GVB 808, Lijn 5, Zuidplein, 1981
Foto: verzameling Tim Castricum

Home > Tram > Electrische tram > Serie > Serie 25 (805-816)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 805-816

Serie:
805-816
Type: Geleed Elektrisch Motorrijtuig
GVB-Typenummer: 10G
Bouwjaar: 1980-1981
Fabrikant:
Linke-Hofmann-Busch(LHB), Salzgitter-Watenstedt, Duitsland
Elektrische uitrusting: SSW, Nürnberg, Duitsland
Aantal: 12 stuks
Uitvoering: éénrichtingtram
Truckstellen: 4 truckstellen
Wagenbakken:
3 stuks
Motoren:
4 x 53 kW in het voorste en achterste draaistel
Elektrische remmen:
op alle truckstellen telkens 2 stuks
Maximale snelheid:
55 km/uur
Breedte:
2320 mm
Totale Lengte:
25500 mm
Lengte A- en B-bak:
9670 mm
Lengte C-bak:
5730 mm
Hoogte:
3260 mm
Radstand:
1745 mm(motordraaistellen)
Radstand:
1800 mm(loopdraaistellen)
Wieldiameter:
668 mm
Breedte deuropening vrije doorgang:
1150 mm
Vloerhoogte:
885 mm
Hoogte:
3260 mm
Afstand Hart op Hart Draaistellen:
6000 mm (voor- cq. achterbak - torens)
Afstand Hart op Hart Draaistellen:
5730 mm (middenbak - torens)
Gewicht:
31.000 kg
Motorvermogen:
212 kW(4 x 53 kW)
Passagiersindeling:
64-91


In navolging van de reeks 780-804, de serie 9G, werd nog een nabestelling voor 12 extra wagens gedaan, die geheel gelijk waren aan de serie 9G. Voor de technische beschrijving verwijzen wij U dan ook naar serieblad 23(de reeks 780-804).

Deze wagens werden vrijwel meteen achter de reeks 9G doorgeleverd met slechts enkele maanden als tussenpozen. In tegenstelling tot de serie 9G hadden deze wagens, 805-816, hardplastic zittingen en rugleuningen in de stoelframes geplaatst gekregen ipv. de zachte exemplaren zoals bij de voorgaande tramseries. Hiermee wilde het bedrijf het stuksnijden van haar meubilair tegengaan, hetgeen duidelijk zijn vruchten afwierp.

In juli 1980 werd de eerste wagen, de 805 afgeleverd en in dienst gesteld. De 805 kwam in dienst vanuit de remise Lekstraat, terwijl de rest van de serie in de remise Havenstraat hun diensten aanvingen. In de loop der jaren zouden de wagens meermaals van remise verruilen.

Op 01-08-1980 botste de hagelnieuwe 806/1 op de kruising Cornelis Lelylaan/Einsteinweg tegen een vrachtwagen, waarbij de rechter voorzijde van de net twee dagen dienstdoende 806 flink werd ingedrukt. Herstel vond plaats in de CW van 06 t/m 15-08-1980, waarna hij op 16-08-1980 weer in dienst kwam op lijn 10.

Op 14-11-1980 botste de eveneens fonkelnieuwe 812/13 tegen een Van Gend & Loos-vrachtauto op de kruising De Clercqstraat/
Bilderdijkstraat. Hierbij werd de instapzijde voor, inclusief deurpartij, flink beschadigd.
Herstel vond plaats in de CW van 26-11 t/m 01-12-1980, waarna hij op 02-12-1980 in dienst kwam op lijn 24.

Op 05-12-1980 werd de 814 als "250-ste gelede wagen" afgeleverd aan het GVBA met voornoemde tekst in de filmkast.

Op 19-03-1981 botste op het Osdorpplein de 674/1(richting Osdorp) achterop de 815/1. Beiden liepen flinke schade op. De 815 moest voor herstel naar de CW van 04 t/m 22-05-1981, waarna hij op 22-05-1981 weer in dienst kwam op lijn 16.

Op 17-05-1981 vierde de railhobbyvereniging NVBS(de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen) haar 50-jarig bestaan met een tramoptocht door Amsterdam met oud en nieuw trammaterieel van diverse komaf. Het GVB stelde onder andere haar nieuwste aanwinst, de 816, beschikbaar. Als lijn 14 pendelde hij mee op het trajekt Hoofddorpplein - Slotervaart, waarna na afloop nog een optocht door de stad werd gemaakt.

Op 08-06-1982 ging de 815 de CW in voor een schilderbeurt. Hierbij werd de tram door de Rietveld-akademie tot kunsttram beschilderd. In eerste instantie werd gekozen voor de 816, maar daar de beplating niet "glad" genoeg was, viel de eer te beurt aan de 815. Nadat de wagen door de schilders, achter gesloten deuren, onder handen was genomen, werd de wagen, ingepakt in zwart folie, muv. de ruiten in de A-bak, op 07-07-1992 naar de Dam gereden, waar de officiële onthulling plaats vond door de wethouder van Verkeer en Vervoer. Op 08-07-1982 kwam de nieuwe kunstminnaar in dienst als vervanger op lijn 1. De wagen werd lichtgeel met daarop in verschillende grijze kleuren rechthoeken en roze driehoekjes, zodat "De Blokkentram" al gauw andere bijnamen zou krijgen. Voor foto's van deze en de navolgende andere bijzonder gekleurde voertuigen verwijzen wij U naar de fotopagina met thema- en reclametrams.


Blokkentram, GVB 815, Lijn 13, Rozengracht, 6 januari 1983.
Foto: René van Lier.

In de zomer van 1982 kregen de 805-807 en 809-816 een brandblusser geplaatst, links achter de bestuurder, in de cabine. De 808 kreeg hem alsnog in juni 1983.

Op 19-10-1982 had de 808/10 's-middags ,bij het uitrijden vanuit de remise onderweg naar zijn route, een aanrijding met een vrachtauto, waarbij de instapzijde van de A-bak zware plaatschade opliep. De 808 rukte dus weer in en moest voor herstel op
28-10-1982 naar de CW. Op 13-01-1983 verliet hij hersteld de CW en kwam als wachtwagen op 14-01-1983 weer in dienst.

Op 31-01-1984 ging de 814 de CW in om omgeschilderd te worden tot tweede thematram. De tram werd geel met en donkerblauwe bovenzijde, filmkast en schortplaatpartij. Op het geel werden zwarte poppetjes getekend zonder hoofd, waarbij de bestuurder en passagiers de poppetjes completeerden. De "Silhouetten-Tram", zoals de tram officieel betiteld werd, was ontworpen door
CW-rijtuigschilder Dirk Mes en kreeg als snel de bijnaam "zwartrijderstram".
Op 01-03-1984 kwam hij na zijn onthulling in dienst op lijn 10.


Silhouettentram, GVB 814, Lijn 16, J.W. Brouwersplein, 5 maart 1984.
Foto: René van Lier.

Op 26-03-1984 ging de 813 de CW in, waar hij door het reclamebedrijf Luhlf werd beschilderd tot "Artistram". De derde thematram werd in folie gehuld op 11-04-1984 onthuld door een paar als beesten verklede kinderen. Achter de 813 hing de open bakwagen H11, waarin een dixielandorkest menig deuntje liet horen. Op 12-04-1984 kwam de bont beschilderde 813 in dienst op lijn 9.


Artistram, GVB 813, Lijn 9, Middenweg, 5 maart 1984.
Foto: René van Lier.

Ter bate van de Firato werden met de 814 en 815 op 24 en 25-08-1984 filmopnamen gemaakt.

Begin oktober 1985 kreeg de 813 als proef een Bremshey-bestuurdersstoel.

Eind 1985/Begin 1986 werden bij vele wagens totaal-zijwandreclame aangebracht, waardoor de emblemen hierachter wegvielen. Hierdoor werd toen bij een aantal wagens extra emblemen aangebracht. Aan de deurzijde boven deur 1 en 4 in de dakrand en aan de blinde zijde naast de bestuurder en het achterbalkon. Behandeld werden de wagens 805-808 en 809(alleen blinde zijde).
De Havenstraters 810 en 812 kregen aan de blinde zijde op de reeds genoemde plekken een extra embleem. Aan de deurzijde echter werden die extra emblemen op een andere plek geplaatst, tw. tussen deur 2 en de eerste geleding én tussen de tweede geleding en deur 3, waarbij de emblemen door de deurdrukknoppen werden onderbroken. Hierna werd verdere aanbreng gestaakt. In de loop der jaren verloren de wagens ze weer(wagen 810 had ze nog tot januari 1994!).

Op 16-05-1986 botste in de ochtendspits op de kruising Bilderdijkstraat/Kinkerstraat de 746/12(richting Amstelstation) ten gevolge van een foutieve wisselstand, door een omleiding van lijn 10, frontaal in de 805/3(richting Zoutkeetsgracht). Beide wagens ontspoorden met de voorste truck. De kop van de 746 werd zwaar gehavend, terwijl de 805 aan de blinde zijde voor werd gegrepen door de 746 en daarbij zeer zware schade opliep. De voorzijde van de 805 werd geheel opzij gedrukt naar de instapzijde en kwam assymetrisch met de wagenbak te staan. De wagen werd gelijk naar de CW gebracht, waarbij hij nog extra schade opliep, toen hij bij het overbrengen van hal 1 door de scheve kop de voorzijde tegen het hek van het achterterrein reed en dit hek uit de scharnieren werd gelicht. Op 26-05-1986 werd de inmiddels losgekoppelde A-bak op het richtspoor geplaatst. Van de tram werd de gehele voorzijde verwijderd. Op 13-11-1986 verliet de 805 met een nieuwe kop en linksvoor dus embleemloos de CW en kwam op 14-11-1986 in dienst op lijn 6/10.

Op 27-05-1986 werd 's-morgens om 9.30 uur de 789 per trailer naar Den Haag gebracht. Bij de HTM werden in de nachten van 02 t/m 04-06-1986 geluidsproeven gehouden met de GVBA-wagens 789 en 809, de RET-wagens 738, 810 en 824, alsmede de HTM-trams 1127, 3001, 3053, 3059 en 3095. Gereden werd onder andere naar Scheveningen(het Zwarte Pad), Loosduinen(de nieuwe route van HTM-lijn3) en de route van HTM-lijn 6 naar Mariahoeve. De proeven vonden plaats in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, waarbij gereden werd in een vaste volgorde, hetgeen ook in de lijnfilms als zodanig was ingefilmd, tw.: de wagens 1 t/m 10: 3001, 3053, 3059, 3095, 1127(als Vetagwagen voor de "vreemdelingen), RET-824, RET-810, RET-738, GVBA-809 en GVBA-789. De metingen vonden plaats in de nacht van 02 op 03-06-1986 op de Gevers Deynootweg in Scheveningen(Zwarte Pad-Zwolsestraat), het Kleine Loo(Gerstkamp-Stuyvesantplein), in de boog Hofzichtlaan/Kleine Loo, waarna in de nacht van 03 op 04-06-1986 de metingen werden verricht in de boog Merwedestraat/Weteringkade, bij het De Sarvonin Lohmanplein(Gordetiaweg-Pioenweg) en de boog Laan van Meerdervoordt/Aaltje Noordewierstraat(Catharina van Renesstraat-Muurbloemweg). De nacht van 04 op 05-06-1986 werd weer gemeten op de Gevers Deynootweg(als de eerste nacht), alsmede op de Stadhouderslaan(President Kennedylaan-Frederik Hendriklaan) en wederom op het Kleine Loo(als de eerste nacht). Driemaal werd elk traject afgelegd met verschillende snelheden. De bewoners in de omgeving waren van tevoren ingelicht en kregen een presentje voor de overlast. Bij het testen werd aandacht besteed aan oa. de wielen en geluidsdempers. Op 08-06-1986 werd door de NVBS een unieke materieelshow georganiseerd in de remise Zichtenburg, de thuishaven van de gasten tijdens hun uitje. Op 10-06-1986 keerde de 789 terug naar de hoofdstad en kwam op 13-06-1986 weer in dienst.

Op 11-07-1986 werd de 813 in ombouw genomen tot touristentram en kwam op 15-07-1986 als zodanig in dienst. Op 17-07-1986 volgde ter bate van reserve (voor de 795 en 813) de ombouw van de 815. Touristentram 815 werd op 22 en 23-09-1986 terugverbouwd voor de normale dienst en kwam op 24-09-1986 weer in dienst op lijn 7. Later volgde ook de 813.

Met de winterdienst 1986/1987 werden de routes van lijn 6 en 10 gewijzigd, waarbij lijn 6 via Oosterpark en lijn 10 via Mauritskade vice versa naar het Javaplein gingen. Aangezien bij het Javaplein geen eindlus aanwezig was, werden de lijnen 6 en 10 hier omlooptechnisch aan elkaar gekoppeld, zodat de tramwagens hier nu continu van lijnnummer moesten wisselen. het gevolg was een rit van ruim 3 uur, alvorens de tram weer op het beginpunt van Hallstraat dan wel Stadionstraat terug was. Vanwege het veelvuldig wisselen van lijnnummer werden vanaf dat moment standaard de blokkendozen als standaardmaterieel(op enkele uitzonderingen na) ingedeeld op deze nieuwe combinatielijn. Deze situatie duurde voort tot de lijnwijzigingen in 1989.

In de nacht van 30 op 31-03-1987 botste om 0.30 uur op het Weesperplein de 808/6, bij het binnenlopen, tegen een auto, die vanaf het Rhijnspoorplein met zeer hoge snelheid richting Weesperstraat reed. De auto werd door de tram doormidden gesneden en meegesleept tot op de halte, richting Fredriksplein, waarbij het achterdeel van de auto tegen de kop van de tram bleef hangen. Het voordeel werd geplet tussen de eerste geleding van de 808 en een verkeerslichtpaal. Hierbij ontspoorde het tweede draaistel van de 808 naar rechts. Door de aanrijding werden de beide inzittenden van de auto, 2 bejaarde mensen die een zelfmoordpoging deden naar later bleek, gedood. Voorts raakte het achterdeel van de auto in brand, waardoor ook de kop van de 808 flinke brandschade opliep. Bij de ontsporing van het tweede draaistel was één van de wielen zodanig beschadigd, dat dit ter plekke moest worden vervangen door een nieuw wiel, waarna de 808 door een kraanwagen naar de remise Havenstraat kon worden getransporteerd. Bij controle in de remise bleek zowel de kop, A-bak als eerste geleding zware schade te hebben opgelopen, waarbij tevens in de geleding nog stukken schedel van de slachtoffers werden aangetroffen. Op 12-05-1987 werd hij door de H9 naar de CW gebracht voor herstel. Herstel duurde tot 09-11-1987, waarna hij de CW verliet en op 12-11-1987 weer in dienst kwam op lijn 6/10.

In het weekeinde 11/12-04-1987 werd de 813 weer ingericht tot touristentram. Een paar dagen later volgde de 815 als reservewagen, zij het alleen in provisorische uitvoering.

Op 18-05-1987 vond in het paleis op de Dam de opening plaats van de manifestatie "Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa" plaats. Voor het vervoer van het gezelschap, de koningin, ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders, was dit keer gekozen voor de tram, die de gasten van de Dam naar het Concertgebouw moest brengen. Reeds een maand ervoor werden 5 trams aan de dienst onttrokken om opnieuw geschilderd te worden en te worden voorzien van nieuwe vandaalbestendige Vorderegger-stoelen met zachte zittingen dmv. een soort verende staalconstructie. Deze wagens waren de blokkendozen 780 en 816, alsmede de thematrams 814 en 815 én de 812, welke tot cultuurtram zou worden beschilderd. Toen bleek dat de 812 niet tijdig gereed zou komen, werd als plaatsvervanger de 776 aangewezen. Pas in de laatste week werden de bankjes, een ontwerp van Jochen Vorderegger, student van professor J.M. Dirken aan de Technische Universiteit te Delft, geleverd en kon worden begonnen met de inbouw. Op 18-05-1987 werden op de Dam 4 trams opgesteld,tw. de 780, 815, 816 en 776. De 814 werd achter de hand gehouden, alsmede cultuurbus 275, die wel gereed kwam. 's-Middags kwamen de 815 en 816 als vervangers met hun nieuwe stoelen in dienst op lijn 5 en 25. De 814 kwam op 19-05-1987 in dienst op lijn 4.

Op 21-05-1987 ging de 812 wit en stoelloos naar de CW, waar hij in spoedtempo beschilderd werd tot thema-/reclametram. Op de witte tram werden hordes politieagenten geschilderd. Op 29-05-1987 verliet hij de CW en werd naar de Havenstraat overgebracht, ingepakt in zwart folie met een grote witte strik. Op 01-06-1987 reed hij naar het Concertgebouw, waar de nieuwe Hoofdcommissaris van de Politie de 812 onthulde. Hierbij maakte de korpsleiding een rondrit met lunch door Amsterdam met deze van Vorderegger-stoelen voorziene 812. Hierna ging de "Politiewervings-Tram" naar de CW ter bate van de afwerking. Op 04-06-1987 kwam de nieuwe Hermandad-wagen in dienst op lijn 7.


Politiewervingstram, GVB 812, Lijn 14, Rembrandtplein, 11 juni 1987.
Foto: René van Lier.

Begin juni 1987 werd de 815 compleet touristtram en kwam als zodanig op 10-06-1987 in dienst.

Medio 1987 kreeg de 806 als vierde blokkendoos, uit de reeksen 9G en 10G, geluidsarme wielen.

Op 23/24-09-1987 werd de 813 weer lijndienstwagen en kwam op 25-09-1987 in dienst als wachtwagen. De 815 volgde begin oktober en kwam op 06-10-1987 in dienst op lijn 3.

Op 05-08-1988 ging de politietram 812 buiten dienst. Daar de politie geen nieuw personeel meer mocht werven, moest ook de politiewervingstram uit het straatbeeld verdwijnen. Nadat in de Lekstraat eerst de wervende teksten waren verwijderd, kon dit in de ogen van de Hermandad ook geen genade vinden. De wagen werd daarom toen maar weer geel/bruin geschilderd en kreeg gelijk rode deuren en kwam op 19-09-1988 op lijn 12 in dienst.

Op 13-08-1988 botste om 14.45 uur op de Churchilllaan bij de Scheldestraat de 814/12(richting Sloterdijk) achterop de 771/25(richting CS). Door de schok vielen 4 gewonden, doordat zij tegen een stang terecht kwamen. De uiterlijke schade bleef beperkt tot lichte, door de opvang van bumper tegen bumper, maar de torens werden wel zwaar beschadigd. Van 01 t/m 08-02-1989 vond herstel van de 814 in de CW plaats, waarna hij op 09-02-1989 weer in dienst kwam op lijn 25.

Op 09-01-1989 ging de 811 naar de CW. Hier werd hij overheersend grijs met geel geschilderd als reclametram voor de bouwmarkt "Gamma". Op 20-02-1989 verliet hij de CW en werd om 13 uur op het wachtwagenspoor bij het CS onthuld, waarna hij 's-middags nog in dienst kwam op lijn 12.


Gamma, GVB 811, Lijn 3, Beukenweg, 25 februari 1989.
Foto: René van Lier.

Op 13-02-1989 botste wachtwagen 812 op de Cornelis Lelylaan achterop de 705/1(richting CS). Beiden werden hierbij flink beschadigd. Van 15 t/m 30-03-1989 was de 812 in de CW, waarna de wagen nog defect in de Lekstraat aan de kant ging. Op 22-05-1989 kwam hij eindelijk in dienst op lijn 7. De wagen was nu voorzien van een klepje in de kop met een rubber rand. Hierbij werd het nummer in zwarte cijfers op de voorruit geplaatst, zoals bij vele reclame- en thematrams gebruikelijk was. In de periode 09 t/m 21-09-1989 kwam men erachter dat het nummer tussen de rubberrand op de kop paste en werd dit alsnog aangepast.

In de derde week van oktober 1989 kreeg ook de 815 een klep met rubber rand op de kop.

In februari 1990 werd gestart met de ombouw van de deurbeveiliging. De infrarode ogen werden verwijderd en gele denkende matten werden in de tredebakken op de onderste trede's aangebracht. De storingsgevoeligheid werd hiermee danig verminderd. In tijde van koude(ijzel) en sneeuwval besloegen cq. zat er sneeuw voor de infrarode ogen waardoor de deuren niet sloten. Ook stickers, door de jeugd geplaatst, bleek een perfecte manier van sabotage te zijn. Met de nieuwe tredematten waren deze problemen opgelost.

Op 29-04-1990 kwam "Liefdestram" 805 met zijn annonces voor het eerst op straat. In de Havenstraat werd hij officieel in gebruik genomen. Op deze dag maakten de adverteerders tezamen met de pers een rondrit door de stad. De tram werd aan de zijkanten voorzien van een donkere ondergrond met daarop de diverse teksten. Voorts werd hij bestrooid met rode harten. Op 01-05-1990 kwam hij in dienst op lijn 17. Na een afscheidsrit werd hij op 03-06-1990 weer ontdaan van zijn liefdesverklaringen. Alleen de vlaggetjes met hartjes herinnerden nog enige tijd aan het tijdelijke uiterlijk.

Op 15-10-1990 werd om 19.05 uur aan het eindpunt Dijkgraafplein een aantal rookbommen in de 806/1 gegooid, waardoor er een begin van een brand ontstond. De brandweer greep snel in, waardoor de 806 met lichte schade kon inrukken naar de Havenstraat, waar het herstel plaatsvond.

Eind januari 1991 kregen de 805 en 808 bij een schilderbeurt rode deuren.

Het niet reviseren van draaistellen in de 80-er jaren als bezuinigingsmaatregel had tot gevolg dat na 1990 veelvuldig een aantal trams met draaistelproblemen één of meerdere maanden buiten dienst stonden.

In juli 1991 kreeg de 806 een rubber rand met klep op de kop aangebracht. In oktober 1991 volgde de 809, die hierbij tevens een schilderbeurt met rode deuren kreeg.

Op 27-03-1992 ging Gamma-tram 811 naar de CW en werd geel/bruin geschilderd met rode deuren en kwam op 16-04-1992 uit de CW en in dienst op lijn 7.

Op 18-08-1992 verscheen de 806 met rode deuren op straat. In de week van 03-04-1993 volgde de 807.

In juli 1993 werd de defect buiten dienst staande 809 als proef voor de in ombouw tot conducteurstram zijnde 799 in één van de deurportalen voorzien van klaphekjes in proefopstelling. Na enige tijd verloor hij ze weer.

Op 24-07-1993 botste om 14.20 uur op de kruising Insulindeweg/Celebesstraat de 809/14(richting Flevopark) onder het spoorviaduct uitkomend tegen de juist van de standplaats Muiderpoortstation, aan de Celebesstraat, vertrekkende 779/3. De aanrijding ontstond doordat de bestuurder van lijn 14 zijn portemonnee in de cabine op de grond liet vallen en deze tijdens het rijden opraapte. Hierdoor merkte hij te laat de vertrekkende 779 op en dook met een flinke vaart tegen de blinde zijde van de 779, ter hoogte van de eerste geleding. De 779 liep flinke schade op en ook de kop van de 809 werd flink beschadigd. In augustus 1993 werd de 809 voorlopig opgeslagen in de remise Havenstraat in afwachting van herstel.

Op 26-07-1993 werd de 815 de CW binnengenomen. Deze eerste thematram verloor zijn Rietveld-uiterlijk en werd aan de dakrand geel en voor de rest overwegend donkerblauw geschilderd met paarse opdrukken. Op 27-08-1993 werd de 815 met zwart folie verpakt en op zaterdag 28-08-1993 op de Uitmarkt op de hoek Paulus Potterstraat/Hobbemastraat in de boog na een toespraak van GVB-adjunct direkteur Tjon A Ten door mimespeler Rob van Reijn onthuld als nieuwe thematram "Theater". De wagen kreeg paarse silhouetten van bekende theaters, zoals het Carré, de Stadsschouwburg en het Nieuwe de la Mar-theater, in Amsterdam. De deuren waren paars en vertoonden teksten, tw.:
      deur 1: Na aanvang / voorstelling / geen toegang (doorlopend op beide deurdelen)
      deur 2: Zaal / rij 11 ; stoel 3 (linker deurdeel en rechter deurdeel)
      deur 5: controlestrook / 2002 (doorlopend op beide deurdelen)
      deur 3: FRAS1 ; zaal / rij 7 / stoel 16 (linker deurdeel en rechter deurdeel)
      deur 4: Na aanvang / geen toegang / controlestrook (doorlopend op beide deurdelen)
De onderbreking / betekent hier dat er dan onder als volgende regel werd vervolgd. Zo bestond deur 1 dus uit 3 regels onder elkaar met bovengenoemde tekst. De tram kon hierna aan zijn tweede themaleventje beginnen.


Theatertram, GVB 815, Lijn 12, Victorieplein, 20 september 1993.
Foto: René van Lier.

Op 03-10-1993 werd de 809 weer opgehaald uit de Havenstraat en naar de Lekstraat gebracht voor herstel. Na herstel in de Lekstraat kwam hij op 19-12-1993 weer in dienst op lijn 3.

Begin februari 1994 werd gestart met de ombouw van de gehele serie tot conducteurstram. Als eerste wagen werd de 810 in behandeling genomen. De wagen kreeg hierbij de aanpassingen, zoals genoemd bij de 799. Echter de voordeur werd dus van een klaphekje voorzien in het tweede deel van die deur, alsmede werden de deurknoppen aan de buitenzijde nog niet verwijderd, om de wagens eerst als conducteursloze wagens te kunnen laten dienstdoen. De ombouw vond plaats, waartoe de 799 als voorbeeld diende. In maart kwam de 810 in dienst. In maart werd de ombouw voorlopig weer gestaakt, zodat de 810 voorlopig de enige 10G met conducteurcabine bleef, tezamen met meerdere wagens uit de 9G-reeks. De wagen was hierbij nog niet voorzien van klaphekjes en de deurknoppen aan de buitenzijde waren nog aanwezig. Op 14-03-1994 kwamen de 783 en 784 uit de reeks 9G(serie 780-804) als echte conducteurstrams, met klaphekjes en zonder deurknoppen aan de buitenkant, in dienst op lijn 4 en 7. Aansluitend werd ook wagen 810 in gebruik genomen als conducteurstram, maar al snel kwamen de meeste conducteurtrams(serie 9G en 10G) weer als Eenmanswagen op straat, waarbij dan de hekjes weer werden verwijderd en de drukknoppen aan de buitenzijde werden teruggeplaatst.

In het voorjaar van 1994 werd de 811 op proef voorzien van iets aan de onderzijde ingekorte deurbladen, die tot nog toe op de verhoogde haltes vastliepen, omdat de deuren bij deze wagens naar buiten zwenkten in plaats naar binnen draaiden. Hiermee werd rond april 1994 geruime tijd proefgereden in de lijndienst op lijn 2. De proef slaagde, zodat later de overige wagens overeenkomstig werden aangepast.

Op 03-11-1994 werd Zwartrijderstram 814 binnengenomen in de CW en ontdaan van zijn thema-uiterlijk. De wagen werd hierbij voorzien van een nieuwe themabeschildering. De "Leesboektram" was een ontwerp van dichter en beeldend kunstenaar Hans Verhagen en kwam tot stand vanwege het 75-jarig bestaan van de Bibliotheek en het 50-jarig bestaan van de Bezige Bij. De wagen werd in een paarlemoeren kleurstelling geschilderd met metallic-verf. Op 02-12-1994 verliet de wagen de CW en werd op 05-12-1994 officieel op de Dam in gebruik genomen, waarna de genodigden een rit maakten naar het Valeriusplein. Hierna ging de 814 weer de CW in. De wagen, die buiten dienst stond met een defecte motorgroep, bleek wel te zijn geschilderd, doch nog niet te zijn gerepareerd.
Na zijn tweede CW-bezoek verliet hij op 16-12-1994 de CW en kwam in dienst.


Leesboek, GVB 814, Lijn 3, Wijttenbachstraat, 28 juni 1995.
Foto: René van Lier.

Op 16-02-1996 botste de 805/14-3 aan de uitstaphalte Flevopark met volle vaart in de stilstaande 807/14-2, waardoor zware schade ontstond aan de achterbak van de 807 en de voorbak van de 805, inclusief vloeren en geledingen. Van de 805 kwam de kop wederom scheef te staan. Na afhandeling trok de 807 de 805 naar de remise Lekstraat. Op 28-02-1996 gingen beide wagens naar de CW voor herstel. Hier werden de achterbakken verwisseld, waarna de 807 in zijn nieuwe samenstelling 807A807C805B verder werd afgewerkt. De 805, nu bestaande uit 805A805C807B, werd in drie losse delen in herstel genomen. De 807, die met totaalreclame reed, kwam dus met een gele B-bak(ex-805) uit de CW op 15-03-1996 en werd in de Lekstraat ontdaan van zijn totaalreclame op de andere wagenbakken, waarna hij op 21-03-1996 weer in dienst kwam als wachtwagen-002. In de CW werd inmiddels begonnen met het richten van de B-bak van de 805(ex-807), waarbij de A- en C-bak voorlopig in de Havenstraat werden opgeslagen.

Eind april 1996 werd weer gestart met de ombouw van de rest van de serie tot conducteurstram. In mei kwamen resp. de 815; 811, 813 en 816; 807 en 814; 806, 808, 809 en 812 gereed. De start van de inzet van conducteurs op lijn 14 miv. 24-06-1996 betekende dat de meeste wagens vanaf die datum ook echt met conducteur gingen rijden. Alleen de 806 bleef nog tot begin september als eenmanswagen doorrijden.

Half juni 1996 werd de 810 op proef voorzien van een aantal aanpassingen om de wagen in een tijdsbestek van 5 minuten in de remise te kunnen omtoveren van CC Conducteurstram) tot EMW(Eenmanswagen). Met behulp van een driehoeksleutel kunnen de hekjes opzij gedraaid worden vastgezet. Er werden extra stempelautomaten aangebracht en op de kop van de wagen is een bord met "Conducteurstram" aangebracht, welke helaas precies voor het wagennummer was geplaatst. Middels dit bord dat zowel de tekst conducteurstram(zwarte tekst op rode ondergrond) of geen conducteur(witte tekst op blauwe ondergrond) kon aangegeven hoe de tram op dat moment dienstdeed. Dit bord was ingeschoven in een op de kop bevestigde routekartonhouder. Aan de zijkant waren de drukknoppen bij de deuren voorzien van in- en uitschakelbare tiptoetsen, die middels een schuifluikje afdekbaar waren.

Op 23-09-1996 ging de 810 vanwege een defect naar de CW. Hier werd de wagen tegelijk omgeschilderd tot "Tollensstraat-Tram". Vanwege de verhuizing van de oude Centrale Werkplaats aan het Bellamyplein annex de Tollensstraat naar de nieuwe HWT, Hoofdwerkplaats Tram, in Diemen, gelegen naast de Lijnwerkplaats van de Metro werd de tram aan de deurzijde voorzien van een fraaie tekening van de oude en nieuwe locatie en aan de blinde zijde stonden allerlei gereedschappen en tramonderdelen in getekende vorm weergegeven. Op 22-11-1996 werd de 810 in de CW voor het personeel onthuld, waarna hij de volgende dag in dienst kwam.


Tollensstraat-Tram, GVB 810, Lijn 12, Julianaplein, 17 februari 1997.
Foto: René van Lier.



Tollensstraat-Tram, GVB 810, Lijn 12, Julianaplein, 17 februari 1997.
Foto: René van Lier.

De 805 werd op 02-12-1996 overgebracht van de Havenstraat naar de HWR overgebracht, waar gestart werd met het herstel van de wagen.

In november 1997 werden in navolging van de 810 ook de 805-809 en 811-816 aangepast om vrij gemakkelijk zowel als conducteurstram als eenmanswagen te kunnen gebruiken. Hiertoe werden aan de buitenzijde weer deurknoppen aangebracht, met daarover heen een verschuifbare klep om die deurknoppen in geval van conducteurwageninzet voor het publiek ontoegankelijk te maken. Verder werden bij de deuren kleine klepjes/houders geplaatst, die over de opengeklapte klaphekjes kunnen worden geplaatst, zodat deze vastgezet met een driehoeksleutel open blijven staan. Hiermee was zo'n wagen binnen 5 minuten van CC tot EMW omgetoverd en andersom. De routekartonhouder met bijbehorende tekst wel of geen conducteur kregen deze wagens echter niet aangebracht.

Na herstel van zijn schade werd de 805 in de tweede helft van januari 1998 aansluitend in grote revisie genomen. De inmiddels opgeslagen C- en B-bak werden hiertoe naar de HWR overgebracht. Op 06-08-1998 kwam de wagen, in zijn nieuwe samenstelling 805A805C807B, in dienst als 14-02. De wagen werd hersteld van zijn zware aanrijdingschade van 2½ jaar terug(dd. 16-02-1996) en aansluitend kreeg hij een grote revisie. De wagen verloor hierbij de richtingfilmkastjes aan de deurzijde en de wagen kreeg nieuwe lijn- en richtingfilms. Voorts werd een nieuwe vloer geplaatst, kreeg de wagen nieuwe bankjes met een zachte vandaalbestendige bekleding(blauw), stempelautomaten bij de conducteurcabine, een afsluitbare rijcontroller op het achterbalkon, een Combofoon, een MCC-kastje, waarmee de mobilofooninstelling voor Vetag en Combofoon, alsmede de lijn- en richtingfilms én de stempelautomaatinstelling kon worden bediend, zijnde een soort boardcomputer. Verder kregen de wagens een nieuw dashboard, waarbij tevens een pieptoon werd ingebouwd, die een hoorbaar seintje gaf als alle deuren vergrendeld waren. De rijcontroller in de cabine werd zodanig aangepast, dat de bestuurder eerst een certificaatslot moest omdraaien met een sleutel, alvorens de regelateurssleutel("het paard") kon worden ingeschakeld in de standen rijden vooruit, achteruit dan wel op één van de motorgroepen separaat. Verder werd op het dashboard een zonneklep gemonteerd, die boven de benen van de bestuurder kon worden opgeklapt, zodat de felle zon in de zomer hierdoor extra gedempt werd en daardoor het lichaam van de bestuurder door de weerkaatsing van de zon in de ramen, extra gekoeld kon worden. De wagen werd tevens geel/bruin geschilderd met rode deuren.

Op 07-09-1998 botste om 17.05 uur op de Churchilllaan, nabij het Victorieplein, de 816/25-9 achterop de 674/25-8. De 674 liep fikse schade op aan de achterzijde, terwijl de 816 zware kopschade opliep. De wagen werd in de Lekstraat hersteld en kwam op 17-12-1998 weer in dienst als 25-06.

Begin december 1998 werden de 806 en 807 in afwachting van hun revisie buiten dienst gesteld. De 806 ging op 11-01-1999 naar de HWR voor zijn revisie, gevolgd door de 807 op 19-02-1999.

Van 10 t/m 14-09-1999 vond in de RAI weer het jaarlijkse IBC(International Broadcasting Congres)-congres plaats. Hiertoe reden op lijn 4 zeven trams, die waren voorzien van 3 TV-monitoren per wagen, waarop beelden werden vertoond vanuit de RAI. Deze trams waren daarbij voorzien van antennes. De wagens, die hiervoor gebruikt werden, waren de 807 én de 9G-wagens 792, 795, 796, 801, 802 en 803. Op 15-09-1999 werd de apparatuur weer verwijderd.

Op 06-12-1999 ging de 814 in grote revisie. In de week van 18-12-1999 werd de wagen weer voorzien van een pantograaf en kwam grotendeels ontdaan van zijn reclame uit de CW, waartoe de wagen grotendeels geel werd geplakt en op die wijze op 24-12-1999 weer in dienst. Vermoedelijk zou men pas na de schoolvakanties aan de grote revisie van die wagen beginnen, zodat hij weer terug in dienst werd genomen om het tekort aan rijvaardig materieel enigszins te ledigen. Op 28-01-2000 werd de wagen voor de tweede keer de HWT binnengenomen en ging nu echt in grote revisie.

In 1998-1999 kregen 7 trams uit deze serie een grote revisie. De wagens verloren hierbij de richtingfilmkastjes aan de deurzijde en kregen tevens nieuwe lijn- en richtingfilms. Voorts werd een nieuwe vloer geplaatst, werden nieuwe bankjes met een zachte vandaalbestendige bekleding(blauw) geplaatst, stempelautomaten bij de conducteurcabine, een afsluitbare rijcontroller op het achterbalkon, een Combofoon, een MCC-kastje, waarmee de mobilofooninstelling voor Vetag en Combofoon, alsmede de lijn- en richtingfilms én de stempelautomaatinstelling kon worden bediend, zijnde een soort boardcomputer. Verder kregen de wagens een nieuw dashboard, waarbij tevens een pieptoon werd ingebouwd, die een hoorbaar seintje gaf als alle deuren vergrendeld waren.
De rijcontroller in de cabine werd zodanig aangepast, dat de bestuurder eerst een certificaatslot moest omdraaien met een sleutel, alvorens de regelateurssleutel("het paard") kon worden ingeschakeld in de standen rijden vooruit, achteruit dan wel op één van de motorgroepen separaat. Verder werd op het dashboard een zonneklep gemonteerd, die boven de benen van de bestuurder kon worden opgeklapt, zodat de felle zon in de zomer hierdoor extra gedempt werd en daardoor het lichaam van de bestuurder door de weerkaatsing van de zon in de ramen, extra gekoeld kon worden.
Behandeld werden resp.:

Wagennummer Naar de HWT Uit de HWT In Dienst Op Dienst Wagennummer Naar de HWT Uit de HWT In Dienst Op Dienst
805         -01-1998     05-08-1998 06-08-1998     14-02 809 ~ 10-05-1999     02-09-1999     03-09-1999     06-01
806     11-01-1999 ~ 05-03-1999 06-03-1999 ww-002 811     25-06-1999     15-10-1999     16-10-1999     20-07
807     12-02-1999     19-03-1999 20-03-1999     09-12 812     06-08-1999     27-12-1999     27-12-1999     25-05
808     28-03-1999     09-07-1999 13-07-1999     25-02

De 805 werd hierbij dus nog geel/bruin geschilderd met rode deuren. Alle overige wagens werden in de nieuwe wit/blauwe GVB-huisstijlkleuren gespoten.

Op 25-01-2000 botste om 9.05 uur op de kruising De Clercqstraat/Bilderdijkstraat de 805/13-6(richting Geuzenveld) door een foutieve wisselstand tegen de juist passerende 725/14-4(richting Flevopark). Beiden liepen hierbij zware kopschade op. Voor de 805 was het de derde keer in zijn loopbaan dat hij zware schade aan de kop opliep, waarbij dit de tweede keer was met een frontale botsing door een foutieve wisselstand. Eind januari 2000 ging de 805 voor herstel naar de HWR. Op 06-04-2000 kwam hij nog steeds in gele kleurstelling weer in dienst als 09-01.

In het voorjaar van 2000 werd de gehele serie voorzien van videobewaking. Tevens werd de 812 in februari 2000 voorzien van een blauwe vloer in de wagen.

De omschildering van trams in de nieuwe wit/blauwe huisstijlkleuren betekende voor die wagens tevens dat er geen beplakte totaalreclame meer zou worden aangebracht op die wagens. De vers gereviseerde 813 werd echter toch voorzien van totaalreclame en kwam op 18-03-2000 als 100 jaar Ajax-tram in dienst als 04-01. Na een jaar werd de wagen ontdaan van zijn reclame, waardoor de vers geschilderde wagen hierbij tevens ontdaan werd van zijn verf, zodat de wagen opnieuw gespoten moest worden, alvorens daadwerkelijk als witte wagen in de dienst te verschijnen.

In 2000-2001 kregen de resterende 5 wagens een grote revisie met de voornoemde verbouwingen en aanpassingen. Al deze wagens werden hierbij tevens in de nieuwe wit/blauwe kleurstelling gespoten. De 810, 813, 814(die al enige tijd met totaalreclame was overgeplakt) en de 815 verloren hierbij tevens hun thema-uiterlijk.
Behandeld werden resp.:

Wagennummer Naar de HWT Uit de HWT In Dienst Op Dienst Wagennummer Naar de HWT Uit de HWT In Dienst Op Dienst
813 ~ 18-10-1999 ~ 16-03-2000 18-03-2000     04-01 816     07-04-2000     20-10-2000     21-10-2000     04-02
814     28-01-2000     16-06-2000 17-06-2000     25-07 810     05-07-2000     01-02-2001     03-02-2001 ww-002
815     16-03-2000     02-08-2000 03-08-2000     06-01

Bij deze revisie verloren de 812, 814 en 815 hierbij hun Vorderegger-stoelen. Alleen de 816 behield deze en reed daar verder mee door.

Op 20-06-2001 botste op de Vijzelgracht de 628/24-7 om 16.30 uur achterop de 807/25-1, waarbij de 628 lichte schade opliep en de 807 zware torenschade opliep. De 807 werd voorlopig buiten dienst gesteld in afwachting van herstel. Op 22-05-2002, bijna een jaar later, werd de 807 door transporteur Van der Vlist overgebracht naar de HTM in Den Haag. In de Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat in Den Haag werd de 807 door het Haagse trambedrijf hersteld. Het afladen geschiedde aan de achterzijde bij de remise Zichtenburg. Op 16-12-2002 was de wagen zodanig hersteld dat deze weer per trailer naar Amsterdam terug kon gaan. Hier werd de wagen weer afgeleverd aan de HWR(de nieuwe naam Hoofdwerkplaats Railvoertuigen voor de HWT) in Diemen, waar verder herstel plaatsvond. In de eerste week van april 2003 kwam de wagen uit de HWR en pas op 12-04-2003 keerde de wagen eindelijk terug in dienst als 14-09.

Op 03-06-2002 werd de 805 na zijn dienst overgebracht naar de HWR. Hier werd de wagen alsnog in de wit/blauwe huisstijlkleuren omgespoten, waarna de wagen op 20-06-2002 de HWR weer verliet en de volgende dag weer in dienst kwam op lijn 12.

In 2003 werden de blokkendozen tevens voorzien van een GPS-antenne op het dak van de middenbak. Deze antenne ging aansluitend het systeem voor de plaatsbepaling van de trams vervangen. Tussen september en november 2003 werden de wagens tevens voorzien van matrixaanduidingen voor de haltes in de wagen, alsmede het halte-afroep-systeem. In 2003 werden tevens alle wagens voorzien van het nieuwe MOB2000-mobilofoonsysteem, eigenlijk een soort GSM-telefoon, waarbij de conducteur nu ook kon gaan meeluisteren met berichten van de Centrale Verkeersleiding middels het intercomsysteem, zodat de conducteur nu rechtstreeks de passagiers hieromtrent kon informeren. Ook werd het systeem zodanig geschakeld, dat bij bedreiging van de conducteur of anderszins door hem/haar een noodknop kon worden ingedrukt, waarmee de Verkeersleiding gelijk kon meeluisteren en hier naar kon handelen.

In september 2003 werd de 816 als eerste voorzien van matrixaanduidingen voor de haltes in de wagen, alsmede het halte-afroep-systeem. Aansluitend werd de rest van de serie voorzien, zodat vanaf eind november 2003 de apparatuur daadwerkelijk in dienst konden worden genomen. Bij een enkele wagen, waaronder de 813, werkte de apparatuur al medio november reeds.

Op 06-01-2005 botste s'morgens op het Rokin aan de halte Muntplein de staduitwaarts rijdende 809/4-5 achterop de halterende 829/16-7. Bij deze zware aanrijding vielen 18 gewonden, waaronder de beide bestuurders. De 829 liep forse schade op aan de achterzijde. Ook de 809 werd zwaar beschadigd. Van de wagen kwam de A-bak krom te staan, werd de kop vernield en werd de geleding tussen de A- en C-bak zwaar beschadigd. Eind januari werd de 809 voor herstel naar de HWR overgebracht. Hier werd de A-bak losgezet van de rest en werd eerst de kop weer rechtgetrokken. De B- en C-bak werden opgeslagen op het terrein van de HWR. Begin april werden de B- en C-bak weer binnengenomen voor verdere afwerking, waarna hij in de week van 09-05-2005 de HWR verliet en in de Lekstraat nog hersteld werd van enkele kleinigheden, zodat hij op 14-05-2005 kon terugkeren in de dienst als 25-06.

Vanaf maart 2005 werden alle 9- en 10G-wagens voorzien van nieuwe vandaalbestendige zachte bekleding op de banken, waarin in twee kleuren blauw het logo ontelbare malen verwerkt is. Ook bij deze actie behield de 816 als enige nog steeds zijn Vorderegger-stoelen en kreeg dus geen GVB-logo-zittingen en rugleuningen.

In september 2005 werden bij alle blokkendooswagens de stempelautomaten bij de deuren 1, 2, 3 en 5 verwijderd en bleven deze alleen nog bij de conducteur gehandhaafd. Daarbij werd tevens hier een ander type automaat geplaatst, voorzien van een display. De eerste die werd behandeld was de 815.

Met ingang van de zomerdienst 2006 werden de wagens 806, 809, 810, 813 en 815 opgelegd. Vanwege het gascongres in de RAI kwamen de wagens per 06-06-2006 weer in dienst. Vervolgens stonden tussen 12-06 en 24-07-2006 de wagens 805, 808, 811, 812, 814 en 816 buiten dienst als zomerreserve.

Op 08-08-2006 rukte de 814/14-08 defect in naar de remise Lekstraat. Bij het binnenrijden raakte een ventilatiemotor in brand, waardoor op een gegeven moment aan de onderzijde de vlammen door de carrosserie en roosters uitsloegen. De brandweer bluste het geheel, maar de 814 liep hierbij zware schade op, waarbij alle bedrading compleet waren gesmolten en de voorbak tevens forse brandschade vertoonde. De wagen werd terzijde gesteld voor afvoer. In oktober werd de wagen uiterlijk opgeknapt tbv. een oefening. Op 18-10-2006 werd er een calamiteitenoefening gehouden tussen 10 en 15 uur aan het Frederik Hendrikplantsoen. Met de 814 werd een aanrijding met een personenauto geënsceneerd, waarbij vervolgens een busje met gevaarlijke stoffen tegen de zijkant van de tram reed. Hierbij verspeelde de tram dan zijn pantograaf en kwamen enkele rijdraden los te hangen. Dit alles leverde een gedegen oefening op voor alle hulpverleners alsmede de nepslachtoffers, waarbij het geheel zeer echt leek, maar geheel nep was. Hierna werd de 814 overgebracht naar de HWR om onttakeld te worden voor sloop.

Het ROA(Regionaal Orgaan Amsterdam), dat opdracht geeft tot het Openbaar Vervoer in Amsterdam, gaf het GVB opdracht om de laatste nog dienstdoende hogevloer trams, de 37 blokkendozen van de reeks 9G/10G, te verdelen over de beide remises en vaste diensten hieraan toe te bedelen. Het laatste decennium reden de wagens uitsluitend vanuit de remise Lekstraat. Door de instroom van de nieuwe Combino-trams ontstond nu een onevenredige verhouding tussen uitsluitend lagevloertrams op de Havenstraat-lijnen(de serie 11G en 12G werden als lagevloertram beschouwd vanwege hun lagevloer middenbak) en ongeveer 50% hogevloer en
50% lagevloertrams op de Lekstraat-lijnen. Vanaf 10-12-2006 werden de blokkendozen ongeveer gelijkelijk verdeeld over de beide remises, waarbij de wagens op vaste diensten, veelal spitsdiensten en stipdiensten(de wagens die de hele dag rijden en na de middagspits inrukten), op vrijwel alle Amsterdamse tramlijnen weer waren aan te treffen.

Eind april 2007 werd de 814 de HWR binnengenomen. De achterbak van deze wagen werd geruild met de 802, uit de serie 9G, die zeer zware aanrijdingschade had opgelopen. Hierna ging de 814, in de samenstelling 814A814C802B, weer aan de kant als plukwagen.
  In juni 2007 startte de aanbreng van nieuwe GVB-emblemen op het materieel, waarbij de oude werden weggebrand. Alle wagens, muv. de 814, kregen deze nieuwe emblemen successievelijk opgebracht.

In de tweede helft van 2007 werd begonnen met de inbouw van chipkaart-apparatuur in de Amsterdamse trams, hetgeen plaatsvond in de remise Lekstraat en in drie fasen werd uitgevoerd. In de eerste fase werd de bekabeling aangelegd, waarna in fase twee de chipkaartkastjes werden aangebracht en in de derde fase werd alles aangesloten en bedrijfsvaardig gemaakt. In december 2007 kregen de 805, 813 en 815 als eerste wagens de chipkaartlezers ingebouwd. In februari 2008 waren inmiddels de wagens 805, 808-810, 813, 815 en 816 voorzien van OV Chipkaart-apparatuur. De overige wagens, de 806, 807, 811, 812 en de terzijde gestelde 814 kregen de kaartlezers niet meer, zodat daarmee al een eerste selectie van af te voeren wagens was gemaakt.

Op 31-03-2008 werd de 814 in 3 losse delen afgevoerd naar de sloper.

Begin april 2008 werd de 807 gedegradeerd tot permanente leswagen. De wagen reed echter bij materieelgebrek sindsdien nog wel af en toe in de reizigersdienst.

Op 03-04-2008 werden tevens de 806 en 811 terzijde gesteld. De 811 werd in een hoekje geplaatst en kwam niet meer in dienst.
De 806 echter werd nog wel een enkele keer bij groot gebrek aan rijvaardig materieel ingezet, zoals op 25-04-2008 en enkele dagen in begin mei 2008. Hierna ging de wagen definitief buiten dienst. Op 17-05-2008 wederom de 806 bij vergissing ingezet op lijn 16. Dit werd tevens zijn laatste optreden, want aansluitend werd de wagen in de Havenstraat op spoor 57A geplaatst zodat hij niet meer inzetbaar was.

Op 26-09-2008 werden de 806 en 811 naar de HWR gesleept en daar onttakeld, waarna de wagens werden afgevoerd voor sloop.

In 2008 werden hiermee de wagens 806, 811 en 814 uit het bestand afgevoerd.

Aangezien nu alle Combino-trams na hun eerste en/of tweede renovatie behandeld waren en terug waren gekeerd van Siemens, was er nu voor een groot gedeelte van de blokkendozen geen werk meer, zodat besloten werd de helft van de serie 9G en 10G(16 van de
32 rijvaardige wagens) buiten dienst te stellen voor afvoer. Rond 01-10-2008 werden in de Havenstraat de buiten dienst te stellen wagens terzijde gesteld en de andere wagens gingen weer naar de Lekstraat. Vanuit de Lekstraat kwamen de daar terzijde gestelde wagens naar de Havenstraat. In de remise Havenstraat werden op de sporen 36 t/m 38 aan de Vlietstraat en op spoor 57A uit de serie 9G de wagens 807, 808 en 812 terzijde gesteld voor afvoer. De wagens die overbleven(de 805, 810, 813 en 815) deden sindsdien weer vanuit de remise Lekstraat dienst. De andere twee overgebleven wagens, de 809 en 816, werden overgebracht naar de Havenstraat, waar ze de taak van permanente instructiewagen overnamen. De wagens waren echter geheel ingericht als personentram en werden derhalve bij grote materieeluitval op de Havenstraat-lijnen af en toe ingezet, veelal op korte spitsdienstjes. Bij grotere tekorten aan rijvaardige 9- en 10G-wagens in de remise Lekstraat werden de 809 en 816 sindsdien ook als vervangende wagen voor kortere of langere tijd uitgeleend aan de remise Lekstraat voor de reguliere passagiersdienst.

In 2008 begon de lobby door een Amsterdamse trambestuurder, Narcis Skelic, die van Bosnische afkomst was, om de 16 buiten dienst staande blokkendozen reeks 9G en 10G naar de Bosnische hoofdstad te laten verschenken. Het GVB ging hierop in en er werd besloten de wagens te schenken aan Sarajevo. De officiële overdracht vond reeds plaats op 11-09-2008. De transportkosten van 400.000 Euro moesten wel door het Bosnische trambedrijf worden betaald. Nadat het stadsbestuur van Sarajevo hiervoor in de buidel tastte was de weg vrij en werden de wagens in twee sessies verzonden richting Bosnië. Op 23-12-2008 gingen de 799 en 800 vanaf de opslag in de Havenstraat naar de HWR om daar ontdaan te worden van stempelautomaten, chipkaartlezers(voor zover überhaupt aanwezig), mobilofoon ed. Op 30-12-2008 volgden de 789 en 812 én op 12-01-2009 de 790 en 795. Medio januari ging dan ook de 791 naar de HWR. Op 09, 10 en 11-02-2009 werden de eerste 8 wagens(789-792, 795, 799, 800 en 812) per trailer overgebracht van de HWR naar de VCK-Terminal in de Amsterdamse Westhaven, waar de wagens met en gigantisch grote telekraan in één keer van de vrachtwagen werden overgeheveld naar een spoorwagon(rongenwagon), waarna de wagens op 12-02-2009 in twee treindelen richting Duitsland gingen, waar de treindelen werden gecombineerd en als één trein richting Bosnië gingen, waar de wagens een aantal dagen later aankwamen. Opmerkelijk was het vertrek van de 792, daar deze wagen voor sloop terzijde stond met fikse botsschade en nu toch naar Sarajevo werd afgevoerd. Hierna gingen op 10-02-2009 op eigen kracht de 798, 793 resp. 808 van de Havenstraat naar de HWR, waarna de volgende dag het konvooi 802+807 naar de HWR gingen, gevolgd door de 803(gesleept door de 809) en daarna de 783 en 788(resp. gesleept door de 809 en 816). Ook deze wagens werden vervolgens ontdaan van de nog door GVB bruikbare onderdelen.
Op 02 en 03-03-2009 gingen de andere 8 wagens per trailer naar de VCK-Terminal, waar de wagens op die data gelijk werden overgeheveld op de rongenwagens. Alleen 9G-wagen 798 kon door een defect aan de achtste rongenwagon pas op 04-03-2009 op de trein worden gehesen. Op 04-03-2009 werd de trein naar het raccordement Westhaven gereden, vanwaar de tramtrein in de late avond werd doorgebracht naar de Kijfhoek. Op 05-03-2009 ging het richting Keulen en vervolgens verder richting Bosnië. Van de serie 9G waren de wagens 783, 788-793, 795, 798-800, 802 en 803 richting een tweede leven in Sarajevo vertrokken en van de 10G-serie de wagens 807, 808 en 812. Na aanpassing aan de dienst in Sarajevo werd door GVB-trambestuurder Narcis Skelic op 30-03-2009 met een eerste rit met 10G-wagen 812(nu met wagennummer 816) de dienst met de ex-Amsterdammers aangevangen. De wagens reden uitsluitend op lijn 3, de zware hoofdlijn, die de gehele route van het Centrum naar Illidza bereed. De ingebruikname van de wagens liep zeer veel vertraging op, doordat de wagens deels voorzien waren van slechte bandage, waardoor inzet voorlopig niet mogelijk was, omdat het bedrijf GRAS in Sarajevo vooralsnog niet in staat was de wielbanden af te draaien of te vervangen. De wagens werden op nummervolgorde van de Amsterdamse nummers allen vernummerd in de nieuwe reeks 801-816, welke dus resp. de ex- 783, 788-793, 795, 798-800, 802, 803, 807, 808 en 812 waren. Eind september 2009 waren de wagens 801, 811, 812 en 815(de nieuwe GRAS-nummers) op de dienst aan te treffen, terwijl de 802 en 816 inmiddels met grotere mankementen aan de kant stonden.
De GRAS-wagens 803, 805, 813 en 814 waren wel voorzien van nieuwe nummers, maar stonden nog steeds buiten dienst(de 813 zelfs compleet ontdaan van cabine). De resterende wagens 804 en 806-810 stonden nog op het terrein en waren nog geheel in GVB-uitmonstering, compleet met GVB-wagenparknummers.

Begin december 2008 kreeg de 816 op de kop een nieuwe frontplaat aangebracht, welke geheel wit was, zodat de kop nu een soort wit slabbetje vertoonde. Tevens werden de kleine koplampjes voorzien van LED-verlichting en werd het wagennummer op de kop van een veel kleiner formaat. In navolging hierop werd de 809 in maart 2009 ook als zodanig aangepast.

Intussen waren de 16 overgebleven 9G- en 10G-wagens(de 780-782, 784-787, 794, 801, 804, 805, 809, 810, 813, 815 en 816) in het weekend van 20 en 21-12-2008 voorzien van de tekst "Sorry, geen dienst" in hun richtingfilms.

Op 27-05-2009 botste de 816/17-05 op de Nieuwe Zijds Voorburgwal achterop de 2026/17-04, waarbij de Combino lichte schade opliep. De 816 liep fikse schade op en ging op 02-06-2009 voor herstel naar de HWR. Op 16-06-2009 kwam hij uit de HWR en reed een dag uitgeleend in de Lekstraat en kwam hierdoor in dienst als 09-08. De volgende dag ging hij weer naar de Havenstraat. Bij het herstel werd het witte slabbetje op de kop weer in huisstijlkleur, deels blauw, deels wit, geschilderd.

In september 2009 kreeg ook de 805 een nieuwe frontplaat op de kop met het witte slabbetje als kleurstelling.

Van 01-11 t/m 30-11-2010 reed de 813 met een thema-uiterlijk rond. In tegenstelling tot ruim een decennium terug, werd de wagen nu beplakt en niet geschilderd. Via een wedstrijd, georganiseerd door het GVB, konden buitenstaanders een ontwerp maken en inbrengen voor een thematram. Uit de 280 inzendingen koos de GVB-leiding de Google Streetview-tram van Sofie Groot Dengerink, waarbij zij een stukje van Google Streetview had geprojecteerd op de tram en wel het gedeelte rondom de Dam. Op 29-11-2010 reed hij voor het laatst en waarschijnlijk niet geheel toevallig kreeg hij op 30-11-2010 dus een reclame-uiting van GVB en Google.

De vele totaalreclames had wagen 813 geen goed gedaan en dus werd bij het herstel van een groter defect in de HWR besloten de wagen meteen opnieuw te schilderen. Op 17-03-2011 kwam de 813 weer in een fris wit/blauw jasje in dienst als 12-7.

In 2011 werden successievelijk de stadswapens van de tramwagens, welke achterop stonden, verwijderd en vanaf december 2011 werd op de kop de wagens voorzien van een extra embleempje in verkleinde vorm, welke werd aangebracht naast het wagennummer in de klep in de kop, en achterop werd een grote OV9292-sticker aangebracht.

Op 01-04-2011 werd de 809 uitgeleend aan het Rode Kruis voor de traditionele rondrit met een groep mindervaliden, waarvoor normaliter de 3001, de voormalige GVB-767, werd gebruikt, maar deze was niet inzetbaar.

Op 22-06-2012 botste in de ochtend op de Flevoweg de 785/14-30 met hoge snelheid achterop de aan de halte stilstaande 810/7-8. Hierbij werd de kop van de 785 zwaar beschadigd en raakte ontzet, terwijl ook de achterkant van de 810 zware schade opliep en tevens werden de beide torens zwaar beschadigd en schoven over elkaar heen. De wagens werden gelijk overgebracht naar de HWR in afwachting van eventueel herstel of een bakwisseling. Uiteindelijk werd in het najaar van 2012 besloten de wagens niet meer op te knappen en te onttakelen voor sloop.

Op zondag 18 september 2012 werd in Amsterdam de Urbanathlon gehouden. Een Urbanthlon is een hardloopwedstrijd, waarbij de deelnemers allerlei obstakels en hindernissen moeten overwinnen. Op het Javaeiland stonden hierbij ook twee trams en een bus van het GVB opgesteld, waar de lopers een parcour in of op moesten afleggen. In de IPTA-lus, de voormalige eindlus van lijn 25, ooit lijn 16, stonden de Blokkendooswagens 784(serie 780-804) en 816 opgesteld, waarbij de lopers aan de achterzijde van de tram moesten instappen en aan de voorzijde weer moesten uitstappen. Op de kop van het Java-eiland stond bus 209 opgesteld, waarover de deelnemers via aan beide zijden van de bus hangende klimnetten moesten klimmen.

Op 27 en 28-12-2012 verbleef de 816 in de HWR. Hierbij werd het vandaalbestendige interieur met Vorderegger-steolen met hoge rugleuning, die de wagen als enige nog steeds bezat, verwijderd en vervangen door het standaardinterieur met harde plastic zittingen, dat uit slooptram 785 was gehaald.

Door de uitval van de wagens 782, 785 en 810 verloren de wagens 809 en 816 begin 2013 stilzwijgend hun status als vaste instructiewagens en kwamen steeds vaker en later permanent in de dienst vanuit de remise Lekstraat te rijden.

Op vrijdag 20 september 2013 werd de 810 afgevoerd voor sloop, waarmee de 810 in 2013 uit het bestand verdween.

Op 06-06-2014 had de 816/12-3 op de kruising 1e Constantijn Huygensstraat/1e Helmersstraat een aanrijding met een vrachtwagen, waarbij de kop van de 816 zware schade opliep en geknikt raakte. De wagen werd buiten dienst gesteld en kreeg al snel de status terzijde gesteld voor afvoer toebedeeld.

In juni 2014 kwam de 815 na een langer buiten dienststelling na herstel weer in dienst. Op 07-07-2014 raakte de wagen hernieuwd defect en werd half juli terzijde gesteld voor afvoer. Op 13-07-2014 werd de 816 op eigen kracht overgebracht naar de remise Lekstraat in afwachting van zijn lot.

Eind 2014 werd door Stadsregio toestemming gegeven om vijf blokkendozen af te voeren. Het betrof hier de 780, 786, 804, 815 en 816. Van deze wagens moesten wel de onderdelen worden verwijderd om de dan nog resterende acht wagens, tw. de 781, 784, 787(die al weer ruim een maand defect stond), 794, 801, 805, 809 en 813 in dienst te kunnen houden. Dit moest nog tot uiterlijk eind 2015 waarna nog naar een oplossing gezocht moest worden naar vervangers(te huren of kopen tweedehands wagens).

In april 2015 werd bij de 805 bij een onderhoudsbeurt geconstateerd dat de draaikransen versleten waren en de wagen werd medio mei 2015 terzijde gesteld voor afvoer.

Op 30-09-2015 strandde de 813/14-28 op de Mauritskade met een ernstig defect. De wagen werd aansluitend door de kraanwagen vanaf het Tropencircuit naar de remise Havsnstraat gesleept met een defecte compressor, lospomp installatie, remwerk en een vaste as. De volgende dag werd de wagen terzijde gesteld voor afvoer.

Op 27-11-2015 werd de 809 als laatste van de serie en als voorlaatse blokkendooswagen terzijde gesteld met afgekeurde bandage.

In april 2016 werd toestemming gegeven door om de laatste blokkendooswagen te mogen afvoeren, waardoor in april en mei de nog aanwezige wagens door de medewerkers van de Museumtramlijnorganisatie in de remise Lekstraat werden geplukt voor onderdelen voor de toekomstige museumtram 794, die hiervoor als beste kandidaat werd aangewezen. Eind mei en begin juni 2016 werden de resterende 12 blokkendozen(794 blijft als museumwagen) per trailer afgevoerd naar sloperij DDM in De Meern. Het transport geschiedde met de trailer van transporteur van der Vlist, waarbij het opladen van de sloopwagens in de remise Lekstraat op spoor 21 geschiedde. Op 30-05-2016 werden vanuit de remise Havenstraat de daar opgeslagen 784 en 809 door de calamiteitenwagen overgebracht naar de remise Lekstraat. De 813 volgde op 31-05-2016.

Vanaf 1992 werden de wagens van deze serie diverse keren voorzien van geplakte totaalreclame-uitingen. In de periode 1995 t/m 2002 reden de wagens 805, 807-809, 812, 814 en 816 één of meerdere keren in beplakte totaalreclame-uitmonstering rond, waarbij wagens 814 zelfs enige tijd met plakreclame over zijn thema-uiterlijk heengeplakt rondreed. Met de omschildering tot wit-blauwe wagen werd het beplakken van de wagens verleden tijd. Echter in 2000-2001 werd hiervan afgeweken en reed de witte 813 als enige wagen toch rond met geplakte totaalreclame, waarna er voorlopig een punt werd gezet achter dit fenomeen.
Vanaf 2007 werd voor eigen GVB-doeleinden af en toe weer eens een wagen totaalbeplakt. Hiervoor werd sindsdien continu de 813 gebruikt, omdat deze wagen na zijn eerste beplakking wederom kaal onder de gestripte reclame vandaan kwam en het dus goedkoper was om steeds deze wagen hiervoor weer te gebruiken.
Van deze hele serie heeft de 806 als enige wagen nooit een totaalreclame- of thema-uiterlijk gehad en reed altijd in de huisstijlkleuren rond.
Voor een compleet overzicht van alle reclametrams verwijzen wij U naar het totaalreclame-overzicht op deze website. Op een nog later te bepalen tijdstip zullen op deze website ook fotovoorbeelden op een fotopagina Thema- en Reclametrams op deze website geplaatst gaan worden.


          Verbouwd tot Conducteurscabine - Tram  Als Conducteur -    Tram     Naar de CW/HWT/HWR          Uit CW/HWT/HWR     In Wit/Blauw          
Wagennr. Aflevering In Dienst Op Dienst   In Ombouw     In Dienst Op Lijn     In Dienst Op Lijn       tbv. Blauw/Wit spuiten        Blauw/Wit afgeleverd         In Dienst Op Dienst     Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
    805  10-07-1980  18-07-1980     03-15       -01-1998   06-08-1998         14  06-08-1998         14            03-06-2002               20-06-2002       21-06-2002     12- ..       16-04-2015     03-02   30-05-2016 Sloperij DDM, De Meern
    806  23-07-1980  31-07-1980     01-07       -05-1996        -05-1996                  -09-1996                       11-01-1999               05-03-1999       06-03-1999   ww-002       17-05-2008     16-11       -    -2008 Firma DDM,Montfoort tbv. sloop
    807  06-08-1980  14-08-1980     17-06       -04-1996        -05-1996             24-06-1996                       19-02-1999               19-03-1999       20-03-1999     09-12       26-09-2008    lestram   02-03-2009 Firma G.R.A.S., Sarajevo(Bosnië-Herzegovina)(nr. 814) (transport per trein op 05-03-2009)
    808  03-09-1980  11-09-1980     13-09       -05-1996        -05-1996             24-06-1996                       28-03-1999               09-07-1999       13-07-1999     25-02       29-09-2008     01-02   03-03-2009 Firma G.R.A.S., Sarajevo(Bosnië-Herzegovina)(nr. 815) (transport per trein op 05-03-2009)
    809  24-09-1980  03-10-1980     16-14       -05-1996        -05-1996             24-06-1996                       14-05-1999               02-09-1999       03-09-1999     06-01       25-11-2015     12-03   31-05-2016 Sloperij DDM, De Meern
    810  08-10-1980  15-10-1980     01-30       -02-1994        -03-1994                  -03-1994                       05-07-2000               01-02-2001       03-02-2001   ww-002       22-06-2012     07-08   20-09-2013 Sloperij DDM, De Meern
    811  22-10-1980  29-10-1980     02-07       -04-1996        -05-1996             24-06-1996                       25-06-1999               25-10-1999       26-10-1999     20-07       01-04-2008     02-13       -10-2008 Firma DDM,Montfoort tbv. sloop
    812  05-11-1980  12-11-1980     13-13       -05-1996        -05-1996             24-06-1996                       06-08-1999               27-12-1999       27-12-1999     25-05       01-10-2008     12-08   11-02-2009 Firma G.R.A.S., Sarajevo(Bosnië-Herzegovina)(nr. 816) (transport per trein op 12-02-2009)
    813  24-11-1980  05-12-1980     01-31       -04-1996        -05-1996             24-06-1996                       22-10-1999               18-03-2000        zie onder *)       *)       30-09-2015     14-28   06-06-2016 Sloperij DDM, De Meern
    814  05-12-1980  11-12-1980     17-04       -05-1996        -05-1996             24-06-1996                       28-01-2000               16-06-2000       17-06-2000     25-07       08-08-2006     14-08   31-03-2008 Firma DDM,Montfoort tbv. sloop
    815  22-12-1980  08-01-1981     01-34       -04-1996        -05-1996             24-06-1996                       16-03-2000               02-08-2000       03-08-2000     06-01       07-07-2014     04-05   27-05-2016 Sloperij DDM, De Meern
    816  19-01-1981  23-01-1981     06-02       -04-1996        -05-1996             24-06-1996                       07-04-2000               20-10-2000       21-10-2000     04-02       06-06-2014     12-03   10-06-2016 Sloperij DDM, De Meern









                 






Traminfo.nl © 2003-2015 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links