GVB 327, Lijn 15, Amstelveenseweg, 2 december 2010
Foto: R.L. van Lier

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 140 (301-340)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 301-340

Serie: 301-340
Type: Gelede Bussen Lagevloer
Aantal: 40 Stuks
Fabrikant: Mercedes-Benz - EvoBus,Nijkerk
Chassistype: Mercedes Citaro O530 G
Motortype: Mercedes OM 457 HLA Euro V EEV
Milieuclassificatie: EURO 5
Lengte: 17940 mm
Breedte: 2550 mm
Hoogte: 3076 mm
Instaphoogte: 370 mm
Geknielde Instaphoogte: 320/340 mm
(deur 1 resp. deur 2/3)
Wielbasis: 5845/5990 mm(voor/achter)
Vooroverbouw: 2705 mm
Achteroverbouw: 3400 mm
Gewicht: 16080 kr
Vooras: Onafhankelijke wielophanging
Middenas: ZF-portaalas AVN 132
Achteras: ZF-portaalas AV 132/87
Vering: Electronisch geregelde hoogte
Remmen: Vollucht met ABS en ASR
Koppel: 1250 Nm
Motorvermogen: 260 kW(354 pk)
Versnellingsbak: Voith D 864.3 met geintegreerde retarder
Passagiersindeling: 44-105



Ter vervanging van de laatste 15 oude geledes uit 1992/93, de uitbreiding van de gelede inzet op lijn 19, alsmede de vervanging van 14 gehuurde geledes van EvoBus, werd een openbare aanbesteding gedaan voor de levering van een reeks van 39 gelede bussen met een optie voor nogmaals 39 exemplaren. Na het verbranden van de nog vrij jonge bus 459 uit de reeks 445-469 werd hierbij al gelijk gebruikt gemaakt om een 40-ste exemplaar te bestellen, zodat een nieuwe serie van 40 gelede Citaro bussen geleverd werden.
Deze bussen waren voorzien van digitale lijn- en richtingaanduidingen, GPS, EBS-2-systeem en het RIS-systeem voor de passagiersomroep en dientregelinggegevens. EBS stond voor Exploitatie Beheers Systeem én RIS stond voor Rit Informatie Systeem.
De nieuwe Mercedesbussen die GVB had aangeschaft, voldeden aan de strengste milieunorm, EEV.
Enhances Environmentally friendly Vehicle was de formele term in de Europese Unie voor een ‘schoon voertuig’. Door de nieuwste motortechnologie (Euro 5 motor + filters + filtervloeistof ‘ad blue’) produceerden de bussen een uiterst lage uitstoot en waren daardoor als milieuvriendelijk gekwalificeerd. Deze bussen, die aan de EEV-norm voldeden, waren milieuvriendelijker dan aardgasmotoren.
De bussen waren verder voorzien van een rolstoelplek met een door de bestuurder bedienbare rolstoelplank bij de eerste uitstapdeur. De bussen waren voorzien van een climate control systeem. De buschauffeur kon hiermee zorgen voor een constante temperatuur en ventilatie in de bus. Voor de inrichting van de bus had GVB gekozen voor een aantal kwaliteiten van de Combinotrams. De stoelen in de bus waren met stof bekleed. Door een hangconstructie was de vloer van de bus makkelijk te reinigen. Helemaal achterin de bus was een aantal stoelen aan weerszijden van de bus tegenover elkaar geplaatst. Uit onderzoeken bleek dat dit vanuit het oogpunt van sociale veiligheid voordelen had. Verder hingen in de bus op drie plekken displays waarop de haltes werden aangekondigd. Deze displays waren zo gehangen dat reizigers onafhankelijk van de richting waarin zij zaten de halteaankondiging konden zien. Tevens was de serie meteen voorzien van kaartlezers voor de OVChipkaart.

Op 04-12-2007 werd bij de Stopera bus 306 aan de Gemeenteraad en pers gepresenteerd, waarna de bussen vanaf 10-12-2007 instroomden in de dienst vanuit Garage Noord. Doordat de bussen met een schonere brandstof met als aanvulling "ad blue" rijden en de tankinstallaties in Garage West en Zuid nog niet gereed waren, werd pas na de kerst van 2007 de dienst vanuit Garage West en Zuid opgestart.

Bus 318 liep bij aflevering of daags erna in Garage West dakschade op, doordat een garagedeur zich ondanks de aanwezigheid van de bus toch naar beneden ging, en kwam na herstel hierdoor vertraagd in februari 2007 in dienst.

Bus 332 was rond 22-02-2008 enkele dagen op bezoek bij de RET te Rotterdam ter promotie van dit nieuwe Mercedes-produkt.

Op 08-04-2008 werd de 319 van lijn 22 op de Prins Hendrikkade bij het Prins Hendrikplantsoen door een achteruitrijdende vuilniswagen aangereden. Hierbij kraakte de vrachtwagen met zijn achterzijde de achterbak van de 319, waarbij de gehele dubbele uitstapdeur en een deel van de zijkant zware schade opliep. De bus werd hersteld bij EVOBus in Nijkerk.

Op 05-06-2008 had de 320/22-3 op de Prins Hendrikkade bij de Kamperbrug een forse aanrijding met touringcar 40 van Broek/Milton. De 40 liep hierbij rechtsvoor forse schade op en ook de 320 werd aan de aanhanger fors beschadigd, waartoe de bus eveneens voor herstel naar EVOBus ging. Op 20-10-2008 kwam de 320 terug in dienst op lijn 22.

Op 26-08-2009 moest de 330/21-12 om 14.05 uur op de kruising Burgemeester de Vlugtlaan/Slotermeerlaan in de bocht(bus 21 reed tijdelijk om via de Slotermeerlaan vanwege wegwerkzaamheden) stoppen voor een overstekende voetganger en werd daarbij aan de achterzijde aangereden door tramrijtuig 786/14-11, waarvan de trambestuurder de plotselinge stop van de bus over het hoofd had gezien. In de bus raakten 6 passagiers gewond door de klap. De 786 liep fikse kopschade op. De schade aan de 330 was zwaar, met name door het door de klap gekantelde motorgedeelte. De bus werd met een particuliere kraan naar Garage West gesleept en moest voor herstel terug naar EVOBus in Nijkerk. Na herstel keerde hij op 13-10-2009 terug in dienst op lijn 21.

Begin november 2008 moest de 322 tijdelijk naar EVOBus in Nijkerk voor schadeherstel aan de achterzijde.

Op 21-08-2011 botste om plm. 14.50 uur de 302/59(richting CS) tegen de voorzijde van de juist passerende 2111/9(richting CS), waarbij de 2111 met het eerste truckstel fors naar rechts uit de rails werd gedrukt. Bij de aanrijding raakten 3 reizigers gewond en liep de 2111 flinke schade op aan de linker zijkant ter hoogte van de cabine. Ook de bus, die dienst deed als metropendeldienst tijdens de renovatie van de Oostwest-tunnelbuis in de zomermaanden, liep flinke kopschade op. De 2111 werd voor herstel overgebracht naar de HWR en keerde op 26-09-2011 terug in dienst als 14-1. Bus 302 werd hersteld bij EVOBus en kwam op 20-09-2011 weer in dienst als 65-4.

In het najaar van 2012 werden de dienstwagenbordjes(klapjes) rechtsvoor achter het voorruit verwijderd, zodat een dienstvolgorde nu niet meer waar te nemen valt. De logica hierin, notabene bij de tram is dit tot op heden(januari 2015) gewoon gehadnhaaft en bij de Combino-trams zelfs digitaal aangebracht, is ons tot op heden onduidelijk gebleven.

Eind december 2016 en in januari 2017 werd de serie voorzien van een display-scherm waarop de kaartverkoop met pinbetaling kan worden aangegeven. Verder kregen de bussen een pinapparaat en een activatieapparaat, waarmee het "dummy" OV-chipkaartje na betaling kan worden geactiveerd tot volwaardige OV-chipkaart. Per 31-01-2017 werd het cash betalen in het nachtvervoer afgeschaft en op 26 maart 2017 werd het cash betalen in de GVB-bussen geheel afgeschaft. Sindsdien is betalen alleen nog mogelijk middels een bankpas of creditcard. Op 25 maart 2017 reed Citea-bus 1152 tussen 11 en 17 uur op lijn 15, voorzien van een speciale beplakking als rijdende collectebus, waarbij de Amsterdammer van het Jaar, de muntenman Toon Borst, die dag in die bus het geld voor een vervoerbewijs collecteerde en in een grote ton deed. De opbrengst uit die ton ging naar een goed doel.

In september 2017 werden alle bussen rechtsachter op het dak voorzien van het wagennummer, zodat de bussen ook vanuit de lucht geïdentificeerd kunnen worden.

Op 16 september 2018 raakte de 304/21 om 6 uur in de bocht Haarlemmerweg/Ringweg A10 in een slip en kwam daarbij in botsing met een grijze lichtmast. In de bus raakten 2 passagiers licht gewond. De bus liep aan de voorzijde flinke schade op. Na herstel kon de wagen terugkeren in de dienst.

De Vervoerregio Amsterdam verleende eind 2018 het GVB een ontheffing om de oudste gelede bussen, die al twaalf jaar oud waren (301-340) langer te laten doorrijden. Normaal gesproken moest de gemiddelde ouderdom van het wagenpark 8 jaar zijn en mocht een bus maximaal 12 jaar rijden. Door de latere komst van de nieuwe elektrische bussen, de benodigde bussen voor de pendelbuslijnen tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn en het toegenome vervoer werd de ontheffing verleend.

Begin 2019 werden de bussen 311-340 voorzien van een zogenaamde KAR-installatie. Tevens kregen de bussen een gereviseerde motor, zodat de wagens nog probleemloos klanger konden doorrijden. KAR staat voor Korteafstandsradio en beïnvloedt verkeerslichten met een radiosignaal. KAR kan worden beschouwd als een draadloze variant van VETAG/VECOM, systemen die verkeerslichten beïnvloeden met behulp van detectielussen in de weg. Een belangrijk voordeel ten opzichte van die systemen is juist het ontbreken van de vaak dure detectielussen, die duur zijn om te vervangen en te wijzigen. Dit maakt het relatief eenvoudig om ook in omleidingssituaties prioriteit te geven bij verkeerslichten. Inmiddels was er in Nederland voor KAR een landelijke communicatiestandaard vastgesteld en wordt het op veel plaatsen in Nederland uitgerold voor het openbaar vervoer en voor nood- en hulpdiensten. Zo zijn de lichten in Amstelveen niet aangepast voor VeTaf-bediening. Omdat metrosneltramlijn 51 per 3 maart 2019 voor bijna 2 jaar buiten dienst ging, moest daar een pendelbuslijn 55 voor worden ingesteld, alsmede een lijn 45 in het geval lijn 5 ook niet reed, en deze bussen moesten natuurlijk voor een betere doorstroming wel de verkeerslichten in Amstelveen kunnen bedienen, waardoor GVB besloot om deze 30 bussen dus te voorzien van het KAR-systeem. De bussen kwamen vanaf 3 maart 2019 standaard te rijden op lijn 45 en 55. In eerste instantie werd de lijn gereden vanuit garage West en Zuid, maar begin 2020 werd dit verschoven naar de Connexxion-stalling in Amstelveen, omdat de instroom van nieuwe elektrische bussen ruimte vergden bij het GVB en deze lijn 45 en 55 toch alleen met inhuurchauffeurs werd gereden. De wagens die niet benodigd waren voor lijn 45 en 55 werden gewoon in de normale reguliere lijndienst bij het GVB ingezet en vanwege onderhoud wisselde de inzet dan ook regelmatig. Echter in de regel(uitzonderingen daargelaten) werden alleen de 311-340 ingezet op de sneltramvervangende buslijnen 45 en 55 naar Amstelveen. De bussen waren herkeenbaar aan een sticker op de voorrruit rechts- of middenonder.

Op vrijdagochtend 17 mei 2019 werd de 328, die leeg op weg was naar de garage na zijn ochtendspitsdienstje als 55-19, op de Beneluxbaan in Amstelveen bij de Ouderkerkerlaan aangereden door een trekker met oplegger. De geleding en de aanhanger liepen daarbij zeer zware schade op. Na het verwijderen van losse delen en het vrijmaken van het rechter achterwiel werd de wagen om 13.30 uur door een particuliere berger naar garage West gesleept. Op 22 mei 2019 werd de wagen opgeslagen in garage Noord. De wagen, waarvan de gehele deurzijde voor een groot gedeelte, inclusief de geleding, als een sardinen-blikje is opengereten werd terzijde gesteld als onderdelenleverancier. In 2020 werd de bus als eerste van de serie afgevoerd naar de sloper.

In februari 2020 brak ook in Nederland het gevreesde Corona-virus COVID-19 door en besmette veel mensen, die daardoor ook in ziekenhuizen terecht kwamen, waarbij een deel helaas overleden. De Nederlandse regering(net als in de rest van de wereld) greep in en bracht het land in een zogenaamde intelligente lock-down, waardoor horeca, entertainment en vele andere zaken werden gesloten. Zoveel als mogelijk werd thuiswerken en thuisblijven het devies met als gevolg veel ziekmeldingen, ook bij personeel van de vervoerbedrijven, en veel minder passagiersaanbod, dat met maar liefst 90 % afnam. Dit had tot gevolg dat, in dit geval bij GVB, de diensten vanaf 23 maart werden teruggebracht naar een zomerdienst en per 30 maart zelfs verder werd teruggebracht tot een speciale Corona-dienstregeling, waarbij op alle tram- en buslijnen nog slechts een starre 15- of 30-minutendienst werd uitgevoerd. Sommige lijnen(bij de tram lijn 6 en 11) werden tot nader order geheel opgeheven. Hierdoor werd het aanbod aan trams veel minder en konden de tramlijnen 19 en 24 gaan rijden met de nu in ruime voorraad aanwezige Combino-trams, die van een afsluitbare bestuurderscabine zijn voorzien, zodat de kans op besmetting van het personeel met het levensbedreigende griepvirus vrijwel nihil werd. Dit had tot gevolg dat per 30 maart 2020 alle 12G-wagens buiten dienst werden gesteld. Een deel van de wagens stonden wisselend(er werd regelmatig gewisseld vanwege het uiteraard wel gecontinueerde onderhoudsprogramma/planning) opgeslagen in de remise Lekstraat en de andere wagens stonden in de remise Havenstraat. In de twee weken vooraf waren de trams voorzien van afzetlinten halverwege de A-bak, zodat passagiers niet dichtbij de bestuurders konden geraken om besmetting van het personeel daarmee zoveel mogelijk te voorkomen. Ook werd de kaartverkoop door de bestuurder tot nader order gestaakt. Passagiers werden zoveel mogelijk verwezen naar de neperkt aanweizge automaten op een aantal halten in de stad, maar in de praktijk betekende dit een gigantische toename van het zwartrijden(niet betalen voor de rit) door de passagiers. De dienst werd nu nog slechts uitgevoerd door Combino-trams, waarbij vanaf de namiddag op 14 maart de bestuurderscabines verplicht werden afgesloten en de kaartverkoop door de bestuurders werd gestaakt. Als enige uitzondering hierop geldt de dienstuitvoering op tramlijn 5. Omdat voor deze lijn met zijn kopeindpunt in Amstelveen alleen tweerichtingtrams kunnen rijden en er slechts 4 Combino-trams in tweerichtinguitvoering beschikbaar waren, moesten hier 2 tot 3 van de 6 dienstwagens worden bediend met 11G-wagens, die uiteraard met afzetlinten dienstdeden. Hier werd dan gebruik gemaakt van 6 vaste wagens, de 905, 906, 909, 911, 915 en 919. Echter later werd, vermoedelijk door defecten hierin toch weer wat geschoven en verschenen ook de 913 en 920 weer op de baan. Bij de conducteurscabine werd de ingang op vrijdagmiddag 14 maart rond 16 uur per direct afgesloten en passagiers mochten nu alleen nog in- én uitstappen door de drie uitstapdeuren. De conducteurswagenbak werd met linten afgezet, zodat passagiers niet meer bij de conducteur konden komen en alleen mondeling op afstand(de 1½-meter afstand houden-politiek werd het devies) informatie konden verstrekken en ook geen kaartverkoop meer deden. Ook bij de bus werd met linten de voorkant afgeschermd ter hoogte van de eerste wielas in het interieur, waarbij ook hier de kaartverkoop vanaf vrijdag 14 maart 2020 om 15 uur voorlopig werd gestopt en in- en uitstappen alleen nog geschiedde door de uitstapdeuren. Op diverse lijnen werden hierbij bij de bus bij voorkeur gelede bussen ingezet, omdat die een grotere capaciteit hadden. Er werd aansluitend besloten dat de conducteursdienst tot nader order op alle lijnen werd beëindigd. Uitzondering hierop waren de lijnen 1, 13, 17 en 26, die tussen 7 en 19 uur nog wel een conducteursbediening behielden en lijn 12 die dit alleen tussen 14(later 12 uur) en 18 uur behield en deze maatregel ging op 24 maart. In de week van 30 maart werden in hoog tempo alle Combino's voorzien van een plastic cocon rondom de conducteurscabine met daarin een soort kleine opengeknipte plastic klep, waardoor de passagier dan alsnog middels de pinbetaling een vervoersbewijs kan aanschaffen bij de conducteur, indien die er überhaupt is. Aansluitend werd een beleid opgesteld die er in voorziet dat er bij een standaardbus maximaal ongeveer 16 mensen in de bus vervoerd mogen worden, in een gelede bus maximaal 24 mensen en in een tramwagen maximaal 40 mensen. Alhoewel een paar lijnen, zoals lijn 1, 13, 17 en 26 nog wel op bepaalde tijden druk waren, werden deze aantallen op de andere tramlijnen vrijwel niet meer gehaald, zodat alleen op die lijnen de frequenties medio april 2020 iets werden opgeschroefd om geen problemen hierbij te verkrijgen. Bij de bus werden op een aantal lijnen, zoals lijn 41 en 66, de dienst met standaardbussen gelijk, dan wel op een wat later moment vervangen door gelede bussen, om iets meer capaciteit te bieden bij deze lage frequentie. Uiteindelijk werd ook hier vanaf 4 mei 2020 de dienst iets opgeschroefd om eventuele conflictsituaties te vermijden. Bij de metro werd eveneens een starre 15-minutendienst ingevoerd, waarbij lijn 51 werd stilgelegd, die echter vanaf 29 april 2020 toch weer terug in dienst kwam. Vanaf 11 mei 2020 werd weer terugopgeschaald naar de zomerdienstregeling en vanaf 1 juni 2020 werd de normale dienstregeling weer hervat, waarbij passagiers voorlopig werden verplicht met een mondkapje gebruik te maken van het openbaar vervoer.
In oktober 2020 werden de bussen voorzien van een glazen spatscherm, die aan de binnenkant van de cabinedeur werd bevestigd, waarin een kleine opening werd gecreeérd voor het gebruik van het pinapparaat door de passagier bij de aanschaf van een vervoersbewijs en een gleuf voor de afgifte van het vervoersbewijs door de chauffeur aan de passagier. Nadat de inbouw voltooid was het complete buswagenpark werd vanaf 1 november 2020 de voordeur weer toegankelijk voor passagiers en kaartverkoop bij de chauffeur weer mogelijk. Hierbij verdween het afzetlint en werd vervangen door 2 kettingen, die de voorste bank en stoel achter de chaufffeurscabine afschermt en waarmee het zitten op deze 3 zitplaatsen onmogelijk maakte.

Het einde van de dienst op sneltrampendelbuslijn 55 naar Amstelveen en de instroom van nieuwe elektrische bussen betekende dat een deel van de gelede Citaro-bussen medio 2021 buiten dienst konden worden gesteld. Mede door de opknapbeurt van de reeks 301-340 met gereviseerde motoren, ten behoeve van lijn 55, werd besloten om juist die oudere serie te laten doorrijden en wagens uit de jongere series 341-350(serieblad 142) en deze serie 351-379(serieblad 144) te laten uitfaseren. Meerdere wagens uit deze reeks hebben ook kortstondig buiten dienst gestaan, maar kwamen later toch weer terug in dienst.

Op 21-04-2021 botste de Combino-tram 2035, rijdend als 7-8, op het Bos en Lommerplein achterop de 302/21-6. De schade aan de 2035 was slechts van lichte aard, zodat deze wagen zelfs na afhandeling gewoon zijn dienst kon vervolgen. De schade aan de achterkant van bus 302 was echter groter en de wagen werd met fikse schade aan de achterzijde buiten dienst gesteld en uiteindelijk niet meer hersteld. De wagen werd twee maanden later naar een exporthandelaar afgevoerd.

Op 26-09-2021 liep de 316 als 41-03 bij een aanrijding op de Karspeldreef flinke schade op aan de achterzijde. De bus werd niet meer hersteld en uiteindelijk afgevoerd.

Op 22-10-2021 raakte om 14 uur bij vertrek van de standplaats Olof Palmeplein de geledeing van de 324/35-3 in brand. Hierbij liep de bus rond de geleding en de achterbak flinke schade op, waarop werd besloten om de wagen terzijde te stellen voor afvoer. Na afvoer werd de wagen gesloopt, vermoedelijk bij sloperij Katwijk Recycling in Noordwijk.

Op 12-11-2021 werden 8 wagens, waaronder 1 wagens uit deze serie, de 308, geëxporteerd naar handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland tbv. doorverkoop). De bus stond vermoedelijk al enige tijd opgeslagen op het gehuurde terrein van de firma Nimasol in Noordwijk en werd na overname meteen naar de Duitse handelaar doorgeschoven. Vooralsnog is verder verblijf van deze wagen onbekend.

In 2021 werden de bussen 302, 308 en 331 afgevoerd naar handelaar Nimasol. De 308 ging meteen richting een Duitse handelaar en de 302 werd aansluitend afgevoerd naar een sloper, vermoedelijk de firma Katwijk Recycling in Noordwijk. De 331 werd verkocht aan een partyvervoerder, die met de bus pendelritten naar festivals en partyritten onderhoud.

Op 10-02-2022 werd de 316 uit deze serie afgevoerd naar handelaar Nimasol. Deze bus werd verkocht in Nederland aan GEBO Tours in Nieuw-Leusen. Deze bus kwam in april 2022 in dienst op de pendelbusdienst vanaf het grote parkeerterrein bij Almere Nobelhorst naar de ingang van het evenement Floriade 2022, dat dit jaar in Almere werd gehouden.
Ook een tweede pendellijn vanaf de andere ingang naar de Floriade naar het Centraal Station in Almere-Stad, werd met de Floriade-pendelbussen bediend. In eerste instantie kwam de wagen nog in GVB-uitvoering, zonder emblemen en GVB-parknummers, in dienst en werden niet lang na de opening op 14 april 2022 alsnog voorzien van een totaalbeplakking voor de Floriade.
Bus 316, die bij GEBO Tours in dienst kwam, werd al eerder voorzien van de nieuwe parknummers en ontdaan van de GVB-nummers en reed voortijds ook nog een dag op lijn 247 van Harderwijk naar Walibi Flevo in Biddinghuizen, een lijn die door GEBO-dochter Smit Reizen in Harderwijk werd bediend.

  
GEBO Tours 725 (ex-GVB-316), Floriade-pendelbus, Almere, Anne Vondelingstraat, 7 juli 2022.
    Foto: René van Lier.



De 340 kreeg in 2022 een grote opknapbeurt en zal in principe langer blijven rijden als vervanger van de verongelukte Citea-gelede 1401.
Medio 2022 werden diverse bussen van de reeks 301-379 opgeslagen op een terrein in Noordwijk, die door handelaar Nimasol hiervoor werd gehuurd. De bussen bleven formeel eigendom van GVB Activa BV. en werden uiteindelijk pas overgeschreven toen de bussen door Nimasol verkocht werden.
Vanaf najaar 2022 werden de bussen via handelaar Nimasol verkocht en bleven tot die tijd eigendom van GVB Activa BV. en werden aansluitend meteen doorverkocht en overgeschreven naar de nieuwe eigenaar.
Uiteindelijk werden in 2022 de volgende bussen buiten dienst gesteld,tw.:
Eind juni 2022 gingen de 304, 306 en 329 buiten dienst, in juli/augustus 2022 gingen de 310, 313, 314, 317-319, 321, 325, 327, 332, 338(op 04-08-2022 reed de bus als vervanger uit op lijn 40, maar kon gelijk defect retour naar de garage en heeft daardoor op 15 juli zijn laatste dienst gereden) en 339, in september 2022 ging de 311 buiten dienst, in oktober 2022 gevolgd door de 307, 315 en 336. De 305 ging op 23-11-2022 buiten dienst vanwege een verrotte vloer. Uiteindelijk werd de bus in de zomer van 2023 alsnog hersteld en kwam weer terug in dienst.
In december 2022 waren de wagens 301, 309, 320, 322, 323, 326, 330, 333-335, 337 en 340 nog inzetbaar. Medio 2023 kwamen de 305, die maanden lang met verrotte vloer buiten dienst stond, de 310 en 315 weer terug in dienst genomen. Medio 2023 gingen echter de bussen 312(al sinds eind 202 als plukbus gebruikt), 334 en 335 weer buiten dienst. De 333 en 337 liepen in dat jaar schade op, maar werden toch weer hersteld.
Uiteindelijk werden in 2022 de bussen 303, 304, 306, 314, 316, 317, 319, 321, 324, 327, 329, 331 en 338 afgevoerd uit het GVB-wagenpark.
In 2023 werden de 307, 313, 318, 332, 336 en 339 afgevoerd uit het GVB-wagenpark en gingen naar Womy voor doorverkoop en stonden daar in juli 2023 nog te koop.
De 304, 306, 311, 325 en 331 werden in 2022 en 2023 doorverkocht naar partyvervoerders, die de wagens gebruiken voor treinvervangend vervoer, verhuurd vervoer en festivalvervoer. De 324 werd aansluitend afgevoerd naar een sloperij.
De 321, 329 en 338 gingen naar South West Tours in Dalfsen. Alle bussen zijn verkocht via handelaar Nimasol in Oss (met een opstellocatie in Noordwijk). Deze bussen kregen administratief een parknummer in de reeks 72-81, maar extern zijn deze nummers niet aangebracht en staan nog steeds de oude GVB-parknummers op de wagen. De 321 en 338 hebben eennog onbekend parknummer en staan in de lijst voorlopig met hun GVB-parknummer genoteerd.
De 316 werd verkocht aan GEBO Tours, die de wagen in het hoogseizoen van 2022 inzette op de pendelbusdienst voor de Floriade in Almere-Stad. Daarna bleef de wagen bij GEBO Tours en werd nu verder gebruikt voor bijzondere exploitatie ritten.
De 303, 314, 317, 319 en 327 werden op 05-01-2023 naar Duitsland geëxporteerd. De 314 bleek een motorprobleem te hebben en werd uiteindelijk niet overgenomen, maar stond wel al te boek als geëxporteerd. In oktober 2023 werd de wagen aangetroffen bij Autorijschool van der Laan in Aalsmeer, waar de wagen op dat moment nog wachtte op zijn kentekenregistratie. De 327 werd uiteindelijk door de nieuwe eigenaar in Duitsland, die ook de andere 3 wagens kocht, zonder inzet doorverkocht en die eigenaar staat in de tabel vernoemd als nieuwe eigenaar. De andere 3 wagens kwamen wel in dienst in de blauw/witte GVB-kleurstelling, maar zonder opdrukken.









  Vrijgave   Afgiftedatum     Indeling
Busnr.    Fabriek Kentekenbewijs In Dienst Op Dienst Kenteken Chassisnummer Motornummer Opdrachtnummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
301 08-11-2007 16-11-2007 31-12-2007   33-04 BT-LJ-43 WEB62828310601231 457959 00 126972 2 7 553 07167 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
302 15-11-2007 16-11-2007 29-12-2007   34-04 BT-LJ-44 WEB62828310601232 457959 00 129266 2 7 553 07168 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     21-04-2021     21-06     23-06-2021 Firma Nimasol BV., Oss (aansluitend afgevoerd naar een sloperij, vml. Recyclingfirma Katwijk BV. in Noordwijk)
303 22-11-2007 26-11-2007 20-12-2007   37-13 BT-LJ-45 WEB62828310601233 457959 00 129273 2 7 553 07169 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     20-05-2022     35-08     19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar, 05-01-2023 geëxporteerd naar Lücke Reisen in Dülmen (Duitsland) met kenteken COE-NL 559)
304 03-12-2007 26-11-2007 24-12-2007   33-03 BT-LJ-47 WEB62828310601234 457959 00 129293 2 7 553 07170 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     28-06-2022     21-04     12-09-2022 Partyvervoerder Ray Line, Zaandam (parknummer 04 en naam "Guus")
305 01-12-2007 26-11-2007 29-12-2007   35-07 BT-LJ-48 WEB62828310601235 457959 00 129299 2 7 553 07171 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
306 27-11-2007 28-11-2007 18-12-2007   34-03 BT-LJ-51 WEB62828310601236 457959 00 129890 2 7 553 07172 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     28-06-2022     21-04     19-09-2022 HJG Busvervoer, Boxtel (parknummer 12)
307 27-11-2007 28-11-2007 12-12-2007   37-07 BT-LJ-53 WEB62828310601237 457959 00 129896 2 7 553 07173 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     04-10-2022     37-09     15-02-2023 Womy Equipment Supply BV., Moerdijk (handelaar)
308 28-11-2007 30-11-2007 10-12-2007   33-09 BT-LJ-55 WEB62828310601238 457959 00 129914 2 7 553 07174 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     19-08-2021     21-02     12-11-2021 Firma Nimasol BV., Oss (Geéxporteerd naar handelaar Omnibushandel Mario Röttgen in Untersteinach, Duitsland tbv. doorverkoop)
309 28-11-2007 30-11-2007 10-12-2007   33-04 BT-LL-56 WEB62828310601239 457959 00 129887 2 7 553 07175 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
310 29-11-2007 30-11-2007 12-12-2007   33-15 BT-LJ-56 WEB62828310601240 457959 00 129902 2 7 553 07176 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
311 29-11-2007 30-11-2007 10-12-2007   34-11 BT-LJ-57 WEB62828310601241 457959 00 129899 2 7 553 07177 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     02-09-2022     40-02     10-02-2023 Partyvervoerder Ray Line, Zaandam (parknummer 06 en naam "Suus")
312 30-11-2007 06-12-2007 15-12-2007   33-04 BT-LJ-58 WEB62828310601242 457959 00 129917 2 7 553 07178 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     14-11-2022     35-02
313 30-11-2007 06-12-2007 10-12-2007   33-08 BT-LJ-59 WEB62828310601243 457959 00 129908 2 7 553 07179 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     16-08-2022     40-02     15-02-2023 Womy Equipment Supply BV., Moerdijk (handelaar)
314 18-12-2007 19-12-2007 28-12-2007   33-16 BT-LJ-60 WEB62828310601244 457959 00 131961 2 7 553 07180 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     27-07-2022     65-08     19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar, ??-10-2023 naar Autorijschool van der Laan, Aalsmeer)
315 03-12-2007 06-12-2007 12-12-2007   33-02 BT-LJ-61 WEB62828310601245 457959 00 130399 2 7 553 07181 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg          
316 04-12-2007 06-12-2007 13-12-2007   37-07 BT-LJ-65 WEB62828310601246 457959 00 130395 2 7 553 07182 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     26-09-2021     41-03     10-02-2022 Firma Nimasol BV., Oss (22-03-2022 verkocht aan de frima GEBO Tours, Nieuw-Leusen met parknummer 725)
317 18-12-2007 20-12-2007 28-12-2007   33-08 BT-LJ-66 WEB62828310601247 457959 09 011976 2 7 553 07183 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     25-07-2022     40-02     19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar, 05-01-2023 geëxporteerd naar Lücke Reisen in Dülmen (Duitsland) met kenteken COE-NL 555)
318 18-12-2007 19-12-2007 07-02-2008   33-12 BT-LJ-68 WEB62828310601248 457959 00 131931 2 7 553 07184 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     01-08-2022     40-01     23-02-2023 Womy Equipment Supply BV., Moerdijk (handelaar)
319 14-12-2007 17-12-2007 24-12-2007   33-05 BT-LJ-71 WEB62828310601249 457959 00 129893 2 7 553 07185 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     03-08-2022     35-02     19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar, 05-01-2023 geëxporteerd naar Lücke Reisen in Dülmen (Duitsland) met kenteken COE-NL 558)
320 14-12-2007 17-12-2007 24-12-2007   35-07 BT-LJ-41 WEB62828310601250 457959 00 129905 2 7 553 07186 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
321 13-12-2007 17-12-2007 28-12-2007   22-10 BT-NH-60 WEB62828310601251 457959 00 129866 2 7 553 07187 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     30-07-2022  N85-12     19-09-2022 Firma Nimasol, Oss (12-10-2022 doorverkocht naar South West Tours in Dalfsen met parknr. 321)
322 03-12-2007 06-12-2007 19-12-2007   34-03 BT-NH-61 WEB62828310601252 457959 00 131014 2 7 553 07188 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
323 04-12-2007 06-12-2007 10-12-2007   33-14 BT-NH-63 WEB62828310601253 457959 00 131002 2 7 553 07189 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
324 03-12-2007 06-12-2007 10-12-2007   37-15 BT-NH-65 WEB62828310601254 457959 00 129878 2 7 553 07190 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     22-10-2021     35-03     15-03-2022 Firma Nimasol BV., Oss (aansluitend afgevoerd naar een sloperij, vml. Recyclingbedrijf Katwijk BV. in Noordwijk)
325 03-12-2007 06-12-2007 19-12-2007   33-01 BT-NH-66 WEB62828310601255 457959 00 129911 2 7 553 07191 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     02-08-2022     65-02     10-02-2023 Taxi TTA Volendam, Volendam
326 03-12-2007 06-12-2007 10-12-2007   34-03 BT-NH-67 WEB62828310601256 457959 00 130983 2 7 553 07192 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
327 03-12-2007 06-12-2007 10-12-2007   37-08 BT-NH-68 WEB62828310601257 457959 00 130995 2 7 553 07193 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     05-08-2022     41-02     19-09-2022 Firma Nimasol BV., Oss (handelaar, 05-01-2023 geëxporteerd naar Lücke Reisen in Dülmen (Duitsland), doorverkocht naar Fa. Bittner in Lingen met kenteken ???)
328 06-11-2007 10-12-2007 22-12-2007   37-04 BT-NH-69 WEB62828310601258 457959 00 130987 2 7 553 07194 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     17-05-2019     55-19     01-10-2020 sloperij Onne van der Stadt, Zaandam
329 04-12-2007 10-12-2007 31-12-2007   21-03 BT-NH-70 WEB62828310601259 457959 00 130959 2 7 553 07195 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     21-06-2022     41-05     19-09-2022 South West Tours, Dalfsen (parknummer 73)
330 06-12-2007 12-12-2007 24-12-2007   33-09 BT-NH-71 WEB62828310601260 457959 00 130999 2 7 553 07196 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
331 06-12-2007 10-12-2007 20-12-2007   34-10 BT-NH-72 WEB62828310601261 457959 00 130991 2 7 553 07197 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     19-08-2021     41-05     12-11-2021 Firma Nimasol BV., Oss (30-03-2022 verkocht aan Partyvervoerder Ray Line in Zaandam met parknummer 03 en naam "Toos")
332 06-12-2007 10-12-2007 19-12-2007   33-16 BT-NH-73 WEB62828310601262 457959 00 131011 2 7 553 07198 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     31-07-2022  N86-08     23-02-2023 Womy Equipment Supply BV., Moerdijk (handelaar)
333 06-12-2007 10-12-2007 19-12-2007   37-08 BT-NH-74 WEB62828310601263 457959 00 131910 2 7 553 07199 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
334 06-12-2007 12-12-2007 23-12-2007   34-02 BT-NH-78 WEB62828310601264 457959 00 131902 2 7 553 07200 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     15-12-2022     18-08
335 10-12-2007 12-12-2007 22-12-2007   35-01 BT-NH-80 WEB62828310601265 457959 00 131918 2 7 553 07201 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     08-02-2023     41-03
336 10-12-2007 12-12-2007 21-12-2007   37-13 BT-NH-82 WEB62828310601266 457959 00 131943 2 7 553 07202 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     04-10-2022     37-10     15-02-2023 Womy Equipment Supply BV., Moerdijk (handelaar)
337 10-12-2007 12-12-2007 24-12-2007   34-10 BT-NH-83 WEB62828310601267 457959 00 131955 2 7 553 07203 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst
338 13-12-2007 17-12-2007 28-12-2007   18-03 BT-NH-84 WEB62828310601268 457959 00 131949 2 7 553 07204 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     15-07-2022     35-05     19-09-2022 Firma Nimasol, Oss (12-10-2022 doorverkocht naar South West Tours in Dalfsen met parknummer 338)
339 20-12-2007 20-12-2007 24-12-2007   35-04 BT-NH-85 WEB62828310601269 457959 00 132101 2 7 553 07205 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg     15-08-2022     65-07     23-02-2023 Womy Equipment Supply BV., Moerdijk (handelaar)
340 18-12-2007 19-12-2007 29-12-2007 245-06 BT-NH-59 WEB62828310601270 457959 00 131925 2 7 553 07206 44/105 + 1 rolstoelplek 16080 kg Bus rijdt nog in dienst









                 






Traminfo.nl © 2003-2023 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links