Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 22

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tram- en Buslijn:
22

Tramlijn in dienst: 04-08-1921

Eerste buslijn in dienst: 22-06-1950

Huidige buslijn in dienst: 01-01-1975

Huidige status: Buslijn nog in dienst




Eerste lijn 22 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 04-08-1921
 
Ingesteld
 
Stationsplein - Westelijk Viaduct(Westelijke Onderdoorgang) - De Ruyterkade - Oostelijk Viaduct(Oostelijke Onderdoorgang) -
Stationsplein. (kringlijn)  (Deze lijn werd volledig bediend met EMW's (Eénmanwagens), dus zonder conducteur).

GTr. 392, Lijn 22, Bellamyplein, 1921.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. Koersbord op emr. reeks 391-395, Lijn 22, 1921.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

Krantenknipsel Cententram, Lijn 22.
Krantenbericht uit 1921.

GTr. 392, Lijn 22, De Ruijterkade, augustus 1931.
Foto: Dienst Ruimtelijke Ordening - Gemeente Amsterdam.

GTr. 66, Lijn 22, De Ruijterkade, 1932.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 17-03-1932 Gewijzigd Van 17-03-1932 tot 2 juni 1935 werd de dienst uitgevoerd met bijwagens, waarop wel een conducteur dienst deed.

GTr. Union-emr.+Boldakker-ahr., Lijn 22, Stationsplein, circa 1934.
Foto: Collectie Cees Pot.

GTr. 137, Lijn 22, De Ruijterkade, 10 mei 1942.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 09-10-1944 Tijdelijk opgeheven (Lijn keerde uiteindelijk na de tweede wereldoorlog niet meer terug. Later weer in dienst als buslijn 22)
Tweede lijn 22 (buslijn) :
 22-06-1950
 
Ingesteld
 
Stationsplein - Westelijk Viaduct(Westelijke Onderdoorgang) - De Ruyterkade - Oostelijk Viaduct(Oostelijke Onderdoorgang) -
Stationsplein. (kringlijn)

GVB 119, Lijn 22, Stationsplein, 30 juli 1950.
Foto: Jan Voerman.

GVB 135, Lijn 22, De Ruijterkade, 21 oktober 1950.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 01-01-1951 Opgeheven vernummerd in lijn K.
Derde lijn 22 (buslijn) :
 27-12-1955 Ingesteld Johan Huizingalaan – Cornelis Lelylaan - Surinameplein vv. (in de spitsuren op maandag-zaterdag)
 30-01-1956 Gewijzigd buslijn getransformeerd tot reguliere lijn op alle uren van de dag.
 24-11-1957 Verlengd verlengd via Johan Huizingalaan - Hemsterhuisstraat naar Louis Bouwmeesterstraat vv.
 19-10-1958 Ingekort Ingekort tot route Surinameplein - Johan Huizingalaan (Hemsterhuisstraat) vv.

GVB 1, Lijn 22, Surinameplein, 26 maart 1959.
Op de achtergrond een bus uit de serie 158-187 op lijn 23.

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 31-05-1959
 
Gewijzigd / Verlegd
 
Johan Huizingalaan (Hemsterhuisstraat) - Comeniusstraat - Johan Jongkindstraat - Einsteinweg - Cornelis Lelylaan -
Surinameplein vv.
 10-07-1960 Opgeheven route deels opgenomen in nieuwe buslijnen 18 en 19.
Vierde lijn 22 (buslijn) :
 09-01-1961
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Osdorperban (Geerban) – Hoekenes – Verlengde Van Suchtelen van de Haarestraat – Wolbrandtskerkweg – Pieter Calandlaan –
Johan Huizingalaan – Comeniusstraat – Johan Jongkindstraat – Einsteinweg – Schipluidenlaan – Cornelis Lelylaan - Surinameplein –
Surinamestraat - Overtoomse Sluis - Overtoom & vervolgens een lus door de binnenstad : Nassaukade, Rozengracht, Westermarkt,
Raadhuisstraat, Spuistraat(standplaats), Paleisstraat, Dam, Rokin, Muntplein, Vijzelstraat, Vijzelgracht, Korte Vijzelstraat,
Weteringplantsoen, Weteringlaan, Stadhouderskade. (in de spitsuren op maandag-zaterdag)
 19-04-1962 Verlegd Comeniusstraat – Cornelis Lelylaan - Surinameplein (niet meer via Johan Jongkindstraat - Einsteinweg - Schipluidenlaan).
 12-05-1962 Gewijzigd op zaterdagen opgeheven.
 22-04-1964 Verlegd Hoekenes – Tussen Meer – Wolbrandtskerkweg (ipv. via Verlengde Van Suchtelen van de Haarestraat).

GVB 147, Lijn 22, Comeniusstraat, 25 augustus 1965.
Foto: Hans Meijer.

GVB 207, Lijn 22, Pieter Calandlaan, 1 oktober 1965.
Foto: Hans Meijer.
 18-10-1965 Opgeheven route opgenomen in nieuwe buslijn 48.
Vijfde lijn 22 (buslijn) :
 31-10-1968
 
 
Ingesteld
 
 
Stationsplein – Westelijk Viaduct (Westelijke Onderdoorgang)/Oostelijk Viaduct (Oostelijke Onderdoorgang) – De Ruijterkade –
Buiksloterwegveer - Buiksloterweg – Ranonkelkade - Van der Pekstraat – Hagedoornweg – Hagedoornplein - Kraaienplein -
Havikslaan – Meeuwenlaan – Zamenhofstraat (Vogelbuurt) vv.
 01-11-1968 Verlegd stadwaarts verlegd via Meeuwenlaan (noordwaarts tot circuit bij de Waddenweg en dan zuidwaarts Meeuwenlaan enz.)
 03-05-1969 Verlegd Hagedoornplein - Kraaienplein - Sperwerlaan - Spreeuwenpark - Valkenweg - Meeuwenlaan.

GVB 205, Lijn 22, Meeuwenlaan, 14 juli 1969.
Foto: Tom Mulder.
 27-05-1973 Opgeheven Buslijn vernummerd in lijn 39.
Buslijn 22E :
 31-10-1968
 
 
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
 
 
Twee spitsuurlijnen (maandag-vrijdag) ingesteld ter vervanging van het opgeheven IJveer III :
Route 1 :
Stationsplein – Westelijk Viaduct (Westelijke Onderdoorgang)/Oostelijk Viaduct (Oostelijke Onderdoorgang) – De Ruijterkade –
Buiksloterwegveer - Buiksloterweg – Ranonkelkade - Van der Pekstraat - Distelweg - lus : Distelweg, Grasweg, Asterweg.
Route 2 :
Stationsplein – Westelijk Viaduct (Westelijke Onderdoorgang)/Oostelijk Viaduct (Oostelijke Onderdoorgang) – De Ruijterkade –
Buiksloterwegveer - Buiksloterweg – Ranonkelkade - Van der Pekstraat - Mosplein - Kamperfoelieweg, Ribesstraat/Klaprozenweg - Papaverweg vv.

GVB 206, Lijn 22E, Stationsplein, 6 juni 1969.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 27-05-1973 Opgeheven Buslijn vernummerd in lijn 39E. Laatste inzet op 25-05-1973.
Zesde lijn 22 (buslijn) :
 01-01-1975
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
Zeeburgerdijk - Flevoweg, Javaplantsoen, Javastraat, Molukkenstraat/Insulindeweg, Soembawastraat, Kramatweg - Insulindeweg -
Wijttenbachstraat - Linneausstraat - Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Muiderstraat - Mr. Visserplein -
Jodenbreestraat - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Geldersekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein -
Westelijke Toegangsbrug/Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade - Droogbak - Haarlemmer Houttuinen -
Kleine Houtstraat - Haarlemmerplein - Nassauplein - Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat -
Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv. (met supplementdienst Zeeburgerdijk - Zeeburg(Noodziekenhuis Zeeburg)

GVB 399, Lijn 22, Stationsplein, januari 1975.
De eerste paar dagen reed de gecombineerde lijn 11 en 12 als lijn 22 nog met een bord met deze verwijzing rond.

Foto: Jan van der Stelt.
 07-04-1975
 
Verlegd
 
Geldersekade - Prins Hendrikkade - Oosterdoksdam - Oosterdokskade - Kamperdam, Prins Hendrikkade/Middentoegangsbrug,
Stationsplein - Prins Hendrikkade.
 06-10-1975
 
Verlengd
 
Spaarndammerdijk - Transformatorweg - Basisweg (Moezelhavenweg) vv. (terug via: Oderweg, Basisweg, Ebroweg)
      (alleen op maandag-vrijdag overdag)
 31-12-1975 Opgeheven supplementdienst Zeeburg opgeheven.
 26-06-1978
 
Gewijzigd
 
vanaf Spaarndammerdijk via Oostzaanstraat en rechtstreeks via Hembrugstraat naar Spaarndammerdijk en terug naar
Zeeburgerdijk.       (alleen in de avonduren, dus niet via de Zaanstraat)

GVB 420, Lijn 22, Linneausstraat, 31 december 1978.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 16-05-1979 Gewijzigd In de avonduren weer via de standplaats Zaanstraat terugverlegd.
 03-12-1979 Verlengd Diensten op maandag-vrijdag overdag naar de Basisweg verlengd naar Abberdaan.
 18-02-1980 Verlegd Route via Kamperdam verlegd via Kamperbrug.
 13-03-1980 Verlegd Route verlegd via Kamperbrug, Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug.
 16-04-1980 Verlegd westwaarts verlegd: Geldersekade - Prins Hendrikkade ipv. via Oosterdokskade - Kamperbrug.
 06-05-1980 Verlegd westwaarts verlegd via Prins Hendrikkade ipv. via Stationsplein.
 02-06-1980 Verlegd oostwaarts via Oostzaanstraat - Spaarndammerdijk ipv. Hembrugstraat.
 14-07-1980
 
 
 
Verlegd
 
 
 
Zaanstraat - "bestaande route" - Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug, Stationsplein, Kamperbrug, Prins Hendrikkade/
Oosterdoksdam, Oosterdokskade, Kamperburg, Prins Hendrikkade - Prins Hendrikkade - Kattenburgerbrug - Kattenburgerplein -
Kattenburgergracht - Wittenburgergracht - Oostenburgergracht - Zeeburgerstraat - Mauritskade - Linneausstraat - "bestaande route" -
Zeeburgerdijk vv.
 15-12-1980 Verlegd verlegd via Kamperbrug ipv. Kamperdam.
 31-05-1981 Gewijzigd buiten spitsuren wordt de dienst naar Abberdaan onderhouden als een aparte pendeldienst: Abberdaan – Zaanstraat.

GVB 466, Lijn 22, Haarlemmerplein, 13 november 1981.
Foto: René van Lier.
 24-06-1983 Gewijzigd oostwaarts verlegd via Kamperbrug, Prins Hendrikkade.
 17-09-1984
 
 
Gewijzigd
 
 
spitsuurdiensten naar Aberdaan krijgen beginpunt Prins Hendrikkade (Pollux).
(ritten alleen in spitsrichting, bediend door bussen lijn 47;
  ochtendspits richting Aberdaan, middagspits richting Centraal Station (ENTOSSPOOR))
      -     -1985
 
Verlegd
 
Haarlemmerplein - Haarlemmer Houttuinen - Nieuwe Westerdokstraat - Prins Hendrikkade vv.
      (ipv. via Kleine Houtstraat en Droogbak - zuidzijde)

GVB 324, Lijn 22, Basisweg, circa 1986.
Foto: Johan Waaijer.
 02-06-1986 Ingekort ingekort tot Zaanstraat. Spitsuurdienst naar Abberdaan opgeheven.
 22-09-1986 Verlegd verlegd via Insulindeweg – Molukkenstraat – Zeeburgerdijk vv. (terug: Flevoweg, Javaplantsoen, Soembawastraat, Kramatweg).
 23-09-1991
 
Verlegd
 
Insulindeweg - Molukkenstraat - Zeeburgerdijk - IJburglaan vv.
      (lus via Flevoweg - Insulindeweg - Soembawastraat - Kramatweg vervalt).
 27-04-1998
 
Tijdelijk verlegd
 
alleen richting Zaanstraat vanaf IJburglaan via Zeeburgerdijk - Flevoweg - Insulindeweg enz.
      (vanwege herprofilering Zeeburgerdijk)
 12-09-1998 Terugverlegd alleen richting Zaanstraat vanaf IJburglaan via Zeeburgerdijk - Molukkenstraat - Insulindeweg enz.
 01-10-2001 Tijdelijk verlegd Zeeburgerstraat - Pontanusstraat - Insulindeweg vv.      (werkzaamheden Wijttenbachstraat).
 15-03-2002 Terugverlegd Zeeburgerstraat - Mauritskade - Linneausstraat - Wijttenbachstraat - Insulindeweg vv.      (route vanaf 16 uur vrijgegeven).
 02-04-2002
 
Tijdelijk verlegd
 
Kattenburgerbrug - Prins Hendrikkade - Prins Hendrikkade/Middentoegangsbrug, Stationsplein, Kamperbrug - Prins Hendrikkade -
Nieuwe Westerdokstraat.       (vanwege stremming bij Oostelijke Onderdoorgang ivm. aanleg tramlijn 26)
      -10-2002
 
Terugverlegd
 
Kattenburgerbrug - Prins Hendrikkade - Oosterdoksdam - Oosterdokskade - Kamperbrug, Prins Hendrikkade/Middentoegangsbrug,
Stationsplein - Prins Hendrikkdade - Nieuwe Westerdokstraat.
 27-10-2003
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
Insulindeweg - Flevoweg - Zeebrugerdijk - Theodor Karel Van Lohuizenlaan vv.
(Theodor Karel Van Lohuizenlaan was vanaf 1998 de nieuwe naam voor de voormalige IJburglaan).
      (herprofilering Molukkenstraat tussen Zeeburgerdijk en Insulindeweg).
 17-07-2004 Terugverlegd Insulindeweg - Molukkenstraat - Zeeburgerdijk - Theodor Karel Van Lohuizenlaan vv.
 19-01-2004 Tijdelijk verlegd Nassauplein - Houtmankade - Tasmanstraat - Spaarndammerdijk. (vanwege herprofilering Spaarndammerstraat)
      -01-2005 Terugverlegd Nassauplein - Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk.
 09-01-2006 Tijdelijk verlegd richting Zaanstraat tijdelijk verlegd via Zeeburgerdijk - Pontanusstraat - Wijttenbachstraat.       (ipv. Molukkenstraat - Insulindeweg).
 08-04-2006 Terugverlegd Zeeburgerdijk - Molukkenstraat - Insulindeweg - Wijttenbachstraat.
 17-03-2008 Verlegd route rechtgetrokken via Prins Hendrikkade.       (niet meer via Stationsplein - Oosterdoksdam ivm. sluiting Middentoegangsbrug)

GVB 301, Lijn 22, Wijttenbachstraat/Linneausstraat, 30 december 2010.
Foto: René van Lier.
 15-10-2011
 
Tijdelijk verlegd
 
Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk (keren bij Hempoint met standplaats bij het zwembad/hotel) vv.
      (vanwege herinrichting Zaanstraat)

GVB 365, Lijn 22, Kattenburgerplein, 17 december 2011.
Foto: René van Lier.

GVB 008, Lijn 22, Prins Hendrikkade, 9 januari 2012.
Waterstofbus , type Phileas.

Foto: René van Lier.

GVB 008, Lijn 22, Theodor Karel Van Lohuizenlaan, 24 mei 2012.
Foto: René van Lier.
 03-06-2012 Terugverlegd Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat - Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv.
 09-12-2012
 
 
Verlegd
 
 
Zaanstraat - "bestaande route" - Oostenburgergracht - Cruquiuskade - Panamalaan - Cruquiusweg - Veelaan - Molukkenstraat -
Insulindeweg (Station Muiderpoort) vv.
      (het gedeelte naar de Theodoor Karel van Lohuizenlaan, de voormalige IJburglaan, verviel)
 14-12-2014
 
Verlegd / Verlengd
 
Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Archangelweg - Archangelkade - Koivistokade (Houthavens) vv.
      (het traject naar de Zaanstraat verviel)

GVB 1409, Lijn 22, Koivistokade, 5 december 2015.
Foto: René van Lier.
 13-12-2015
 
 
Verlengd
 
 
Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Transformatorweg - Basisweg - Radarweg - Arlandaweg -
Carrascoplein (Busstation Sloterdijk).
      (lijn 22 nam de tak naar Sloterdijk over van lijn 48 én het gedeelte naar de Houthavens werd overgenomen door lijn 48).
 02-02-2018
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - "hulpweg Houthavens" (tegenwoordig Houthavenweg) - Haparandaweg - Archangelweg -
Spaarndammerdijk - Transformatorweg vv.
      (deze omleiding gold vanaf 02-02-2018 om 10 uur uitsluitend richting Sloterdijkstation en vanaf 05-02-2018 in beide richtingen)
      (3e fase renovatie Spaarndammerdijk) (van 12 t/m 15 april 2018 werd tijdelijk de normale route gereden via Spaarndammerdijk)
 03-04-2018
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
Transformatorweg - Spaarndammerdijk - Tasmanstraat - Van Diemenstraat - Barentszplein - Westerdoksdijk - De Ruijterkade -
De Ruijterkade (Busplatform Centraal Station IJzijde) - Oostelijke Onderdoorgang - Kamperbrug - Prins Hendrikkade vv.
      (vanwege drukte route tijdelijk verlegd tot en met 26 april via Busstation IJzijde ipv. Prins Hendrikplantsoen, waarmee tevens
        de gehele Spaarndammerstraatbuurt werd vermeden).
 16-04-2018
  
 
 
 
 
 
Omleiding aangepast
  
 
 
 
 
 
Richting Muiderpoortstation : Transformatorweg - Spaarndammerdijk - Tasmanstraat - Van Diemenstraat - Barentszplein -
                                                           Westerdoksdijk - De Ruijterkade - De Ruijterkade (Busstation Centraal Station IJzijde) -
                                                           De Ruijterkade - Oostelijke Onderdoorgang - Kamperbrug - Prins Hendrikkade.
Richting Station Sloterdijk     : Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Oostelijke Onderdoorgang -
                                                           De Ruijterkade (Busstation Centraal Station IJzijde) - De Ruijterkade - Westerdoksdijk - Barentszplein -
                                                           Van Diemenstraat -  Spaarndammertunnel - Spaarndammerdijk - Transformatorweg.
      (4e fase renovatie Spaarndammerdijk)
 26-05-2018
 
 
 
 
 
 
Omleiding aangepast / deels Terugverlegd
 
 
 
 
 
 
Richting Muiderpoortstation : Transformatorweg - Nieuwe Hemweg - Spaarndammerdijk (parallelweg) - Spaarndammerstraat -
                                                           Nassauplein - Haarlemmerplein - Haarlemmer Houttuinen - Nieuwe Westerdoksstraat -
                                                           Prins Hendrikkade (via Prins Hendrikplantsoen : Centraal Station) - Prins Hendrikkade.
Richting Station Sloterdijk     : Prins Hendrikkade (via Busstation Prins Hendrikplantsoen) - Nieuwe Westerdoksstraat -
                                                           Haarlemmer Houttuinen - Haarlemmerplein - Nassauplein - Houtmankade - Spaarndammertunnel -
                                                           Spaarndammerdijk - Transformatorweg.
      (5e fase renovatie Spaarndammerdijk)
 09-07-2018
 
Tijdelijk verlegd
 
Kattenburgerplein - Kattenburgerstraat - Piet Heinkade - Panamalaan - Cruquiusweg vv.
      (grote renovatiewerkzaamheden aan de "Eilandenboulevard" (Kattennurgergracht/Wittenburgergracht/Oostenburgergracht).
 22-07-2018
 
 
Verlegd
 
 
Nieuwe Westerdoksstraat - Droogbak - De Ruijterkade (Busstation Centraal Station IJzijde) - Oostelijke Onderdoorgang - Kamperbrug -
Prins Hendrikkade vv.
      (nieuw lijnennet door ingebruikname NoordZuid-metrolijn 52; het buseindpunt Prins Hendrikplantsoen verviel hiermee)
 16-10-2018 Terugverlegd weer normale route: Nassauplein - Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Nieuwe Hemweg - Transformatorweg vv.
 03-06-2019
 
Terugverlegd
 
Kattenburgerbrug - Kattenburgerplein - Kattenburgergracht - Wittenburgergracht - Oostenburgergracht - Cruquiuskade -
Panamalaan - Cruquiusweg vv.
 23-03-2020
 
 
 
Tijdelijke Wijziging
 
 
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Per 30-03-2020 werd nog slechts een starre 15-minuten-dienst gereden met 6 gelede bussen.
Per 11-05-2020 werd de dienst opgeschaald naar een zomerdienstregeling.
Per 17-08-2020 werd de dienstregeling weer genormaliseerd.
 03-05-2021
 
 
Tijdelijk Verlegd
 
 
De Ruijterkade (Busplatform Centraal Station IJzijde) - De Ruijterkade - Piet Heinkade - Kattenburgerstraat - Kattenburgeplein vv.
      (reconstructiewerkzaamheden Stationsplein Oostzijde / Kamperbrug / Prins Hendrikkade;
        vanwege de inzet van hogere elektrische bussen was omleiding via de Odebrug naar de Prins Hendrikkade niet mogelijk)
 20-10-2021
 
Terugverlegd
 
De Ruijterkade (Busplatform Centraal Station IJzijde) - Oostelijke Onderdoorgang - Stationsplein - Kamperbrug - Prins Hendrikkade -
Kattenburgerbrug - Kattenburgerplein vv.      (werkzaamheden Stationsplein / Kamperbrug voltooid)

GVB 1904, Lijn 22, Kattenburgerplein, 22 april 2020.
Per 2 april 2020 rijden de eerste elektrische bussen van GVB in dienst op lijn 22.

Foto: René van Lier.



Huidige route :
Insulindeweg (Muiderpoortstation) - Molukkenstraat - Veelaan - Cruquiusweg - Panamalaan - Cruquiuskade - Oostenburgergracht - Wittenburgergracht -
Kattenburgergracht - Kattenburgerplein - Kattenburgerbrug - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Oostelijke Onderdoorgang -
De Ruijterkade (Busstation Centraal Station IJzijde) - Droogbak - Nieuwe Westerdokstraat - Haarlemmer Houttuinen -
Haarlemmerplein - Nassauplein - Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Nieuwe Hemweg - Transformatorweg -
Basisweg - Radarweg - Arlandaweg - Carrascoplein (Sloterdijkstation) vv.










                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links