Home > Tram > Electrische tram > Lijnen > Lijn 11

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam -
Tram- en Buslijnennet



Tram- en Buslijn:
11

Eerste tramlijn in dienst: 12-03-1904

Eerste buslijn in dienst: 26-05-1955

Huidige status: Lijn niet meer in dienst




Eerste lijn 11 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 12-03-1904
 
Ingesteld
 
Station Weesperpoort – Sarphatistraat – Frederiksplein - Utrechtschestraat – Rembrandtplein - Bakkerstraat, Amstel/Reguliersbreestraat,
Rembrandtplein – Sophiaplein – Rokin – Dam – Damrak – Middentoegangsbrug - Stationsplein(Centraal Station - oostzijde) vv.

GTr. 79, Lijn 11, Stationsplein, 190x.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 71, Lijn 11, Weesperplein, 23 september 1905.
Foto: J.L. Scherpenisse (verzameling René van Lier).

GTr. 205 en 175, Lijn 5 en 11, Frederiksplein (met het Paleis van Volksvlijt), circa 1905.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 01-07-1906
 
Verlengd
 
Station Weesperpoort – Andreas Bonnstraat - 's Gravensandeplein - Oosterpark - Linneausstraat - Eerste Van Swindenstraat vv.
(via kringspoor Dapperstraat, Tweede Van Swindenstraat, Pontanusstraat)

GTr. 68, Lijn 11, Rokin, circa 1908.
Foto: R.H. Herwig (verzameling René van Lier).
 16-01-1919 Verlegd Damrak - Middentoegangsbrug/Westelijke Toegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.

GTr. 16, Lijn 11, Rokin, april 1930.
Foto: Gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting.

GTr. 708+emr., Lijn 11, Mauritskade bij het Weesperpoortstation, augustus 1931.
(met het tramstation van de Gooische Tramweg Maatschappij)

Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling.

GTr. 169 en 170, Lijn 11, Rokin, 30 maart 1935.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GTr. 18+ahr., Lijn 11, Damrak/Dam, jaren "30.
Prentbriefkaart.

GTr. 659+emr., Lijn 11, Eerste van Swindenstraat, 1938.
Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling.
 14-07-1940
 
Verlegd
 
's Gravensandeplein - Oosterpark - Wijttenbachstraat - Insulindeweg vv. (terug via kringspoor Soembawastraat, Javastraat,
Molukkenstraat)

GTr. 341+594, Lijn 11, Oosterpark, circa 1941.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).

GTr. 597+Grootbordesmotorwagen, Lijn 11, Insulindeweg, 1941.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 03-09-1942 Verlegd Sarphatistraat - Weesperpoortstraat - Ruyschstraat - 's Gravensandeplein.
 12-12-1943 Tijdelijke wijziging alle tramdiensten opgeheven op zondagen.
 09-10-1944 Tijdelijk opgeheven Kwam pas ver na de tweede wereldoorlog terug met een aangepaste route.
 20-12-1948
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Insulindeweg (heen via kringspoor Soembawastraat, Javastraat, Molukkenstraat) - Insulindeweg - Wijttenbachstraat - Linneausstraat -
Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Markenplein - Jodenbreestraat/Zwanenburgwal, Waterlooplein -
Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Gelderschekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein(Centraal Station) vv.
      (Op Stationsplein werd een rondje gereden: Stationsplein (oostzijde) - Stationsplein (westzijde) - Westelijke Toegangsbrug -
        Prins Hendrikkade - Middentoegangsbrug - Stationsplein (oostzijde).

GVB 504 en 490+ahr., Lijn 11 en 10, standplaats Insulindeweg, 1949.
Fotograaf: onbekend (verzameling Arthur Staal).

GVB 12, Lijn 11, Plantage Middenlaan, 30 juli 1950.
Foto: Jan Voerman (verzameling René van Lier).

GVB 411, Lijn 11, Weesperstraat/Nieuwe Herengracht, 1952.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB 326, Lijn 11, Weesperstraat/Nieuwe Achtergracht, 1952.
Foto: NV. De Arbeiderspers.

GVB 341, Lijn 11, Plantage Middenlaan, 21 augustus 1952.
Foto: Ben van Meerendonk (Algemeen Hollands Fotopersbureau).

GVB 339, Lijn 11, Westelijke Toegangsbrug, 1952.
Foto: verzameling René van Lier.

GVB 330 en 344, Lijn 11, Stationsplein, 1952/1953.
Actie modelrijden bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam.

Foto: NV. De Arbeiderspers (verzameling René van Lier).

GVB 326, Lijn 11, Mauritskade, juni 1953.
Foto: Dienst Publieke Werken - afdeling Stadsontwikkeling (verzameling René van Lier).

GVB 338, Lijn 11, Stationsplein, 1954.
Foto: H.W.E. de Bock (verzameling René van Lier).
 26-05-1955 Opgeheven vervangen door nieuwe buslijn 11.
Tweede lijn 11 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 26-05-1955
 
 
Ingesteld
 
 
Insulindeweg (heen via Soembawastraat, Javastraat, Molukkenstraat) - Insulindeweg - Wijttenbachstraat - Linneausstraat - Mauritskade -
Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Markenplein - Jodenbreestraat - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt -
Geldersekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein(Centraal Station) vv.

GVB 57, Lijn 11, Insulindeweg, circa 1958.
Foto: Theo Hogendijk.
 03-11-1958 Tijdelijk verlegd Plantage Middenlaan - Plantage Parklaan - Hortusplantsoen - Jonas Daniël Meijerplein - Markenplein.

GVB 87, Lijn 11, Jonas Daniël Meijerplein (via tijdelijke omleiding), november 1958.
Foto: Frits Weeda (verzameling René van Lier).
 06-09-1959 Verlengd tijdens bezoekuren verlengd: Inulindeweg - Soembawastraat - Zeeburgerdijk(Noodziekenhuis Zeeburg) vv.

GVB 94, Lijn 11P, Zeeburgerdijk (standplaats Noordziekenhuis Zeeburg), 6 september 1959.
Foto: Hans Maijer.
 09-09-1960 Verlegd Zeeburgdienst verlegd via Insulindeweg - Flevoweg - Zeeburgerdijk.
 26-11-1960 Terugverlegd Plantage Middenlaan - Hortusbrug - Muiderstraat - Mr. Visserplein(het voormalige Markenplein).

GVB 254, Lijn 11, Insulindeweg, 1968.
Foto: Frans van Britsom.
 29-09-1968 Verlegd eindpuntlus gewijzigd in Prins Hendrikkade, Nieuwebrug/Kamperbrug, Stationsplein.
 24-09-1972 Gewijzigd traject naar Zeeburg gewijzigd in aparte pendeldienst Insulindeweg-Zeeburgerdijk vv.
 29-05-1973 Verlengd Wijttenbachstraat - Insulindeweg - Soembawastraat, Kramatweg/Flevoweg, Javaplantsoen - Zeeburgerdijk vv.
 29-05-1973 Ingekort Lijn 11P ingekort tot traject Zeeburgerdijk - Kramatweg - Soembawastraat vv.

GVB 502, Lijn 11, Kamperbrug, 2 september 1973.
Foto: Jan Jaap Carels (verzameling René van Lier).
 06-10-1974 Opgeheven gecombineerd met lijn 12 tot nieuwe lijn 11/12.
Buslijn 11/12:
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 06-10-1974
 
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
 
Zeeburgerdijk - Flevoweg, Javaplantsoen, Javastraat, Molukkenstraat/Insulindeweg, Soembawastraat, Kramatweg - Insulindeweg -
Wijttenbachstraat - Linneausstraat - Mauritskade - Alexanderplein - Plantage Middenlaan - Muiderstraat - Mr. Visserplein -
Jodenbreestraat - Sint Antoniesbreestraat - Nieuwmarkt - Geldersekade - Prins Hendrikkade - Kamperbrug - Stationsplein -
Westelijke Toegangsbrug/Prins Hendrikkade, Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade - Droogbak - Haarlemmer Houttuinen -
Haarlemmerplein - Nassauplein - Spaarndammerstraat - Spaarndammerdijk - Oostzaanstraat/Hembrugstraat -
Hembrugstraat/Oostzaanstraat - Zaanstraat vv. (met supplementdienst Zeeburgerdijk - Zeeburg(Noodziekenhuis Zeeburg)

GVB 422, Lijn 11/12, Haarlemmer Houttuinen, 31 december 1974.
Fotograaf: onbekend (verzameling René van Lier).
 01-01-1975 Opgeheven vernummerd in lijn 22.
Derde lijn 11 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 13-07-1991
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Slotermeerlaan(Sloterparkbad) - Burgemeester Röellstraat - Jan van Galenstraat - Jan Tooropstraat - Jan Evertsenstraat -
Admiraal de Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat - Van Baerlesstraat -
Roelof Hartplein - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Scheldestraat(uitstapmogelijk voor de RAI) - Churchilllaan -
Victorieplein - Vrijheidslaan - Vrijheidslaan, Amsteldijk/Lekstraat, Rijnstraat - Remise Lekstraat vv.
(speciale pendeltramlijn vanwege Gymnastrada 1991 in de Amsterdam RAI, reed in principe leeg tussen Scheldestraat en Remise Lekstraat)

GVB 804, Lijn 11, Slotermeerlaan, 16 juli 1991.
Thematram "Brits Verkeersburo".

Foto: René van Lier.
 21-07-1991 Opgeheven laatste inzetdag was 20-07-1991.
Vierde lijn 11 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 13-09-1993
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
Surinameplein(bollenveld) - Surinamestraat - Overtoomse Sluis - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat -
Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade -
Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(Versterkingslijn voor lijn 1 op maandag-vrijdag de gehele dag en op zondag in de middag en avond, niet op zaterdag!)
 29-05-1994 Wijziging Lijn 11 rijdt op maandag t/m vrijdag nog slechts in de middag(vanaf 12 uur) en avonduren, niet meer in de ochtenduren.
 19-09-1994
 
Wijziging
 
Lijn 11 rijdt op maandag t/m vrijdag nog slechts in de middag(vanaf 12 uur), middagspits en vroege avond.
Op zondag rijdt de lijn geheel niet meer.

GVB 757, Lijn 11, Surinameplein (standplaats in het bollenveld), 21 maart 1995.
Foto: Tim Castricum.
 28-05-1995 Opgeheven In de zomermaanden reed lijn 11 niet.
 18-09-1995 Weer ingesteld Surinameplein - Stationsplein vv.(op de maandag t/m vrijdag in de middag en middagspits)
 02-06-1996 Opgeheven Laatste inzetdag was 31 mei 1996, de laatste rit werd gereden met AOM-museumgelede 869.
Vijfde lijn 11 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 12-09-1997
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat -
Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein - Rokin - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade, Kamperbrug/Middentoegangsbrug -
Stationsplein(Centraal Station - oostzijde) vv. (speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
   (in de ochtendspits werd de lijn gereden door GVB én museumaterieel van de Stichting A.O.M. en in de middagspits geheel door de A.O.M.)

AOM-museumtramstel GVB 891+968, Lijn 11, Utrechtsestraat, 15 september 1997.
Foto: René van Lier.

AOM-museumtramstel KVG Kassel-303, Lijn 11, Europaplein (evenementenlus RAI), 15 september 1997.
Foto: René van Lier.
 17-09-1997 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 16-09-1997.
 11-09-1998
 
 
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
 
 
weer ingesteld via gewijzigde route : Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat -
Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Vondelbrug -
Eerste Constantijn Huygensstraat - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui -
Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade -
Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel
van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.; gereden werd tussen 8.00 en 10.30 uur, alsmede tussen 18.00 en 20.00 uur)
 16-09-1998 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 15-09-1998.
 05-07-1999
 
Weer ingesteld
 
Europaplein(RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres in de Amsterdam RAI; op 6 t/m 9 juli alleen in de ochtend en vooravond)
 10-07-1999 Opgeheven Laatste inzetdag was op 09-07-1999.
 10-09-1999
 
 
Weer ingesteld
 
 
route enigszins aangepast : Europaplein(RAI) - "bestaande route" - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat -
Stadhouderskade - Leidsebosje - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI in de ochtendspits en middagspits/vroege avond)
 15-09-1999 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 14-09-1999.
 03-07-2000
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaplein(RAI) - "bestaande route(via Hobbemastraat)" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege Microsoft-congres van Bill Gates in de Amsterdam RAI)
(inzettijden : 3 juli tussen 10.50 en 23.05 uur, 4, 5 en 6 juli: tussen 6.20 en 11.00, alsmede tussen 18.50 en 22.55 uur
  en op 7 juli in ochtendspits, ochtend en middagspits)
 08-07-2000 Opgeheven Laatste inzetdag was op 07-07-2000.
 29-07-2000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan -
Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Concertgebouwplein - De Lairessestraat - Cornelis Krusemanstraat -
Haarlemmermeercircuit - Amstelveenseweg - Koninginneweg - Willemsparkweg - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade -
Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht -
Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres van de Amerikaanse prediker Billy Graham in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd
  door en met museumtrammaterieel van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.)
   materieelinzet: Haagse PCC-stellen, grijze gelede's GVB, RET-dubbelgeledes 1602 en 1605, GVB-drieasser-stel en het
  WVB Wenen-C1-stel 110+1810). Inzettijden: 29 juli in de middagspits, 30 juli t/m 6 augustus in de ochtend/middag en in de middagspits
  met 6 dienstwagens). Op 31 juli t/m 6 augustus reden in de avond 1 tot 3 wagens van lijn 11 ook een rit op lijn 4)
 07-08-2000 Opgeheven Laatste inzetdag was op 06-08-2000.
 08-09-2000
 
 
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
 
 
via gewijzigde route: Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat - Westeinde -
Weteringschans - Weteringlaan (Weteringcircuit) - Ferdinand Bolstraat - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein -
Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade- Leidsebosje - Leidseplein - Marnixstraat - Rozengracht -
Westermarkt - Raadhuisstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug,
Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel
van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.)
 13-09-2000 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 12-09-2000.
 14-09-2001
 
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat -
Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat -
Hobbemastraat - Stadhouderskade- Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal -
Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, de dienst werd uitgevoerd door en met museumtrammaterieel
van de Stichting A.O.M. in opdracht van het G.V.B.)
 19-09-2001 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 18-09-2001.
 12-09-2002
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dit jaar stond de inzet van de speciale extra diensten onder auspicien van Streekvervoerder Connexxion en had het GVB
alleen de regie over haar eigen lijn 4. Connexxion huurde wel Stichting A.O.M. in voor het vervoer en reed de extra tramlijn
onder het letternummer A. Voor de volledigheid toch hierbij dit overzicht vermeld:

Route (ochtendspits- en middagspits) : Europaplein (RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - van Woustraat -
                                                                           Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein -
                                                                           van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat - Hobbemastraat - Stadhouderskade - Leidsebosje -
                                                                           Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal -
                                                                           Martelaarsgracht - Prins Hendrikkade (standplaats Centraal Station) - Damrak - Dam - Rokin -
                                                                           Muntplein - Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Utrechtsestraat - Frederiksplein - Westeinde -
                                                                           van Woustraat - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein (RAI).
                                                                           (ringlijn)
Route (ochtend en middag)                    : Europaplein (RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - van Woustraat -
                                                                           Westeinde - Frederiksplein - Utrechtsestraat - Rembrandtplein - Reguliersbreestraat - Muntplein -
                                                                           Rokin - Dam - Mozes & Aäronstraat - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht -
                                                                           Prins Hendrikkade (standplaats Centraal Station) - Damrak - Dam - Rokin - Muntplein -
                                                                           Reguliersbreestraat - Rembrandtplein - Utrechtsestraat - Frederiksplein - Westeinde - van Woustraat -
                                                                           Rijnstraat - Vrijheidslaan - Victorieplein - Rooseveltlaan - Europaplein (RAI). (ringlijn)
(speciale versterkingslijn vanwege International Broadcasting Convention (IBC)-congres in de Amsterdam RAI)
(De Stichting M.U.S.A. leverde GVB-museumbus 110 als "wachtwagen" en infobus 48 als commandobus voor de twee buslijnen die
Connexxion reed).

AOM museumtram GVB-869, Lijn 11, Europaplein, september 2002.
Foto: Arthur Akkermans.

AOM museumtram WVB Wien-110+1810, Lijn 11, Mozes & Aäronstraat, 14 september 2002.
Foto: René van Lier.

AOM museumtram KVG Kassel-310, Lijn 11, Weteringschans/Frederiksplein, 14 september 2002.
Foto: René van Lier.
 18-09-2002 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 17-09-2002.
 12-09-2003
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - Europaplein(RAI) - Rooseveltlaan - Victorieplein - Vrijheidslaan - Rijnstraat - Van Woustraat -
Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Roelof Hartplein - Van Baerlesstraat - Paulus Potterstraat -
Hobbemastraat - Stadhouderskade- Leidsebosje - Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Nieuwe Zijds Voorburgwal -
Martelaarsgracht - Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, dienst weer onder auspiciën van het GVB, dienst ook door GVB zelf)
 17-09-2003 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 16-09-2003.
 28-06-2004
 
Weer ingesteld
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres "TechEd" van Microsoft in de Amsterdam RAI)
 03-07-2004 Opgeheven Laatste inzetdag was op 02-07-2004.
 10-09-2004
 
 
Weer ingesteld
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
(Op 12 september reed de Museumstichting A.O.M. met museummaterieel als extra's in de avonduren)
 15-09-2004 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 14-09-2004.
 04-07-2005
 
 
Weer ingesteld
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres "TechEd" van Microsoft in de Amsterdam RAI, tussen Europaplein en Station RAI werd de rit
  leeg gereden om te keren!)
 09-07-2005 Opgeheven Laatste inzetdag was op 08-07-2005.
 09-09-2005
 
Weer ingesteld
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, tussen 8 en 12 uur, alsmede in de middagspits en vooravond)
 14-09-2005 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 13-09-2005.
 05-06-2006
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege WGC-congres van de International Gas Union in de Amsterdam RAI, tussen Europaplein en Station RAI
  werd de rit leeg gereden om te keren!)
(Lijn 11 reed op 5 en 9 juni in de ochtendspits en ochtend, alsmede in de middagspits en gehele avond, op 6 t/m 8 juni in de ochtendspits en
  ochtend, alsmede in de middagspits en de vroege avond).
 10-06-2006 Opgeheven Laatste inzetdag was op 09-06-2006.
 08-09-2006
 
Weer ingesteld
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI; de lijn reed tussen 8 en 12 uur én in de middagspits en vroege avond)
 13-09-2006 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 12-09-2006.
 07-09-2007
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI).
(Lijn 11 reed op 7 september in de ochtend- en middagspits, op 8 en 9 september in de late ochtend, late middag en vroege avond,
  op 10 september in de ochtendspits en ochtend, alsmede de middagspits en vroege avond én op 11 september in de ochtendspits).
 12-09-2007 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtendspits op 11-09-2007.
 17-09-2007
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege EASD-congres (European Association of the Study of Diabetes)  in de Amsterdam RAI).
(Lijn 11 reed op 17 t/m 20 september in de ochtendspits, middagspits en vroege avond én op 21 september in ochtendspits, ochtend
  en middag).
 22-09-2007 Opgeheven Laatste inzetdag was op 21-09-2007.
 12-09-2008
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
(Lijn 11 reed op 12 september in de ochtend en middagspits, op zaterdag/zondag 13 en 14 september in de gehele ochtend én late middag
  en vroege ochtend, op maandag 15 september in de ochtend én middagspits en vroege avond én op 16 september alleen in de ochtend).
 17-09-2008 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 16-09-2008.
 11-09-2009
 
Weer ingesteld
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI, reed in de gehele ochtend en in de middagspits)

GVB 2040, Lijn 11, Roelof Hartplein, 13 september 2009.
Foto: René van Lier.
 16-09-2009 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 15-09-2009.
 10-09-2010
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
(lijn 11 reed op 10 t//m 12 september de gehele ochtend en in de middagspits, op 13 september ook in de vroege avond en op
  14 september alleen in de ochtend).
 15-09-2010 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 14-09-2010.
 09-09-2011
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
(lijn 11 reed op 9 september in de ochtend en in de middagspits, op 10 september in de ochtend, middag en in de vroege avond,
  op 11 september in de ochtend en middag, op 12 september in de ochtend en in de middagspits en vroege avond
  én op 13 september in de ochtend).
 14-09-2011 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 13-09-2011.
 24-09-2011
 
 
Weer ingesteld
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege het ERS-congres (European Respiratority Society) in de Amsterdam RAI)
(lijn 11 reed op 24 en 25 september in de vroege ochtend en in de vroege avond, op 26 en 27 september ook in de middagspits).
 28-09-2011 Opgeheven Laatste inzetdag was op 27-09-2011 in de middagspits.
 07-09-2012
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
(lijn 11 reed op 7 en 10 september in de ochtendspits, ochtend, middagspits en vroege avond, op 8 september in de ochtend en middag,
  op 9 september in de ochtend, middag én in de vroege avond én op 11 september in de ochtendspits en ochtend).
 12-09-2012 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 11-09-2012.
 31-08-2013
 
Weer ingesteld
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege congres voor Cardiologen in de Amsterdam RAI, lijn 11 reed in de ochtend- en middagspits)
 04-09-2013 Opgeheven Laatste inzetdag was op 03-09-2013.
 13-09-2013
 
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege IBC-congres in de Amsterdam RAI)
(lijn 11 reed op 13 september in de ochtendspits en middagspits, op zaterdag/zondag 14 en 15 september in de vroege ochtend, ochtend én
  late middag en vroege avond, op 16 september in de ochtendspits, ochtend, middagspits en vroege avond én op 17 september in de
  ochtendspits en ochtend).
 18-09-2013 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 17-09-2013.
 28-09-2013
 
 
 
Weer ingesteld
 
 
 
Europaboulevard(Station RAI) - "bestaande route" - Stationsplein(Centraal Station - westzijde) vv.
(speciale versterkingslijn vanwege het ECCO-congres (European Cancer Congress) in de Amsterdam RAI)
(lijn 11 reed op zaterdag/zondag 28 en 29 september in de ochtend, middag én in de vroege avond, op 30 september in de ochtendspits,
  ochtend én in de middagspits en vroege avond én op 1 oktober in de ochtendspits en ochtend).
 02-10-2013
 
Opgeheven
 
Laatste inzetdag was op 01-10-2013.
(Vanaf 2014 werd lijn 11 niet meer ingezet en werden de RAI-extra's allen ingezet als lijn 4).
Zesde lijn 11 (buslijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 17-07-2016
 
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
 
Surinameplein - Cornslis Lelylaan - Delflandlaan - Schipluidenlaan - Willem Frogerplein (Busstation Lelylaan) - Pieter Calandlaan -
(richting Dijkgraafplein: Johan Huizingalaan - keren onder viaduct Cornelis Lelylaan - Johan Huizingalaan - Pieter Calandlaan) - 
(richting Surinameplein: Louis Bouwmeesterstraat - Hemsterhuisstraat - Comeniusstraat - Johan Huizingalaan) -
Pieter Calandlaan - Ecuplein - De Alpen - Ookmeerweg - Baldwinstraat(Osdorp De Aker) vv.
(tijdelijke pendelbuslijn vanwege inkorting lijn 1 door spoorvernieuwing Cornelis Lelylaan)

GVB 373, Lijn 11, Ecuplein, 24 juli 2016.
Foto: René van Lier.
 08-08-2016 Opgeheven Laatste inzetdag was in de ochtend op 07-08-2016.
Zevende lijn 11 (tramlijn) :
Datum Wijziging Beschrijving route(wijziging)
 22-07-2018
 
 
 
Ingesteld
 
 
 
Surinameplein (standplaats in het bollenveld) - Surinamestraat - Overtoomse Sluis - Overtoom - Stadhouderskade - Leidsebosje -
Leidseplein - Leidsestraat - Koningsplein - Singel - Spui - Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht -
Westelijke Toegangsbrug/Middentoegangsbrug, Prins Hendrikkade - Stationsplein (Centraal Station westzijde) vv.
(nieuwe versterkingslijn in de middag, middagspits en vroege avond, omlooptechnisch gekoppeld aan lijn 2). (conducteurlijn)

GVB 2094, Lijn 11, Overtoom, 27 augustus 2018.
Totaalreclame voor het nieuwe lijnennet van GVB na ingebruikname van de Noord-Zuid-metrolijn 52.

Foto: René van Lier.
 10-09-2018 Tijdelijk stilgelegd Vanwege drukte in de Leidsestraat door omleiding lijn 13 en 17 (wegens werken Rozengracht) lijn 11 tijdelijk uit de dienst gehaald.
 06-10-2018 weer ingesteld weer ingesteld tussen Surinameplein en Stationsplein via bovengenoemde route en tijden.
 02-08-2019
 
 
 
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
 
 
 
Surinameplein (standplaats in het bollenveld) - Hoofdweg - Postjesweg - Oude Kinkerbrug - Kinkerstraat - Bilderdijkstraat -
Eerste Constantijn Huygensstraat - Overtoom - "bestaande route"- Nieuwe Zijds Voorburgwal - "beetaande route" -
Stationsplein (Centraal Station westzijde)vv.
(vanwege problemen met een wissel in de Kinkerstraat reed lijn 11 de eerste 2 dagen vanaf Hoofdweg via Mercatorplein -
  Jan Evertsenstraat - Admiraal De Ruijterweg - Wiegbrug - De Clercqstraat - Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat -
  Nieuwe Zijds Voorburgwal vv. en bediende daarmee nog slechts 4 halten op de normale route).
 10-08-2019 Terugverlegd weer normale route tussen Surinameplein en Stationsplein.
 02-09-2019 Dienstuitvoering Lijn 11 reed op 2 & 3 september niet door spoorvernieuwing Koningsplein / Singel en daarmee te veel trams op omleidingroute Rozengracht.
 21-10-2019
 
 
Tijdelijk verlegd
 
 
vanaf Nieuwe Zijds Voorburgwel via Paleisstraat(retour via Mozes & Aäronstraat) - Dam - Damrak -
(Prins Hendrikkade - Kamperbrug / Middentoegangsbrug) naar Stationsplein (Centraal Station Oostzijde) vv.
      (spoorvernieuwing kruising Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade)
 31-10-2019
 
Terugverlegd
 
Nieuwe Zijds Voorburgwal - Martelaarsgracht - (Westelijke Toegangsbrug / Middentoegangsbrug - Prins Hendrikkade) -
Stationsplein (Centraal Station Westzijde) vv.
 23-03-2020
 
Tijdelijk stilgelegd
 
Vanwege wereldwijde problemen door het Corona-virus Covid-19 is de dienst beperkt tot de zomerdienst.
Lijn 11 werd voorlopig tot nader order stilgelegd.
 03-01-2021 Opgeheven De lijn werd nu definitief opgeheven. Laatste inzetdag was op 22-03-2020!!!!









                 






Traminfo.nl © 2003-2021 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links