GVB 023, Lijn 280, Holendrecht, 24 september 1991
Foto: verzameling Tim Castricum
Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 023-032
Serie: 023-032
Type: Shuttle-Bussen
Aantal: 10 Stuks
Fabrikant: Volvo - Berkhof,Valkenswaard
Chassistype: B10M-4X2-J75
Motortype: THD 102 KF
Motorsoort: 6-cilinder, direct ingespoten 9,6 liter diesel met turbo
Carrosserietype: Excellence 1000L
Lengte: 11990 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3200 mm
Instaphoogte:
Wielbasis: 6000 mm
Vooroverbouw: 2460 mm
Achteroverbouw: 3530 mm
Motorvermogen: 180 kW / 245 pk
Motorinhoud: 6 cilinder
Ledig gewicht: 11116 kg
Versnellingsbak: ZF 4HP500 volautomaat
Passagiersindeling: 43-26
Deze bussen waren voorzien van een touringcaropbouw volgens het model Excellence 1000L. Ze waren gelijk aan de NZH 283-286, die als 033-036 tijdelijk bij het GVB reden. In tegenstelling tot de 033-ers heeft deze serie nooit met zijn witte noodkentekens op de lijndienst gereden.
De bussen waren voorzien van luxe vliegtuigzetels, een garderobe achter de bestuurder en een koffiemachine voor de dienst op lijn 280. De hele achterzijde was dicht gemaakt en bezat hier dus ook geen raam. Deze serie had voorop een filmkast en een lijnfilmkast met onafhankelijk draaiende cijfers, zodat met drie cijfers het gewenste lijncijfer kon worden voorgedraaid. De lijn- en richtingfilms werden ouderwets bediend met slingertjes. Verder had de serie een VeCom-installatie i.p.v. VeTag.
Eind maart 1991 kwamen de bussen ook vast op lijn 280 te rijden ter vervanging van de CN-shuttlebussen 214 en 217, die langdurig door GVB waren ingezet.
In juni 1991 werden de koffiebars uit de 028 en 029 verwijderd, waarbij de plaatsindeling zich wijzigde in 44-25.
De grijze shuttlebussen 027-030 werden in 1993 wit gespoten met een blauwe onderkant.
In april 1995 wijzigde de zitplaatsindeling in de 028 en 029 wederom en werd nu 52-0. Dit werd gerealiseerd door het verwijderen van het garderobe-gedeelte. Door het verwijderen van de koffieautomaat en de garderobe konden meer zitplaatsen geplaatst worden zonder aanpassing van de rest van het interieur.
De overige grijze shuttlebussen 023-026 en 031-032 werden in 1999 ook wit gespoten met een blauwe onderkant. Hierbij kwamen de 023-026 al medio september gereed voor de dienst, gevolgd door de 031 eind september en de 032 medio oktober.
Op 26-01-1998 werd een nieuwe SWAB-lijn met lijnnummer 583 tussen Almere en Amsterdam ingesteld. Hiervoor werd de 027 van een speciale schakeling voor de verwarming voorzien vanwege het buiten stallen van de bus.
In 1999 werden tevens de interieuren aangepast, waarbij de zitplaatsindeling van de 023-024 zich wijzigde in 51/-. Ook bij deze bussen werd de garderobe verwijderd. Doordat de bussen uitsluitend op speciale sneldiensten of als touringcar gebruikt werden werd de staanplaatscapaciteit officieel afgeschaft.
Vanaf 1998 werden de bussen veelvuldig gebruikt door de GVB-dochter TTS(Tours & Travel Services), die de bussen echter veelvuldig met TTS-chauffeurs inzette op GVB-lijndiensten.
Op 13-02-2001 werden de bussen 023-026 en 028-029 officieel overgedragen aan de particulier afgesplitste TTS, die de bussen echter op huurbasis nadien nog regelmatig zou inzetten op GVB-sneldiensten. Tot 11-06-2001 bleven de bussen nog bij GVB in beheer en verdwenen toen uit het bestand en de lijndienst. De bussen kregen bij TTS administratief de parknummers 2023-2026 en 2028-2029.
Desalniettemin werden de bussen in 2003/4 ook weer regelmatig met TTS-chauffeur uitgeleend aan het GVB voor het rijden van diverse spitsdiensten op Shuttle- en Schipholsneldiensten.
De overige 4 bussen, de 027 en 030-032, bleven tot de afvoer in het GVB-bestand. De bussen werden geëxporteerd naar Estland en kwamen daar te rijden met de kentekens 373 APJ, 374 APJ, 371 APJ resp. 864 APN.
De TTS-024 werd doorverkocht aan Milot Reizen alwaar hij onder het nummer 62 werd herenigd met de 420-ers. Daarvandaan werd hij op 20-12-2005 weer doorverkocht aan het GVU te Utrecht voor groepsvervoerritten en kwam daar in GVU-blauw/witte kleuren in dienst onder het nummer 419.
Vanaf T&TS werden de wagens 023, 025, 026, 028 en 029 afgevoerd naar een handelaar voor export, vanwaar de wagens vertrokken naar het buitenland.
De 023, 025, 028 en 029 werden geëxporteerd naar A/S "Nordeka" in Riga, Litouwen met de kentekens FK-938, FK-928, FF-4946 resp. FF-4947 en de parknummers 133, 134, 126 resp. 127. Deze bussen werden in 2011/2012 buiten dienst gesteld.
De 026 werd geëxporteerd naar Pavlodar in Rusland met kenteken S 778 NFM.
De 027, 030-032 gingen in november 2001(de 031 in december 2001) naar Estland en kwamen allen terecht bij Mulgi Reisid in Vijandi onder de parknummers 513, 514, 510 resp. 515. Ze kregen de kentekens 373 APJ, 374 APJ, 371 APJ resp. 864 APN.
De ex-030 werd in juni 2009 afgevoerd, terwijl de voormalige 027 in februari 2010 werd afgevoerd. De ex-031 en ex-032 werden in juli 2010 afgevoerd.
In augustus 2012 werd de GVU-419(de ex-GVB 024) buiten dienst gesteld en per 12-09-2012 overgedragen aan de Stichting BRAM, die de bus in de nabije toekomst als museumbus weer wilde terugschilderen in de oude grijze Shuttlekleurstelling. Uiteindelijk bleek de bus dermate slecht te zijn, dat alsnog werd besloten de bus af te voeren naar een sloperij. Op 17-01-2020 werd de bus afgevoerd.
Witte | Gele | Indeling | Datum | Berkhof- | Wit/Blauw | |||||||||||
Busnr. | Aflevering | In Dienst | Op Lijn | Kenteken | Kenteken | Chassisnummer | Motornummer | Zit/Staanplaatsen | Gewicht | Eerste Keuring | Ordernummer | In Dienst | Laatste inzet | Op Dienst | Afvoerdatum | Afvoer naar |
023 | 10-11-1990 | 16-11-1990 | 247 | X-05-05 | VJ-13-VB | YV31M2F12LA025129 | 46421 | 43/26 | 11116 kg | 23-10-1990 | 1645 | -09-1999 | 22-05-2001 | 581-03 | 13-02-2001 | Tours & Travel Services,Amsterdam(18-02-2005 geëxporteerd naar A/S Nordeka in Riga, Letland met parknr. 133 en kenteken FK-938) |
024 | 14-11-1990 | 16-11-1990 | 221 | X-05-04 | VJ-48-VB | YV31M2F19LA025130 | 46418 | 43/26 | 11116 kg | 23-10-1990 | 1646 | -09-1999 | 17-05-2001 | 220-04 | 13-02-2001 | Tours & Travel Services,Amsterdam(20-12-2005 doorverkocht naar GVU,Utrecht als toerwagen 419) |
025 | 08-11-1990 | 19-11-1990 | 246 | X-05-03 | VJ-45-VB | YV31M2F10LA025131 | 46373 | 43/26 | 11116 kg | 08-11-1990 | 1647 | -09-1999 | 23-05-2001 | 581-01 | 13-02-2001 | Tours & Travel Services,Amsterdam(18-02-2005 geëxporteerd naar A/S Nordeka in Riga, Letland met parknr. 134 en kenteken FK-928) |
026 | 14-11-1990 | 22-11-1990 | 246 | X-05-02 | VJ-20-VB | YV31M2F12LA025132 | 46372 | 43/26 | 11116 kg | 08-11-1990 | 1648 | -09-1999 | 23-05-2001 | 581-02 | 13-02-2001 | Tours & Travel Services,Amsterdam(30-11-2005 geëxporteerd naar Pavlodar, Rusland met kenteken S 778 NFM) |
027 | 12-11-1990 | 16-11-1990 | 221 | X-05-01 | VJ-49-VB | YV31M2F14LA025133 | 46374 | 43/26 | 11116 kg | 08-11-1990 | 1650 | 16-10-1993 | 14-09-2001 | 282-01 | 26-10-2001 | Bus & Coach Trade,Geldrop(geëxporteerd naar Viljandi(Firma Mulgi Reisid),Estland met kenteken 373 APJ en parknr. 513) |
028 | 07-11-1990 | 09-11-1990 | gvv | X-05-00 | VJ-50-VB | YV31M2F16LA025134 | 46416 | 43/26 | 11116 kg | 08-11-1990 | 1652 | 02-01-1994 | 22-05-2001 | 581-02 | 13-02-2001 | Tours & Travel Services,Amsterdam(januari 2003 verkocht aan een handelaar,07-09-2004 geëxporteerd naar A/S Nordeka in Riga, Letland met parknr. 126 en kenteken FK-4946) |
029 | 15-11-1990 | 22-11-1990 | 245 | X-05-30 | VJ-39-XR | YV31M2F18LA025135 | 46414 | 43/26 | 11116 kg | 16-11-1990 | 1653 | 17-06-1993 | 18-05-2001 | 220-01 | 13-02-2001 | Tours & Travel Services,Amsterdam(januari 2003 verkocht aan een handelaar,07-09-2004 geëxporteerd naar A/S Nordeka in Riga, Letland met parknr. 127 en kenteken FK-4947) |
030 | 22-11-1990 | 27-11-1990 | 245 | X-05-31 | VJ-68-XR | YV31M2F1XLA025136 | 46370 | 43/26 | 11116 kg | 16-11-1990 | 1655 | 29-07-1993 | 06-09-2001 | 220-03 | 26-10-2001 | Bus & Coach Trade,Geldrop(geëxporteerd naar Viljandi(Firma Mulgi Reisid),Estland met kenteken 374 APJ en parknr. 514) |
031 | 23-11-1990 | 04-12-1990 | 246 | X-05-27 | VJ-66-XR | YV31M2F11LA025137 | 46411 | 43/26 | 11116 kg | 16-11-1990 | 1656 | -09-1999 | 14-09-2001 | 280-01 | 09-11-2001 | Bus & Coach Trade,Geldrop(geëxporteerd naar Viljandi(Firma Mulgi Reisid),Estland met kenteken 371 APJ en parknr. 510) |
032 | 26-11-1990 | 03-12-1990 | 246 | X-05-26 + X-05-43 | VJ-36-XR | YV31M2F13LA025138 | 46419 | 43/26 | 11116 kg | 16-11-1990 | 1658 | -10-1999 | 14-09-2001 | 222-01 | 09-11-2001 | Bus & Coach Trade,Geldrop(geëxporteerd naar Viljandi(Firma Mulgi Reisid),Estland met kenteken 864 APN en parknr. 515) |