GVB 576, Belbus, Station Bijlmer, 198x
Foto: Jan van der Stelt

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 83 (575-583)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 575-583

Serie: 575-583
Type: Dorpsbus
Aantal: 9 Stuks
Fabrikant: Volkswagen - Den Oudsten en zn., Woerden
Chassistype: LT 50 D
Motortype: Volkswagen DV (6-cilinder turbo-dieselmotor)
Bouwjaar: 1988
Lengte: 6900 mm
Breedte: 2100 mm
Hoogte: 2900 mm
Stahoogte interieur: 1920 mm
Instaphoogte: 360 mm
Hoogte volgende treden: 225 mm
Breedte portaal bedrijfsdeur: 950 mm
Vooroverbouw: 1110 mm
Achteroverbouw: 2140 mm
Wielbasis: 3650 mm
Motorvermogen: 75 kW
Versnellingsbak: Volkswagen handgeschakelde versnellingsbak
Ledig gewicht: 3546 - 3680 kg
Maximale gewicht: 5400 kg
Passagiersindeling: 18-7

Ter vervanging van de slechte Hainje-midibussen 585-591 werd in 1988 de serie 575-583 in aflevering genomen. De busjes waren gebouwd op een Volkswagen LT50-vrachtwagenchassis. In totaal werden er tussen 1985 en 1987 25 busjes gebouwd voor diverse streekvervoerders en daarna nog deze 9 voor het GVB, die geen aparte deur voor de chauffeur bezaten.

De 575 en 576 gingen naar Garage Zuid ter bate van het telefoonbusnet in het industriegebied Amstel-3 en voor lijn 60+.
De 577-580 gingen naar Garage Noord. Op 13-10-1988 werden de 578 en 580 om 16.30 uur uitgeruild op lijn 30 en de 579 om 17.00 uur, waarmee de ingebruikneming een feit werd. Uiteraard bleven de oude midi's deze nieuwe minibusjes nog bijstaan bij defecten.

De 581-583 liepen bij de bouw vertraging op, daar er problemen optraden, zodat de bouw werd gestaakt.

In november 1988 stond de 575 op de Autobustentoonstelling 1988 in het RAI-Complex te Amsterdam tentoongesteld.

In juli/augustus 1989 werden de 581-583 met bijna een jaar vertraging alsnog afgeleverd. Voor de aflevering werden de wagens bij een autobedrijf in Voorthuizen voorzien van een volautomatische versnellingsbak type Allison en gewijzigde deuren.
Bij aflevering waren ze tevens voorzien van een stempelautomaat en een digitale lijn- en richtingfilmkast.
De 581 en 582 gingen naar Garage Noord ter versterking van de 577-580, terwijl de 583 in West bleef voor de nieuwe bejaardentehuislijn 29 in Osdorp en Slotervaart.

In 1989 werd de 579 verbouwd tot snelloper en werd tot de komst van de 584 als tourbus gebruikt en maakte ook ritten naar het buitenland. Tijdens de levering van de 11 en 12G BN gelede trams verzorgde de 579 de dienst tussen de CW Tollensstraat en de BN fabriek in Brugge voor GVB personeel.

In oktober 1989 werden de 577-579 bij een bedrijf in Barneveld alsnog voorzien van een volautomatische versnellingsbak ipv. de handgeschakelde bak.
Begin november 1989 gevolgd door de 576, terwijl de 575 en 580 in december 1989 resp. januari 1990 volgden.

Begin maart 1990 werd de 577 voorzien van een aangepaste deurpartij bij de bestuurder en een digitale filmkast, waardoor de bus nu gelijk was aan de 581-583. Nadien werden ook de 575,576 en 578-580 aangepast.

De busjes leden een vrij rustig bestaan, waarbij ze veelal op de belbus Sloterdijk, de belbus Amstel-3, lijn 60+, lijn 46, lijn 29(tot diens ophef in 1990) en 30 waren te vinden. Voorts werden de busjes regelmatig als lesbusje gebruikt.

Tijdens Sail "90 in augustus 1990 was de 575 aan de Panamakade in gebruik als kantinebus.

Op 13-07-1998 had de 583/60-16 om 17.50 uur op de kruising meibergdreef/Tafelbergweg een aanrijding met een auto en belandde tegen een lantaarnpaal. Zowel de personenauto als het busje liepen zware schade op. Door de geplande afvoer werd het busje terzijde gesteld voor afvoer.

In 1998 werden de busjes afgelost door de nieuwe Berkhof-midibussen 010-015, waarna de LT-tjes werden ingeruild bij Berkhof voor doorverkoop/export.

    Datum    Indeling
Busnr. Aflevering In Dienst Op Lijn Kenteken Chassisnummer Motornummer Eerste Keuring Carrosserienummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Afvoerdatum Afvoer naar
575 12-09-1988 01-12-1988 belbus Zuidoost VB-62-RF WV2ZZZ29ZJH016218 DV 13014 02-08-1988     9133     18/7   3546 kg      -09-1998 12-10-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
576 12-09-1988 06-10-1988 belbus Zuidoost VB-63-RF WV2ZZZ29ZJH016080 DV 11792 02-08-1988     9134     18/7   3546 kg      -09-1998 15-09-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
577 16-09-1988 15-10-1988 30 VB-64-RF WV2ZZZ29ZJH016217 DV 12900 02-08-1988     9135     18/7   3680 kg      -09-1998 15-09-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
578 16-09-1988 13-10-1988 30 VB-61-RF WV2ZZZ29ZJH016492 DV 13022 02-08-1988     9136     18/7   3546 kg      -09-1998 12-10-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
579 16-09-1988 13-10-1988 30 VB-60-RF WV2ZZZ29ZJH016362 DV 13015 02-08-1988     9137     18/7   3660 kg      -09-1998 16-09-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
580 16-09-1988 13-10-1988 30 VB-58-RF WV2ZZZ29ZJH016361 DV 13011 02-08-1988     9138     18/7   3640 kg      -09-1998 13-10-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
581 24-07-1989 26-08-1989 30 VD-68-NK WV2ZZZ29ZJH017622 DV 13265 20-12-1988     9139     18/7   3680 kg      -09-1998 12-10-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
582 24-08-1989 18-09-1989 30 VD-32-NK WV2ZZZ29ZJH017481 DV 13271 20-12-1988     9140     18/7   3660 kg      -09-1998 12-10-1998 Berkhof, Valkenswaard tbv. export/doorverkoop
583 24-07-1989 18-08-1989 gvv VD-60-NK WV2ZZZ29ZJH017828 DV 13422 20-12-1988     9141     18/7   3680 kg 13-07-1998 14-09-1998 Schadeherstelbedrijf Castricum Trucks BV., Winkel









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links