Lijnkleur t/m 1914.                                                  Lijnkleur vanaf 1914.

Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 16

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tramlijn:
16

Tramlijn in dienst: 15-08-1913

Huidige status: Lijn niet meer in dienst




Tramlijn 16 :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 15-08-1913
 
Ingesteld
 
Gabriël Metsustraat – Johannes Vermeerplein - Johannes Vermeerstraat - Ruysdealstraat - Albert Cuypstraat – Ferdinand Bolstraat –
Weteringlaan - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht - Vijzelstraat - Reguliersdwarsstraat – Thorbeckeplein vv.
 30-11-1913 Verlengd Gabriël Metsustraat - Jan Willem Brouwersplein vv.
 01-01-1914 Verlengd Jan Willem Brouwersplein - De Lairessestraat(Cornelis Schuytstraat) vv.
 07-10-1915 Verlengd verlengd naar De Lairessestraat(Valeriusplein).
 30-05-1918 Verle(n)gd Vijzelgracht - Vijzelstraat - Sophiaplein - Rokin - Dam - Damrak/Beursstraat - Beursplein vv.
 15-07-1919 Verlengd De Lairessestraat(Valeriusplein) - Cornelis Krusemanstraat(Amstelveenscheweg) vv..

GTr. 149, Lijn 16, Rokin, circa 1921.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 29-09-1921 Verlegd Dam - Damrak - Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (westzijde - Centraal Station) vv.

GTr. Union-emr., Lijn 16, Johannes Vermeerplein, 1922.
Prentbriefkaart.
 15-05-1923 Verlengd Cornelis Krusemanstraat - Havenstraat (Station Willemspark) (heen via kringspoor Amstelveenscheweg, Vaartstraat, Baarsstraat) vv.

GTr. 360+ahr. reeks 716-880 & GTr. 268, Lijn 16 en 4A, Vijzelstraat, 1926/1927.
met links het Carlton Hotel in aanbouw

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 368+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Vijzelstraat/Keizersgracht, 1926.
met links het Gebouw "De Bazel" van de Nederlandsche Handelsmaatschappij

Foto: Dienst Publieke Werken - Gemeente Amsterdam.

GTr. 411+ahr. reeks 901-930, Lijn 16, Remise Havenstraat, 1929/1930.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 400+ahr. reeks 901-930, Lijn 16, Havenstraat, 30 mei 1929.
Fotograaf: J. Quanjer (verzameling René van Lier).

GTr. 602+emr. reeks 396-445, Lijn 16, Havenstraat, 1941.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 445+607, Lijn 16, Havenstraat, 4 juli 1942.
Foto: N.J. van Wijck Jurriaanse.
 12-12-1943 Tijdelijke wijziging alle tramdiensten opgeheven op zondagen.
 09-10-1944 Tijdelijk opgeheven
 18-06-1945 Ingesteld weer ingesteld: Havenstraat(Station Haarlemmermeer) - Stationsplein(Centraal Station) vv.

GVB 422+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, De Lairessestraat, 1945.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 18-08-1946 Wijziging tramdienst weer ingesteld op zondagen.

GVB 420+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Havenstraat, circa 1950.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 407+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit), 31 augustus 1950.
Foto: Ben van Meerendonk (Algemeen Hollands Fotopersbureau).

GVB 417+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Stationsplein/Westelijke Toegangsbrug, 1952.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 425+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Vijzelgracht, 1953.
Drilboren/Pneumatische hamers in gebruik bij herstel van de tramrails.

Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 420+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Muntplein, 9 september 1953.
Koningin Juliana en prins Bernhard maken een rijtoer door Amsterdam.

Foto: ANP/Beneluxpress (verzameling René van Lier).

GVB 413+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Westelijke Toegangsbrug/Prins Hendrikkade, jaren "50.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB tramstel, Lijn 16, Stationsplein, 3 april 1955.
Grote tramstaking te Amsterdam van 31 maart t/m 4 april 1955.
De stakers proberen de enkele trams die wel rijden op te houden.

Foto: Nationaal Foto Persbureau Stevens & Magielsen.

GVB 176, Lijn 16, Stationsplein, 3 april 1955.
Tijdens de staking van gemeentepersoneel is een bus van lijn L ingezet op tramlijn 16,
met een militair als buschauffeur.

Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB bussen, Lijn 16, Stationsplein, 3 april 1955.
Bussen door militairen bemand, worden als tramvervangend vervoer ingezet.
Bij het Centraal Station houdt de politie een oogje in het zeil, om het busvervoer ongestoord voorgang te geven.

Foto: Persbureau ANP.

GVB 420+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Damrak, 15 augustus 1956.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB 432+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Vijzelstraat, 1959.
Fotograaf: onbekend (verzameling Tim Castricum).

GVB 427+ahr. reeks 716-880, Lijn 16, Nieuwe Vijzelstraat/Vijzelgracht, jaren "60.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 662, Lijn 16, Havenstraat (standplaats Haarlemmermeerstation), 1968/1969.
Drieassser 891 reed tussen 1968 en 1973 als permanent lesrijtuig.

Foto: Jan van der Stelt.
 10-11-1969 Wijziging Invoering Zelfbediening - Afschaffing Conducteur

GVB 551 en 689, Lijn 4 en 16, Stationsplein, maart 1971.
Foto: Jan van der Stelt.
 17-10-1971 Verlengd Cornelis Krusemanstraat - Haarlemmermeercircuit - Amstelveenseweg - Stadionstraat (terug via Stadionplein) vv.

GVB 703, Lijn 16, Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit), circa 1973.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 723, Lijn 16, Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit), 12 juni 1973.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GVB 857, Lijn 16, Amstelveenseweg, eind januari 1974.
Foto: Hans de Haan.

GVB 709, Lijn 16, Museumplein, circa 1974.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 01-09-1980 Verlegd Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv.

GVB 610, Lijn 16, Vijzelstraat, 20 november 1981.
Horecagelegenheid met een terras in de vorm van een tram.

Foto: René van Lier.

GVB 870, Lijn 16, Museumplein/Gabriël Metsustraat, 23 januari 1984.
Foto: René van Lier.

GVB 814, Lijn 16, Jan Willem Brouwersplein, 5 maart 1984.
Thematram "Zwartrijderstram" voor het Concertgebouw.

Foto: René van Lier.

GVB 834, Lijn 16, Vijzelstraat, 29 juli 1991.
Nieuwe drempel bij de tramhalte om de snelheid van passerende taxi's ed. in te perken.

Foto: Tom Tand.
 11-10-1996
 
 
 
 
 
 
 
 
Spoedomleiding
 
 
 
 
 
 
 
 
Stadionstraat (Stadionplein) - "bestaande route" - Vijzelstraat - Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Amstelstraat -
Blauwbrug - Waterlooplein - Mr. Visserplein - Muiderstraat - Hortusbrug - Plantage Middenlaan -
(lus : Plantage Middenlaan, Plantage Kerklaan, Plantage Doklaan, Plantage Parklaan) vv.
       (Nadat een schipper van een rondvaartboot van Lovers aan de onderzijde van de brug, die het Muntplein vormt, constateerde dat
         deze flinke schade had opgelopen bij spoorwerkzaamheden, waarbij de brugplaat bleek te zijn doorboord en grote brokstukken
         loslieten werd acuut het tramverkeer gestaakt over de brug vanaf 19 uur. Daarna volgden wisselende omleidingen waarna
         op 14 oktober 1996 bovenstaande omleiding regulier werd.
         Vanaf maandag 14 oktober werd een pendeltramdienst met 2 11G-trams op 2 sporen ingesteld die heen en weer pendelden tussen
         het Rokin(halte Muntplein) en Damrak (nabij de Prins Hendrikkade).
 28-10-1996 Terugverlegd weer normale route van Stadionstraat (Stadionplein) via het Rokin naar Stationsplein (Centraal Station oostzijde) vv.
 07-10-2002
 
 
 
Traject verlegd
 
 
 
Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan (vice versa via westzijde Weteringcircuit) - Nieuwe Vijzelstraat (westzijde van de straat) -
Vijzelgracht (westzijde van de straat) - Vijzelstraat vv.
      (Vanwege de aanleg van de NoordZuid-metrolijn trambaan tijdelijk verlegd naar de westzijde Vijzelgracht langs de huizenrij,
        waarbij het rondje "rondom" het Weteringcircuit tijdelijk verviel).
 08-11-2003
 
 
 
 
Verlengd
 
 
 
 
Haarlemmermeercircuit - Amstelveenseweg - Stadionplein - Amstelveenseweg - De Boelelaan -
Gustav Mahlerlaan(VU Medisch Centrum) vv.
      (van 3 t/m 7 november 2003 reed lijn 16 vanwege de aansluiting van de nieuwe sporen tijdelijk vanaf het
        Stationsplein (Centraal Station) - "bestaande route" - Cornelis Krusemanstraat - Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit) -
        Amstelveenseweg - Overtoomse Sluis - Surinamestraat - Surinameplein (standplaats in het zgn. bollenveld) vv.).
 30-05-2005
 
 
 
Verlengd
 
 
 
Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) -
Oostelijke Onderdoorgang - De Ruijterkade - Piet Heinkade(IPTA = International Passengers Terminal Amsterdam) vv.
(richting IPTA extra rondje via Kamperbrug - Stationsplein(oostzijde) - Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade - Kamperbrug -
Stationsplein - Oostelijke Onderdoorgang)
 11-07-2005 Verlegd richting IPTA vanaf Kamperbrug nu rechtstreeks via Stationsplein(oostzijde) naar Oostelijke Onderdoorgang.
 08-03-2006
 
Tijdelijk Ingekort
 
Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv.
(ivm. defect wissel bij IPTA(vastgelegd vanwege wisselseinstoringen))
 20-03-2006
 
 
 
Traject terugverlegd
 
 
 
Ferdinand Bolstraat - Weteringlaan (weer rond het Weteringcircuit) - Nieuwe Vijzelstraat (oostzijde van de straat) -
Vijzelgracht (oostzijde van de straat) - Vijzelstraat vv.
    (Vanwege gevorderde werkzaamheden bij de aanleg van de NoordZuid-metrolijn trambaan weer terug verlegd naar de oostzijde
      van de Vijzelgracht, waarbij het rondje "rondom" het Weteringcircuit weer in beide richtingen rond het circuit terugkeerde).
 30-04-2006
 
Weer verlengd
 
Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) -
Oostelijke Onderdoorgang - De Ruijterkade - Piet Heinkade(IPTA = International Passengers Terminal Amsterdam) vv.
 28-05-2006
 
Ingekort
 
Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug - Stationsplein(oostzijde - Centraal Station) vv.
(route naar de IPTA overgenomen door verlengde lijn 25)
 01-07-2006
 
 
 
Tijdelijke wijziging
 
 
 
Vanwege het slaan van een damwand voor het toekomstige metrostation Vijzelgracht voor de toekomstige NoordZuid-metrolijn werd
de dienst tussen de hoek Vijzelstraat/Prinsengracht en de hoek Vijzelgracht/Noorderstraat via de brug over de Prinsengracht hier
tijdelijk enkelsporig uitgevoerd via het oostelijk spoor (het spoor richting Centraal Station).
      - Per 15 november 2006 weer dubbelsporig van de Vijzelstraat naar de Vijzelgracht vv.

GVB 836, Lijn 16, Amstelveenseweg, 20 december 2009.
Foto: René van Lier.
 31-10-2011 Verle(n)gd Amstelveenseweg - De Boelelaan (nieuw eindpunt nabij Buitenveldertselaan) vv. (traject Gustav Mahlerlaan vervallen)

GVB 817, Lijn 16, De Boelelaan, 27 december 2011.
Foto: René van Lier.

EMA museumtramstel 465+731, GVB-lijn 16, Weteringlaan (Weteringcircuit), 15 augustus 2013.
Speciale publieksritten op lijn 16 vanwege 100 jaar tramlijn 16 in Amsterdam.

Foto: René van Lier.

EMA museumtramstel 465+731, GVB-lijn 16 & GVB 832, Lijn 24, De Boelelaan (standplaats De Boelelaan/VU)
Speciale publieksritten op lijn 16 vanwege 100 jaar tramlijn 16 in Amsterdam op 15 augustus 2013.

Foto: René van Lier.
 22-10-2015
 
 
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
 
 
De Boelelaan (VU Medisch Centrum) - "bestaande route" - Weteringlaan - Weteringcircuit - Weteringschans - Frederiksplein -
Sarphatistraat - Hoge Sluis - Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Kerklaan - Plantage Doklaan - Plantage Parklaan -
Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Muiderstraat - Mr. Visserplein - Waterlooplein - Blauwbrug - Amstelstraat -
Rembrandtplein - Utrechtsestraat - Frederiksplein - Weteringschans - Weteringcircuit - Weteringlaan -
"bestaande route" - De Boelelaan (VU Meidsch Centrum).
      (reconstructie en vervanging tramsporen Muntplein/Rokin met grote lus door Plantage-buurt en oostelijk deel van het centrum)
 27-10-2015 Terugverlegd weer normale route van Stationsplein naar De Boelelaan vv.
 02-07-2016
 
 
 
 
 
Tijdelijk ingekort
 
 
 
 
 
Stationsplein (Centraal Station oostzijde) - "bestaande route" - Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit) - Amstelveenseweg - Stadionweg (Stadionplein) vv. + verder als leegrit via lus Stadionweg, Herculesstraat, Turnerstraat, Olympiaweg naar Stadionweg - Amstelveenseweg - Amstelveensweg (Haarlemmermeercircuit) - Havenstraat - Remise Havenstraat vv.
      (werkzaamheden De Boelelaan bij de van der Boechorststraat met vervangende pendelbuslijn 116:
                  Strawinskylaan (Station Zuid) - Parnassusweg - Olympiaplein - Stadionweg (aansluiting op lijn 16) - Stadionplein -
                  Amstelveenseweg - De Boelelaan (keren bij het VU Ziekenhuis) vv.
 04-07-2016 Terugverlengd weer normale route Stationsplein (Centraal Station) - De Boelelaan (VU Medisch Centrum) vv.
 05-08-2016
 
 
 
 
 
Wederom tijdelijk ingekort
 
 
 
 
 
Stationsplein (Centraal Station oostzijde) - "bestaande route" - Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit) - Amstelveenseweg - Stadionweg (Stadionplein) vv. + verder als leegrit via lus Stadionweg, Herculesstraat, Turnerstraat, Olympiaweg naar Stadionweg - Amstelveenseweg - Amstelveensweg (Haarlemmermeercircuit) - Havenstraat - Remise Havenstraat vv.
      (werkzaamheden De Boelelaan bij de van der Boechorststraat met vervangende pendelbuslijn 116:
                  Strawinskylaan (Station Zuid) - Parnassusweg - Olympiaplein - Stadionweg (aansluiting op lijn 16) - Stadionplein -
                  Amstelveenseweg - De Boelelaan (keren bij het VU Ziekenhuis) vv.
 15-08-2016 Terugverlengd weer normale route Stationsplein (Centraal Station) - De Boelelaan (VU Medisch Centrum) vv.
 17-08-2016
 
 
 
 
Tijdelijk ingekort
 
 
 
 
De Boelelaan (VU Medisch Centrum) - "bestaande route" - Amstelveenseweg (Haarlemmermeercircuit) - Amstelveenseweg -
Koninginneweg - Willemsparkweg - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein -
Kleine Gartmanplantsoen - Weteringschans - Weteringlaan (rondje Weteringcircuit) - Nieuwe Vijzelstraat - "bestaande route" -
Stationsplein (Centraal Station oostzijde) vv.
      (spoorvernieuwing kruising van Baerlesstraat / Museumplein / Concertgebouwplein)
 25-08-2016 Terugverlengd weer normale route Stationsplein (Centraal Station) - De Boelelaan (VU Medisch Centrum) vv.
 09-01-2017
 
Tijdelijk verlegd
 
De Lairessestraat - Concertgebouwplein - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje -
Leidseplein - Kleine Gartmanplantsoen - Weteringschans - Weteringcircuit - Nieuwe Vijzelstraat - Vijzelgracht.
 18-04-2017
 
 
Tijdelijk opgeheven
 
 
Tramlijn tot 13 november 2017 naar planning tijdelijk opgeheven (dit werd uiteindelijk 19-02-2018!!!).
 (herprofilering Albert Cuypstraat en herprofilering en vervanging van een diepriool in de De Lairessestraat/Cornelis Krusemanstraat;
   route deels overgenomen door de weer ingestelde tramlijn 24 met tijdelijke frequentieverhoging).
 19-02-2018
 
Weer ingesteld
 
Weer ingesteld op de normale route Stationsplein - ... - Ferdinand Bolstraat - Albert Cuypstraat - ... - De Lairessestraat - ... -
De Boelelaan vv.
 22-07-2018
 
 
Opgeheven
 
 
Tramlijn opgeheven door invoering nieuw lijnennet door ingebruikname Noordzuid-metrolijn 52.
      (route deels door lijn 24 bediend, traject Albert Cuypstraat-Stadionplein werd daarmee tramloos, route werd daarna deels nog
        bediend door Connexxion-buslijnen).









                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links