GVB 1705, Lijn 61, Aalbersestraat, 22 mei 2018
Foto: René van Lier

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 153 (1701-1707)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 1701-1707

Serie:
1701-1707
Type: Standaardbus Lagevloer
Aantal: 7 Stuks
Fabrikant Carosserie : Mercedes-EVOBus
Fabrikant Motor : Mercedes-Benz
Chassistype : Mercedes-Benz O530 Citaro
Motortype :Mercedes-Benz OM 906 hLA
Maximum snelheid :
100 km/uur
Milieuclassificatie :
Euro 5 / EEV
Lengte :
11.950 mm
Breedte :
2.550 mm
Hoogte :
3.080 mm
Instaphoogte :
320(voor) tot 340 mm(achter) boven wegdek
Instapbreedte deuren :
1250 mm
Stahoogte Interieur voor/achter :
2.313 / 2.082 mm
Vloerhoogte boven wegdek :
370 mm
Wielbasis :
5850 mm
Vooroverbouw :
2.705 mm
Achteroverbouw :
3.400 mm
Draaicirkel :
21.214 mm
Ledig Gewicht :
10.830 kg
Maximaal Gewicht :
18.430 kg
Cilinderinhoud :
6374 cm³ (6 cilinders)
Vooras :
ZF, onafhankelijke wielophanging
Achteras :
Portaalas
Voorasdruk :
6.930 kg
Achterasdruk :
12.000 kg
Vering :

Remmen :
Elektronisch remsysteem met schijfremmen met geïntegreerde retarder
Koppel :
1.120 Nm bij 1.200 t/min
Motorvermogen :
210 kW (286 pk)
Tankinhoud :
280 liter (38 liter AdBlue)
Versnellingsbak :
ZF 5HP500
Passagiersindeling :
47-80

Voor de nieuwe concessie AML(Amstelland-Meerlanden) van Connexxion werden 60 Citaro standaardbussen aangeschaft, uitgevoerd in een rode huisstijlkleur voor de dienst op de buslijnen van het Schiphol Sternet. De bussen kwamen in december 2007 in dienst met de Connexxion-parknummers 3942-4001. De 3942-3950 werden in januari 2014 geruild met de concessie Almere van Connexxion tegen gelede bussen van Almere, die naar het Schiphol Sternet doorschoven. De 3942-3950 werden in groene Connexxion-kleuren gespoten, waarbij de middendakpartij rood bleef. In deze uitvoering kwamen deze bussen naar Almere en daar in dienst op het stadsnet van Almere. De bussen behielden het Sternet-interieur met rode stoelen en waren exterieel herkenbaar aan de rode middenconsole op het dak. Bij de concessiewisseling van de concessie Almere, per 10-12-2017 gingen de bussen van Connexxion in die concessie grotendeels buiten dienst en dit gold dus ook voor de reeks 3942-3950. De 3944 was een paar weken voor het einde van de inzet bij een frontale aanrijding op de busbaan zeer zwaar beschadigd en aansluitend afgevoerd. Het GVB besloot 7 bussen over te nemen, waarbij de keus viel op de onderstaande bussen. De 3946 werd uiteindelijk verkocht aan handelaar Womy tbv. export.

    Connexxion 3948, Lijn 187, Schiphol-Noord, Busstation P40, 10 december 2011.     Connexxion 3949, Lijn 6, Almere-Stad, Busplein/Busstation Almere CS, 19 februari 2014.
    Foto: René van Lier.     Foto: René van Lier.

In december 2017 kwamen de bussen na hun dienst in Almere naar GVB. Aansluitend werden de bussen klaargemaakt voor de inzet bij GVB. Twee exemplaren waren bedoeld om uitsluitend als instruktiebus te gaan dienst doen en de andere 5 waren bestemd voor de inzet in de lijndienst.
Op 4 januari 2018 ging de eerste wagen in ombouw, waarbij de wagen bij een bedrijf in Waddinxveen in de GVB-kleuren werden gespoten en aansluitend bij VDL in Heerenveen dan de GVB-apparatuur ingebouwd zouden krijgen. Het Sternet-interieur zou behouden blijven.
De ombouwwerkzaamheden en het spuiten liep echter in een zeer traag tempo, zodat bij de verwachte strat van inzet, met de tijdelijke indienststelling van pendelbuslijn 313 op 26 februari 2018 er slechts 4 beschikbaar waren voor de dienst.
Op 26 februari 2018 kwamen de 1704, 1706 en 1707 in dienst op lijn 313. De wagens waren echter op dat moment nog steeds niet voorzien van GVB-chipkaartapparatuur, EBS, GPS, mobilofoon en apparatuur voor de verkoop van vervoerbewijzen middels pinapparatuur, zodat de wagens dus in wezen gratis dienstdeden, op het systeem dus niet voorkamen en op de app op de computer alleen als "no-real-time information" voorkwamen en dus ook geen reëele passagetijden voor de passagiers konden aangeven. Verder werkten ook de lijn- en richtingaanduidingen niet, zodat met behulp van een A4-tje achter de voorruit het lijnnummer werd aangegeven. De buschauffeurs kregen tijdens de dienst een portofoon mee, zodat zijn in geval van noodzaak toch contact konden leggen met de Verkeersleding middels deze portofoon.
De 1701 kwam in dienst als lesbus, maar werd al binnen 1½ dag flink beschadigd tijdens een rangeermanoeuvre in Garage West, waarbij een Citea in botsing kwam met deze 1701. De schade werd hersteld en na een week kwam de 1701 weer beschikbaar voor de dienst.
Al snel werd besloten om de 1700-den alleen in te zetten op lijn 313 als er geen Citea-bussen meer voorhanden waren, zodat lijn 313 in het weekend veelal uitsluitend met Citea-bussen werd bediend en ook doordeweeks regelmatig maar 1 of 2 van de 3 diensten met een 1700 werd gereden.

Op 16 maart 2018 kwam in de ochtend plots de 1704 op lijn 313 in dienst, waarbij de bus nu bleek te zijn voorzien van het frontje van de 1705 en omdat de 1702, 1703 en 1705 nog niet waren aangepast, was deze dus in de Connexxion-uitvoering. Door het GVB werd deze inzet niet gewaardeerd, zodat de bus in de loop van de ochtend werd uitgeruild. Rond het middaguur kwam de 1705 in dienst op lijn 313, die hierbij nog geheel in Connexxion-uitvoering bleek. De bus was wel voorzien van GVB-parknummers, het witte frontje van de 1704 en aan de zijkant was een stuk beplating voorzien van wit folie met daarop het GVB-wapen. In deze uitvoering heeft de 1705 slechts een paar dagen dienst gedaan en ging daarna alsnog, samen met de 1702 en 1703 naar Waddinxveen en VDL voor aanpassing. De 1704 kwam niet meer in dienst met zijn Connexxion-frontje en stond tot eind april buiten dienst.

    GVB 1704, lijn 313, Burgemeester Röellstraat, 16 maart 2018.     GVB 1705, Lijn 313, Jan Evertsenstraat, 16 maart 2018.
    Foto: Remy den Hartog.     Foto: Mitchel van Lier.

De 1702, 1703 en 1705 werden in april alsnog blauw/wit gespoten, waarbij de 1701-1703 (dus de twee net gespoten wagens en de al langere tijd als lesbus gebruikte 1701) de laatste 2 weken van de exploitatie van lijn 313 nog in dienst kwamen op lijn 313. In tegenstelling tot de andere 4 wagens werd hierbij het dak geheel wit gespoten, waarbij ook de middenconsole op het dak nu wit was ipv. rood.

Medio april 2018 werd de apparatuur: GVB chipkaartlezers, pinapparatuur met pinscherm, activatieapparaat en pinapparaat, mobilofoon, EBS/GPS ed. van de buiten dienst gestelde 258 en 267 overgeplaatst in de 1701 en 1702.

Vanaf eind april 2018 kwamen de 1701-1707 etappengewijs allen in dienst. Op 23 april kwam de 1701 als eerste in dienst op lijn 231 en later volgden de anderen ook geleidelijk.
Hierbij werden uiteindelijk de 1700den voorzien van apparatuur, zoals GVB chipkaartlezers, pinapparatuur met pinscherm, activatieapparaat en pinapparaat, mobilofoon, EBS/GPS ed. aangebracht, zodat de wagens vanaf dat moment eindelijk geregistreerd op de dienst kwamen. De onderstaande lijst geeft de eerste geregistreerde inzet aan, maar veelal reden de bussen al eerder in de dienst, waarbij ze zonder enige apparatuur werden ingezet. In eerste instantie werkte de GPS nog niet, zodat de bussen nog niet op het systeem voorkwamen, maar medio mei kwamen de bussen uiteindelijk op het systeem voor. De 1706 verscheen reeds in de laatste week van lijn 313 ineens op het systeem. Sindsdien reden de bussen in principe op spitsdiensten, maar vanwege het grote defectenbestand bij de VDL Citea's in mei/juni 2018 en de populariteit bij de chauffeurs reden de bussen al snel ook in de basisdienst en zelfs in het weekend.

Alhoewel de bussen in principe bedoeld waren voor de spitsdiensten, bleken ze enorm populair bij het rijdend personeel, zodat de wagens medio 2018 in de reguliere dagdiensten volop waren aan te treffen.

In februari 2020 brak ook in Nederland het gevreesde Corona-virus COVID-19 door en besmette veel mensen, die daardoor ook in ziekenhuizen terecht kwamen, waarbij een deel helaas overleden. De Nederlandse regering(net als in de rest van de wereld) greep in en bracht het land in een zogenaamde intelligente lock-down, waardoor horeca, entertainment en vele andere zaken werden gesloten. Zoveel als mogelijk werd thuiswerken en thuisblijven het devies met als gevolg veel ziekmeldingen, ook bij personeel van de vervoerbedrijven, en veel minder passagiersaanbod, dat met maar liefst 90 % afnam. Dit had tot gevolg dat, in dit geval bij GVB, de diensten vanaf 23 maart werden teruggebracht naar een zomerdienst en per 30 maart zelfs verder werd teruggebracht tot een speciale Corona-dienstregeling, waarbij op alle tram- en buslijnen nog slechts een starre 15- of 30-minutendienst werd uitgevoerd. Sommige lijnen(bij de tram lijn 6 en 11) werden tot nader order geheel opgeheven. Hierdoor werd het aanbod aan trams veel minder en konden de tramlijnen 19 en 24 gaan rijden met de nu in ruime voorraad aanwezige Combino-trams, die van een afsluitbare bestuurderscabine zijn voorzien, zodat de kans op besmetting van het personeel met het levensbedreigende griepvirus vrijwel nihil werd. Dit had tot gevolg dat per 30 maart 2020 alle 12G-wagens buiten dienst werden gesteld. Een deel van de wagens stonden wisselend(er werd regelmatig gewisseld vanwege het uiteraard wel gecontinueerde onderhoudsprogramma/planning) opgeslagen in de remise Lekstraat en de andere wagens stonden in de remise Havenstraat. In de twee weken vooraf waren de trams voorzien van afzetlinten halverwege de A-bak, zodat passagiers niet dichtbij de bestuurders konden geraken om besmetting van het personeel daarmee zoveel mogelijk te voorkomen. Ook werd de kaartverkoop door de bestuurder tot nader order gestaakt. Passagiers werden zoveel mogelijk verwezen naar de beperkt aanwezige automaten op een aantal halten in de stad, maar in de praktijk betekende dit een gigantische toename van het zwartrijden(niet betalen voor de rit) door de passagiers. De dienst werd nu nog slechts uitgevoerd door Combino-trams, waarbij vanaf de namiddag op 14 maart de bestuurderscabines verplicht werden afgesloten en de kaartverkoop door de bestuurders werd gestaakt. Als enige uitzondering hierop geldt de dienstuitvoering op tramlijn 5. Omdat voor deze lijn met zijn kopeindpunt in Amstelveen alleen tweerichtingtrams kunnen rijden en er slechts 4 Combino-trams in tweerichtinguitvoering beschikbaar waren, moesten hier 2 tot 3 van de 6 dienstwagens worden bediend met 11G-wagens, die uiteraard met afzetlinten dienstdeden. Hier werd dan gebruik gemaakt van 6 vaste wagens, de 905, 906, 909, 911, 915 en 919. Echter later werd, vermoedelijk door defecten hierin toch weer wat geschoven en verschenen ook de 913 en 920 weer op de baan. Bij de conducteurcabine werd de ingang op vrijdagmiddag 14 maart rond 16 uur per direct afgesloten en passagiers mochten nu alleen nog in- én uitstappen door de drie uitstapdeuren. De conducteurwagenbak werd met linten afgezet, zodat passagiers niet meer bij de conducteur konden komen en alleen mondeling op afstand(de 1½-meter afstand houden-politiek werd het devies) informatie konden verstrekken en ook geen kaartverkoop meer deden. Ook bij de bus werd met linten de voorkant afgeschermd ter hoogte van de eerste wielas in het interieur, waarbij ook hier de kaartverkoop vanaf vrijdag 14 maart 2020 om 15 uur voorlopig werd gestopt en in- en uitstappen alleen nog geschiedde door de uitstapdeuren. Op diverse lijnen werden hierbij bij de bus bij voorkeur gelede bussen ingezet, omdat die een grotere capaciteit hadden. Er werd aansluitend besloten dat de conducteurdienst tot nader order op alle lijnen werd beëindigd. Uitzondering hierop waren de lijnen 1, 13, 17 en 26, die tussen 7 en 19 uur nog wel een conducteurbediening behielden en lijn 12 die dit alleen tussen 14(later 12 uur) en 18 uur behield en deze maatregel ging op 24 maart. In de week van 30 maart werden in hoog tempo alle Combino's voorzien van een plastic cocon rondom de conducteurcabine met daarin een soort kleine opengeknipte plastic klep, waardoor de passagier dan alsnog middels de pinbetaling een vervoersbewijs kan aanschaffen bij de conducteur, indien die er überhaupt is. Aansluitend werd een beleid opgesteld die er in voorziet dat er bij een standaardbus maximaal ongeveer 16 mensen in de bus vervoerd mogen worden, in een gelede bus maximaal 24 mensen en in een tramwagen maximaal 40 mensen. Alhoewel een paar lijnen, zoals lijn 1, 13, 17 en 26 nog wel op bepaalde tijden druk waren, werden deze aantallen op de andere tramlijnen vrijwel niet meer gehaald, zodat alleen op die lijnen de frequenties medio april 2020 iets werden opgeschroefd om geen problemen hierbij te verkrijgen. Bij de bus werden op een aantal lijnen, zoals lijn 41 en 66, de dienst met standaardbussen gelijk, dan wel op een wat later moment vervangen door gelede bussen, om iets meer capaciteit te bieden bij deze lage frequentie. Uiteindelijk werd ook hier vanaf 4 mei 2020 de dienst iets opgeschroefd om eventuele conflictsituaties te vermijden. Bij de metro werd eveneens een starre 15-minutendienst ingevoerd, waarbij lijn 51 werd stilgelegd, die echter vanaf 29 april 2020 toch weer terug in dienst kwam. Vanaf 11 mei 2020 werd weer terug-opgeschaald naar de zomerdienstregeling en vanaf 1 juni 2020 werd de normale dienstregeling weer hervat, waarbij passagiers voorlopig werden verplicht met een mondkapje gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Door het Corona-virus COVID-19 en de daardoor uitgedunde dienstregeling had GVB voorlopig minder bussen nodig voor de dienst. De reeks 1700 ging daardoor medio maart voorlopig in "Corona-taine" en werden niet meer ingezet. Op woensdag 8 april 2020 kwam de 1704 ineens weer in dienst als 36-2 en reed vervolgens ook op donderdag en vrijdag in de dienst. Op zaterdag 11 april 2020 reed hij als 61-2, waarna ook deze wagen weer buiten dienst kwam te staan. De 1702, 1704, 1705 en 1706 werden half april voorlopig opgeslagen op het tijdelijke stallingterrein, naast de nieuwe Connexxion-stalling (het GVB-terrein was onderdeel van deze stalling). Nadien werd af en toe voor onderhoud wat geschoven, maar over het algemeen stonden 9 tot 11 wagens van de reeks 1701-1707 en 1801-1808 in de tijdelijke stalling Amstelveen en de andere wagens stonden in Garage Zuid en af en toe in Garage West opgeslagen.

De inbouw van spatschermen in het GVB-busmaterieel betekende een verminderde beschikbaarheid van het aantal Citea-standaardbussen, waardoor tijdelijk een vijftal 12 meter Citaro's uit de reeks 1700 en 1800 werden gereactiveerd. Vanaf 28 september 2020 kwamen de wagens 1702, 1704, 1707, 1804 en 1806 tijdelijk weer in dienst en reden uitsluitend vanuit Garage West en vrijwel uitsluitend op de lijnen 36, 62 en 63. Nadat de inbouw van de spatschermen in de 1100- en 1400-reeks was voltooid konden de wagens in de tweede helft wederom buiten dienst worden gesteld.

Vanaf 17 november 2020 werd bij alle 15 wagens uit de reeks 1701-1707 en 1801-1808 de belangrijke apparatuur, zoals mobilofoon, Chipkaartapparatuur ed. verwijderd en aansluitend werden de wagens gereedgemaakt voor onttakeling en afvoer, waarna de wagens voorlopig werden opgeslagen in de inmiddels weer verlaten tijdelijke stalling in Amstelveen.

Op 01-02-2021 werden alle 15 de bussen uit de 1700- en 1800-reeks door chauffeurs van JoJo Tours uit Maasdijk opgehaald en daar tijdelijk opgeslagen. De bussen werden een aantal dagen later naar Italië overgebracht naar handelaar Basco s.r.l. in Olgiate Comasco, die de bussen in Italië wilde doorverkopen.

In 2021 werden uiteindelijk 9 van de 15 wagens doorverkocht in Italië en kwamen daar in het voorjaar van 2021 in dienst. De resterende 6 bussen stonden in oktober 2021 nog te koop. Vijf van de zes werden in januari 2022 eveneens binnen Italië doorverkocht. Alleen de 1803 is nog onbekend gebleven tot op heden.







   Afleverdatum    Afgiftedatum     Aflevering bij     Parknummer     Verkocht Ongeregistreerd
Busnr.       uit Fabriek  Kentekenbewijs       Connexxion   bij Connexxion      aan GVB In Dienst bij GVB         Op Lijn In Dienst bij GVB Op Dienst Kenteken Chassisnummer Motornummer Opdrachtnummer Zit/Staanplaatsen         Gewicht Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
1701     05-10-2007     02-11-2007            -12-2007             3942     23-02-2018               ---              ---       11-04-2018    313-01  BT-JG-01  WEB62809013700174  926939 00 687895  2 7 553 06086            47/80        10.830 kg     21-03-2020    63-01 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (januari 2022 naar firma Trotta Bus Services S.p.A. in Roma, Italië met parknummer 2176 en kenteken GH 155 WV)
1702     12-10-2007     02-11-2007            -12-2007             3943     23-02-2018               ---              ---       10-04-2018    313-03  BT-JG-02  WEB62809013700178  926933 00 689498  2 7 553 06087            47/80        10.830 kg     19-10-2020    62-08 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Autoservizi Cattaneo in Cremella met kenteken GE 168BV)
1703     06-11-2007     09-11-2007            -12-2007             3945     23-02-2018               ---              ---       17-04-2018    313-03  BT-JG-06  WEB62809013700180  926939 00 690239  2 7 553 06089            47/80        10.830 kg     20-03-2020    36-03 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Buscompany in Torino, Italië met parknummer 570 en kenteken GE 360XK)
1704     23-11-2007     26-11-2007            -12-2007             3947     23-02-2018       26-02-2018            313       25-04-2018      36-09  BT-JG-08  WEB62809013700182  926939 00 691892  2 7 553 06091            47/80        10.830 kg     21-10-2020    62-03 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (januari 2022 naar firma Trotta Bus Services S.p.A. in Roma, Italië met parknummer 2177 en kenteken GH 153 WV)
1705     24-10-2007     02-11-2007            -12-2007             3948     23-02-2018       16-03-2018            313       22-05-2018      61-04  BT-JG-09  WEB62809013700183  926939 00 691436  2 7 553 06092            47/80        10.830 kg     20-03-2020    15-11 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (januari 2022 naar firma Trotta Bus Services S.p.A. in Roma, Italië met parknummer 2178 en kenteken GH 157 WV)
1706     16-11-2007     19-11-2007            -12-2007             3949     23-02-2018       26-02-2018            313       29-05-2018      48-04  BT-JG-11  WEB62809013700184  926939 00 691914  2 7 553 06093            47/80        10.830 kg     20-03-2020    18-05 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Buscompany in Torino, Italië met parknummer 571 en kenteken GE 361XK)
1707     26-11-2007     27-11-2007            -12-2007             3950     23-02-2018       26-02-2018            313       02-05-2018      48-05  BT-JG-12  WEB62809013700185  926939 00 694085  2 7 553 06094            47/80        10.830 kg     13-10-2020    36-06 04-02-2021 Basco s.r.l., Olgiate Comasco, Italië (voorjaar 2021 naar firma Buscompany in Torino, Italië met parknummer 572 en kenteken GE 363XK)









                 






Traminfo.nl © 2003-2023 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links