GVB 397, Lijn 19, Louwesweg, juni 1992
Foto: Tim Castricum

Home > Autobus > Stadsbus > Series > Serie 92 (397)

Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam - Serie 397

Bus: 397 (Overgenomen bus van het GVBG)
Type: Standaardbus
Aantal: 1 Stuks
Fabrikant: Volvo - Hainje,Heerenveen
Chassistype: Volvo B10M-55
Motortype: THD 102KF
Motorsoort: 6-cilinder, direct ingespoten 9,6 liter diesel met turbo
Bouwjaar: 1987
Lengte: 11600 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte:
Instaphoogte:
Wielbasis: 5500 mm
Vooroverbouw: 2600 mm
Achteroverbouw: 3500 mm
Ledig gewicht: 10240 kg
Motorvermogen: 245 pk (beperkt tot 218-225 pk)
Passagiersindeling: 36-53







Het GVB te Groningen was in 1987 op zoek naar nieuw materieel, waarvoor zij ter orriëntatie drie proefbussen liet komen, tw. een DAF/Hainje met nummer 20, een Mercedes-Benz met nummer 200 en een Volvo/Hainje met nummer 100. Deze 100 kwam hier op 02-10-1987 in dienst en reed zijn rondjes tot 11-04-1989.
Op 24-04-1989 ging de bus terug naar de NEBIM-dealer te Den Haag.

De bus in dit serieblad, de Volvo/Hainje-bus met nummer 100 van het GVB te Groningen is één van de weinige bussen, die volgens het CAOV-model gebouwd zijn. Uiteindelijk werden van dit model nog gebouwd: de GVB Amsterdam-gelede serie 520-544, de ENHABO-bussen 501-503 3n 506-508 en verder voor de TET de wagens 518-524.
Deze wagen maakte onderdeel uit van een serie van 6 exemplaren. De overige 5 exemplaren gingen naar de Stadsbus Maastricht als 50-54. Daar werd die serie flink verbouwd maar beviel toch niet, zodat ze al vrij snel terug werden gevene aan Volvo en daarvandaan zouden worden doorverkocht aan de ENHABO in Zaandam, die toen in surseance van betaling kwam. Dit vijftal kwam uiteindelijk als NZH 4530-4534 in februari 1991 in dienst in de regio Zaandam, nadat NZH het bedrijf ENHABO inmiddels had ingelijfd. Er heeft nog even gespeeld dat de GVB 397, hieronder in dit serieblad behandeld, ook naar de ENHABO zou gaan, aar uiteraard had de NZH hier in 1192 geen enkele belangstelling meer voor.

Materieelgebrek bij het GVB deed het bedrijf rondvragen en vanaf 14-07-1989 werd de voormalige GVBG-100 van Volvo geleast. Deze bus was op 24-04-1989 door het GVBG bij Volvo ingeleverd. De bus kreeg het nummer 5021. Op 15-08-1989 werd de bus alsnog vernummerd in 397, in aansluiting op de bestaande serie.
De bus was geschilderd in de inmiddels verouderde lichtrood/crème kleur van de tweede generatie standaardbussen. Verder had hij een knielinrichting, VeTag-apparatuur, een mobilofooninstallatie en een automatische lijn- en richtingfilmaanduiding gelijk aan de gelede bussen 520-544 van het GVB.

Door het ontbreken van films werden de filmkasten compleet zwart afgeplakt en kwam hij in dienst met een bord achter de voorruit, waardoor hij veelal te vinden was op de 40-lijnen. De bus had tevens een snelheidsdifferentieel.

Begin december 1989 kwamen de films met een beperkt aantal teksten, zodat vanaf dat moment inzet veel makkelijker werd. Uiteindelijk werd de bus later voorzien van digitale lijn- en richtingaanduidingen, zodat vanaf dat moment de inzet nog makkelijker werd.

Net als de 387-396 had de bus slechts één uitstapdeur.

De bus leidde een vrij anoniem bestaan en reed de laatste jaren vanuit Garage Noord veelal op de Schiphol-spitsritten. Op 13-03-2002 werd de bus, de op dat moment laatste niet-witte bus in GVB-dienst, terzijde gesteld en ging aansluitend terug naar Volvo.
De bus werd naar zeggen aansluitend geëxporteerd naar handelaar NNT AB X-Trade in Gävle(Zweden). De bus is echter pas op 25-08-2004 bij de RDW als geëxporteerd geboekt/ In 2005 is de bus daar nog aangetroffen. Of de bus alsnog is verkocht of gesloopt is vooralsnog onbekend.

        Datum         Hainje-       Indeling
Busnr. Bouwjaar ex-GVBG Aflevering In Dienst Kenteken Chassisnummer Motornummer Eerste Keuring Ordernummer Zit/Staanplaatsen Gewicht Laatste inzet Op Dienst Afvoerdatum Afvoer naar
397   1987     100 14-07-1989 16-08-1989 BY-63-FJ YV31MGB11HA014617     38499      14-09-1987         563-03         36/53 10240 kg 11-03-2002     245-04 24-05-2002 Holland Lion BV, Diemen tbv. export(22-05-2002 geëxporteerd naar Zweden, zie tekst)









                 






Traminfo.nl © 2003-2023 | Contact  | Colofon | Disclaimer | Links