Centraal Station vv. (wel ingekort tot De Ruijterkade (Centraal Station IJzijde).
 13-08-2020
 
Tijdelijke stillegging
 
Vanwege werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe aansluiting naar de (verlengde) remise Zeeburg (TIJS) reed lijn 26 vier dagen
geheel niet en werd vervangen door pendelbuslijn 76.
 17-08-2020 Weer ingesteld weer normale route IJburg - Centraal Station vv. (wel ingekort tot De Ruijterkade (Centraal Station IJzijde).
 28-09-2020
 
Terugverlengd
 
Piet Heinkade - De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde)
(terug via Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade, Kamperbrug) vv.
 24-04-2021
 
Tijdelijke stillegging
 
Vanwege werkzaamheden bij de Piet Heintunnel en op de IJburglaan reed lijn 26 twee dagen geheel niet en werd vervangen
door pendelbuslijn 76.
 03-05-2021
 
 
Tijdelijk ingekort
 
 
IJburg - "bestaande route" - Piet Heinkade - De Ruijterkade (inkortingslus Centraal Station IJzijde vv.
      (reconstructie Stationsplein Oostzijde en Prins Hendrikkade;
        uitruilen van trams gebeurde middels een kraanwagen in de nachten van maandag op dinsdag)
 20-10-2021
 
Terugverlengd
 
Piet Heinkade - De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde)
(terug via Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade, Kamperbrug) vv.
 19-03-2022 Tijdelijke stillegging Vanwege werkzaamheden in de Piet Heintunnel reed lijn 26 twee dagen geheel niet en werd vervangen door pendelbuslijn 76.
 

GVB 2136+2135, Lijn 26, Kamperbrug, 16 januari 2021.
Foto: René van Lier.
 
 



Huidige route :
Pampuslaan (IJburg) - Eva Besnyöstraat, Julius Pergerstraat/Pampuslaan - IJburglaan - Enneüs Heermabrug - IJburglaan - Piet Heintunnel (aparte tramtunnel) - Rietlandpark - Piet Heinkade - De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde)
(terug via Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade, Kamperbrug) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2022 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links