Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 25

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tramlijn:
25

Tramlijn in dienst: 03-04-1930

Huidige status: Tramlijn in dienst




Eerste tramlijn 25 :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 03-04-1930
 
 
Ingesteld
 
 
Amstellaan – Daniël Willinkplein - Noorder Amstellaan – Scheldestraat - Ferdinand Bolstraat - Cornelis Troostplein -
Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat – Muntplein - Rokin - Dam – Damrak -
Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade – Stationsplein (Centraal Station Westzijde) vv.

GVB 331+ahr. reeks 716-880, Lijn 25, Noorder Amstellaan, 3 april 1930.
Foto: Vereenigde Fotobureaux N.V.

GVB tramstel, Lijn 25, Amstellaan, 1931.
Op dese "tegenwoordige Vrijheidslaan" was een eindlus waar lijn 12(binnenspoor) en lijn 25 eindigden.
Op de Amsteldijk passeert een tramwagen van lijn 20 en de Berlagebrug is nog in aanleg.

Foto: Vereenigde Fotobureaux N.V.
 15-10-1939 Verlengd Amstellaan – Berlagebrug - Mr. Treublaan - Mr. Treubplein - Julianaplein (Amstelstation) vv.
 09-10-1944 Tijdelijk opgeheven
 18-06-1945
 
Weer ingesteld
 
Weer ingesteld op bestaande route Rivierenlaan - Rijnstraat/Uiterwaardenstraat, Hunzestraat - Rijnstraat - Amstellaan -
Daniël Willinkplein - "bestaande route" - Stationsplein vv.

GVB 531+ahr. serie 951-1000, Lijn 25, Churchilllaan, 6 oktober 1952.
Foto: Dagblad Het Vrije Volk.

GVB 454+ahr. reeks 716-880, Lijn 25, Nieuwe Vijzelstraat/Weteringschans, jaren "60.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 659, Lijn 25, Churchilllaan, jaren "60.
Foto: verzameling René van Lier.

GVB 653, Lijn 25, Victorieplein, jaren "60.
Foto: verzameling Johan Waaijer.
 04-08-1969 Wijziging Invoering Zelfbediening - Afschaffing Conducteur

GVB 567, Lijn 25, Weteringlaan, winterdienst 1971/1972.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 662, Lijn 25, President Kenndylaan, jaren "70.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 638, Lijn 25, Damrak, jaren "70.
Fotograaf: onbekend (verzameling Tim Castricum).

GVB 935+ ahr. reeks 951-1000, Lijn 25, Stationsplein, jaren "70.
Foto: Arthur Akkermans.

GVB 632, Lijn 25, Cornelis Troostplein, 31 december 1974.
Foto: Johan Waaijer.

GVB 775, Lijn 25, Damrak, zomer 1976.
Foto: Johan Waaijer.

GVB 604, Lijn 25, Dam, jaren "70.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 01-09-1980 Verlegd Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde).

GVB 726+650+628+639+651+728+AOM-503, Lijn 25, Ferdinand Bolstraat, 7 april 1990.
Langste tram ter wereld tijdens de jubileumviering 60 jaar tramlijn 25.

Foto: René van Lier.
 11-10-1996
 
 
 
 
 
 
 
 
Spoedomleiding
 
 
 
 
 
 
 
 
President Kennedylaan - "bestaande route" - Vijzelstraat - Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Amstelstraat -
Blauwbrug - Waterlooplein - Mr. Visserplein - Muiderstraat - Hortusbrug - Plantage Middenlaan -
(lus : Plantage Middenlaan, Plantage Kerklaan, Plantage Doklaan, Plantage Parklaan) vv.
       (Nadat een schipper van een rondvaartboot van Lovers aan de onderzijde van de brug, die het Muntplein vormt, constateerde dat
         deze flinke schade had opgelopen bij spoorwerkzaamheden, waarbij de brugplaat bleek te zijn doorboord en grote brokstukken
         loslieten werd acuut het tramverkeer gestaakt over de brug vanaf 19 uur. Daarna volgden wisselende omleidingen waarna
         op 14 oktober 1996 bovenstaande omleiding regulier werd.
         Vanaf maandag 14 oktober werd een pendeltramdienst met 2 11G-trams op 2 sporen ingesteld die heen en weer pendelden tussen
         het Rokin(halte Muntplein) en Damrak (nabij de Prins Hendrikkade).
 28-10-1996 Terugverlegd weer normale route van President Kennedylaan via het Rokin naar Stationsplein (Centraal Station oostzijde) vv.
 07-07-1997 Wijziging Herinvoering Conducteurbediening
 13-10-2001
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lijn 25 reed lus : Stationsplein (Centraal Station oostzijde) - Middentoegangsbrug - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein - Vijzelstraat -
Vijzelgracht - Nieuwe Vijzelstraat - Weteringlaan (Weteringcircuit) - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark -
Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein -
Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein (Centraal Station oostzijde).
Lijn 4 reed deze ringlijn-route in tegengestelde richting.
(aangepaste route op 13 en 14 oktober 2001 vanwege de vernieuwing van de tramkruising Victorieplein en omgeving;
lijn 4 reed de route in tegengestelde richting)
   Twee van de drie speciale pendelbuslijnen reden onder het lijnnummer 4 :
      - 4     : Ferdinand Bolstraat/Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat - Churchilllaan - Victorieplein - Rooseveltlaan -
                    Europaplein - Europaboulevard (Station RAI) vv.
  (op deze dienst reden op zaterdag 13-10-2001 midibusjes reeks 010-015 en op zondag 14-10-2001 standaarbussen van het type SB250)
      - 4 A : Van Woustraat/Ceintuurbaan - Van Woustraat - Rijnstraat - Rijnstraat/Victorieplein vv.
  (op deze dienst reed op zaterdag het Stadsmobielbusje 1039 (in de avond de 1043) en op zondag Stadsmobielbusje 1041)
Voor lijn 12/25 werd een pendelbuslijn ingericht :
Ferdinand Bolstraat/Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat - Churchilllaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Waalstraat -
President Kennedylaan - Rijnstraat - Uiterwaardenstraat - Hunzestraat - President Kennedylaan(standplaats lijn 25) -
President Kennedylaan - Amsteldijk - Berlagebrug - Mr. Treublaan - Prins Bernhardplein - Julianaplein (Amstelstation) vv.
(Deze dienst werd gereden met busjes uit de serie 010-015).

GVB 015, Pendelbuslijn 12, President Kennedylaan/Rijnstraat, 14 oktober 2001.
Fotograaf: onbekend (verzameling Jos vna der Klundert).
 07-10-2002
 
 
 
Traject verlegd
 
 
 
Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan (vice versa via westzijde Weteringcircuit) - Nieuwe Vijzelstraat (westzijde van de straat) -
Vijzelgracht (westzijde van de straat) - Vijzelstraat vv.
      (Vanwege de aanleg van de Noordzuid-metrolijn trambaan tijdelijk verlegd naar de westzijde Vijzelgracht langs de huizenrij,
        waarbij het rondje "rondom" het Weteringcircuit tijdelijk verviel).
 06-05-2003
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde -
Weteringschans - Weteringlaan (Weteringplantsoen vice versa via westzijde Weteringcircuit) - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht vv.
      (tijdelijke omlegging voor 15 maanden vanwege bouw Noord-Zuid-metrolijn, omleiding zou uiteindelijk uitlopen tot 14 jaar,
        waarbij lijn 25 het einde uiteindelijk niet meer zou beleven)
 17-11-2003
 
 
Tijdelijke wijziging
 
 
Vanwege werkzaamheden op het Sarphatipark werd de dienst hier tijdelijk enkelsporig uitgevoerd, met behulp van oplegwissels.
      - Door ontstane vertragingen werd besloten om lijn 25 alsnog per 20-11-2003 een omleiding op de omleidingroute te geven.
        - Per 18 december 2003 weer dubbelsporig over het Sarphatipark, omleiding lijn 25 bleef echter voorlopig gehandhaafd.
 20-11-2003
 
 
 
 
Omleiding tijdelijk aangepast
 
 
 
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat -
Gabriël Metsustraat - Johannes Vermeerplein - Johannes Vermeerstraat - Ruysdealstraat - Albert Cuypstraat - Ferdinand Bolstraat -
Weteringlaan (Weteringcircuit westzijde) - Nieuwe Vijzelstraat (westzijde van de NoordZuid-lijn bouwput) -
Vijzelgracht (westzijde van de NoordZuid-lijn bouwput) vv.
      (tijdelijk verlegd door werkzaamheden Sarphatipark, zie dd. 17-11-2003).
 12-02-2004
 
 
Terugverlegd naar eerdere omleiding
 
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde -
Weteringschans - Weteringlaan (Weteringcircuit westzijde) - Nieuwe Vijzelstraat (westzijde van de NoordZuid-lijn bouwput) -
Vijzelgracht (westzijde van de NoordZuid-lijn bouwput) vv.
 21-11-2005
 
Tijdelijk verlegd
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde -
Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin. (vanwege ombouw Weteringcircuit)
 20-03-2006
 
 
 
Terugverlegd
 
 
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde -
Weteringschans - Weteringplantsoen - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat - Muntplein - Rokin.
      (omdat de wissels nog niet VETAG bedienbaar waren, werd de omleiding via de Utrechtsestraat per 21-03-2006 weer ingesteld;
        vanaf 27 maart 2006 kon lijn 25 eindelijk weer via de Vijzelgracht gaan rijden).
 28-05-2006
 
Verlengd
 
Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Stationsplein, Middentoegangsbrug - Stationsplein - Oostelijke Onderdoorgang -
De Ruijterkade - Piet Heinkade (IPTA = International Passengers Terminal Amsterdam) vv.
 01-07-2006
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde -
Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin.
      (vanwege tijdelijk enkelsporig rijden Vijzelgracht met de lijnen 16 én 24 vanwege het slaan van damwanden voor het toekomstige
        NoordZuid-lijn - Station Vijzelgracht).
 20-11-2006
 
 
Terugverlegd
 
 
Cornelis Troostplein - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Van Woustraat - Westeinde -
Weteringschans - Weteringplantsoen - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat - Muntplein - Rokin.
      (enkelsporig rijden Vijzelgracht per 15-11-2006 beëindigd, lijn 25 reed echter nog 5 dagen langer om).

GVB 791, Lijn 25, Piet Heinkade (standplaats Passengers Terminal Amsterdam), 12 september 2007.
Foto: Jan Jaap Carels (verzameling René van Lier).

GVB 2120, Lijn 25, Weteringlaan (Weteringcircuit), 8 november 2010.
Foto: René van Lier.
 01-01-2012 Ingekort Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv.

GVB 2095, Lijn 25, Uiterwaardenstraat, 12 oktober 2013.
Foto: René van Lier.
 15-12-2013 Opgeheven
Tweede tramlijn 25 :
13-12-2020
 
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
 
Strawinskylaan (Station Zuid) - Parnassusweg - Buitenveldertselaan - Amstelveen, Beneluxbaan -
Amstelveen, Gondel (eerste deel vrijliggend tramtracé) - Amstelveen, Doctor Willem Dreesweg -
Amstelveen, vrijliggend tracé Middenhoven - Amstelveen, De Uitvlugt - Amstelveen, Poortwachter - Amstelveen, Spinnerij -
Amstelveen, Hammerskjöldsingel - Amstelveen, Hammerskjöldsingel (Westwijk) vv.
    (het tracé tussen Gondel en Hammerskjöldsingel deels loopt via een vrijliggend tracé evenwijdig aan genoemde straten)
    (voormalig tramtracé Sneltramlijn 51, die in 2019 in ombouw ging tot lagevloer-sneltramlijn)
Proefbedrijf ging op 30-11-2020 van start en proefbedrijf met passagiers startte op 09-12-2020.

GVB 3018, Lijn 25, Amstelveen, Hammerskjöldsingel (halte Sacharovlaan), 9 december 2020.
Foto: René van Lier.

GVB 3009+3010, Lijn 25, Amstelveen, Beneluxbaan, 9 december 2020.
Foto: René van Lier.
 
Tramlijn 25R :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 20-12-1932
 
 
Ingesteld
 
 
Amstellaan – Daniël Willinkplein - Noorder Amstellaan – Scheldestraat - Ferdinand Bolstraat - Cornelis Troostplein -
Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat - Reguliersbreestraat/Reguliersdwarsstraat - Rembrandtplein vv. (alleen tijdens spitsuren op maandag-zaterdag)
 16-10-1939 Verlegd Standplaats verlegd van Amstellaan naar Lekstraat.

GTr. 478, Lijn 25R, Lekstraat, circa 1942.
Uitrijden vanuit de Remise Kromme Mijdrechtstraat.

Foto: O.K. Brahn.
 09-10-1944 Tijdelijk opgeheven (Lijn 25R keerde na de Tweede Wereldoorlog niet meer terug)
Tramlijn 25E :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 11-10-1999
 
Ingesteld
 
Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) - Middentoegangsbrug/Prins Hendrikkade, Kamperbrug - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein -
Vijzelstraat - Vijzelgracht - Nieuwe Vijzelstraat - Weteringplantsoen vv. (versterkingslijn in de ochtendspits op maandag-vrijdag)
 29-05-2000 Tijdelijk opgeheven Lijn 25E reed niet tijdens de zomerdienst van 2000, laatste inzet op 26-05-2000
 04-09-2000 Weer ingesteld weer ingesteld volgens de bovengenoemde route en tijden.
 28-05-2001 Tijdelijk opgeheven Lijn 25E reed niet tijdens de zomerdienst van 2001, laatste inzet op 25-05-2001
 17-09-2001 Weer ingesteld weer ingesteld volgens de bovengenoemde route en tijden.
 25-05-2002 Opgeheven Laatste inzet in de ochtendspits op 24 mei 2002.
 23-09-2002 Opgeheven Definitief opgeheven, laatste inzet in de ochtendspits op 24 mei 2002.
 



Huidige route :
Strawinskylaan (Station Zuid) - Parnassusweg - Buitenveldertselaan - Amstelveen, Beneluxbaan - Amstelveen, Gondel (eerste deel vrijliggend tramtracé) -
Amstelveen, Doctor Willem Dreesweg - Amstelveen, vrijliggend tracé Middenhoven - Amstelveen, De Uitvlugt - Amstelveen, Poortwachter -
Amstelveen, Spinnerij - Amstelveen, Hammerskjöldsingel - Amstelveen, Hammerskjöldsingel (Westwijk) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links